Kryteria oceny pracownika

Systematyczne przeprowadzanie oceny pracowników od lat jest standardem w rozwiniętych organizacjach, a i mniejsze firmy coraz chętniej sięgają po to narzędzie sprawdzania poziomu pracy. O czym należy pamiętać, jakie powinny być kryteria takiej oceny i jak sprawić, aby przełożyła się ona na poprawę działania przedsiębiorstwa?

16 maja 2018
zdjęcie - Kryteria oceny pracownika

 

Systematyczne przeprowadzanie oceny pracowników od lat jest standardem w rozwiniętych organizacjach, a i mniejsze firmy coraz chętniej sięgają po to narzędzie sprawdzania poziomu pracy. O czym należy pamiętać, jakie powinny być kryteria takiej oceny i jak sprawić, aby przełożyła się ona na poprawę działania przedsiębiorstwa?

Po co to komu, czyli funkcje oceny pracownika

Zanim przystąpi się do procesu oceniania, należy dokładnie określić cel, któremu działanie to będzie służyć. Ułatwi to późniejszy dobór stosownych kryteriów i technik. Czemu zatem może służyć taka ocena? Jednym z najczęstszych zamiarów jest chęć sprawdzenia przydatności danego pracownika do pracy na konkretnym stanowisku oraz stopnia, w jakim wywiązuje się on ze swych obowiązków. Dzięki temu pracodawca otrzymuje czytelną informację, czy, przykładowo, nagrodzić daną osobę podwyżką, czy też niekoniecznie. Innym częstym celem jest funkcja decyzyjna, która może pomóc w wytypowaniu osoby do zwolnienia, jeśli wystąpi taka konieczność kadrowa. Niekiedy ocena pozwala na sprawdzenie skuteczności szkoleń, które przeprowadzano w firmie.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak rozpoznawać potrzeby pracowników i skutecznie ich motywować? Zapraszamy managerów i liderów na szkolenie recognition. Zobacz też: szkolenie zarządzanie ludźmi, szkolenia managerskie.

Kryteria, które należy wziąć pod uwagę

Jak już wspomniano, kryteria dobiera się w odniesieniu do celu, który przyświeca procesowi oceniania pracownika. Jeśli ma on służyć wyłonieniu przyszłego pracownika spośród grona kandydatów, którzy nadesłali swoje aplikacje do firmy, należy zwrócić uwagę na posiadane wykształcenie, ukończone kursy, doświadczenie zawodowe oraz posiadane umiejętności i predyspozycje. Raczej oczywistym jest, że na stanowisko, które wymaga częstych podróży służbowych i bezpośredniego kontaktu z klientem, bardziej nada się osoba szybko nawiązująca relacje i posiadająca czynne prawo jazdy, niż ktoś nieśmiały, lękający się obcych ludzi i dopiero mający w planach zrobienia prawa jazdy. Podobnie rzecz ma się w przypadku wyłonienia nowego kierownika grupy, gdzie najpierw zweryfikować trzeba czyjeś kompetencje w zarządzaniu zespołem oraz umiejętność pracy w stresie.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

21 kwietnia 2020
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
21 kwietnia 2020
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
20 kwietnia 2020
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
20 kwietnia 2020
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
20 kwietnia 2020
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.