Konflikt w zespole – patologia czy siła napędowa?

Team work, team spirit, dobra atmosfera w pracy to pojęcia, które pojawiają się w rozmowach na temat zarzadzania zespołem. Imprezy integracyjne, strefy relaksu i wypoczynku, szkolenia – wielkie korporacje wydają rocznie ogromne pieniądze, aby ich pracownicy mieli komfortowe warunki do efektywnej pracy. Niestety nawet w najlepszych zespołach pojawiają się konflikty, bowiem wynika to z natury ludzi i interakcji, jakie miedzy nimi zachodzą.

    Team work, team spirit, dobra atmosfera w pracy to pojęcia, które pojawiają się w rozmowach na temat zarzadzania zespołem. Imprezy integracyjne, strefy relaksu i wypoczynku, szkolenia – wielkie korporacje wydają rocznie ogromne pieniądze, aby ich pracownicy mieli komfortowe warunki do efektywnej pracy.

    Niestety nawet w najlepszych zespołach pojawiają się konflikty, bowiem wynika to z natury ludzi i interakcji, jakie miedzy nimi zachodzą.

    Przyczyny konfliktów w pracy

    W celu osiągania realizacji celów organizacji konieczne jest współdziałanie wielu zainteresowanych stron. Do konfliktów dochodzi w sytuacji, gdy jedna z nich uświadomi sobie, że jej prawa czy racje są naruszane i podejmuje działania mające na celu eskalacji tego na grupę.

    Przyczyn konfliktów jest ogromna ilość, jednak najczęściej podaj się: różnice w osobowości, odmienne postrzeganie celów i zadań, różne reakcje na sytuacje problematyczne, niesprawiedliwy podział nagród za realizację zadań czy wpływ kierownictwa i zarządzanie grupą.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Czy można zarządzać swoim stresem? Jak rozwiązywać asertywnie konflikty i budować swoje kompetencje społeczne? Jak walczyć z poczuciem bezradności? Jak rozwijać swoje umiejętności interpersonalne? Zobacz: szkolenie zarządzanie czasem, szkolenie radzenie sobie ze stresem, szkolenia interpersonalne.

    Zapoznaj się z naszym działem szkoleń sprzedażowych.

    Konflikt – patologia czy siła napędowa

    Kiedyś konflikty w pracy uznawano za coś co nie powinno mieć miejsca. Świadczyło o nieprawidłowym działaniu grupy i ma zły wpływ na organizację. Dziś konflikt uważa się za coś nieuniknionego i naturalnego. Należy więc go zaakceptować i umieć nim pokierować.

    Praca z ludźmi wymaga wiedzy i doświadczenia więc rozwiązywanie konfliktów wymaga odpowiedniego podejścia. Arbitralne osądzenie kto ma rację nie zawsze wchodzi w grę, bowiem może być przyczyną dalszych rozłamów i finalnie mieć destrukcyjny charakter.

    To czy spór zakończy się negatywnie czy pozytywnie (mobilizująco) dla grupy zależy od tego jak wygląda w organizacji zarzadzanie konfliktem. Szkolenie na temat konfliktów, sposobu rozwiązywania problemów to kluczowa kompetencja kierowników zespołów i szefów.

    Skuteczne zarządzanie konfliktami pozwala na znalezienie podłoża problemu, poprawia funkcjonowanie grupy, integrację i pozawala na zdobycie wiedzy o kierowanym zespole. Radzenie sobie z konfliktem w zespole nie jest łatwą sztuką, jednak opanowanie tych technik pozwala na lepsze panowanie nad grupą.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025