Najczęściej popełniane błędy językowe
Na budowanie naszego wizerunku duży wpływ ma język, którym się posługujemy. Nawet bardzo ciekawa przemowa straci na wartości, jeżeli będziesz nagminnie powtarzał błędy językowe.

W naszym języku ojczystym nie brakuje pułapek językowych, w które często wpadamy. Przyjrzyjmy się często występującym trudnościom i uczmy się na błędach swoich i innych.
Opracowanie na podstawie Słownika poprawnej polszczyzny (PWN), Polski bez błędów M. Tytuła, M. Łosia, Polszczyzna płata nam figle red. J. Podracki.
Nieprawidłowo | Prawidłowo |
w cudzysłowiu | w cudzysłowie |
daleki czemuś | daleki od czegoś |
na dworzu | na dworze |
dystansować się do czegoś, kogoś | dystansować się od/wobec czegoś/kogoś |
fakt autentyczny | fakt (coś, co zdarzyło się naprawdę) |
czerpać całą garścią, garściami | czerpać pełną garścią, pełnymi garściami |
kłaść komuś kłody pod nogi | rzucać komuś kłody pod nogi |
rzucać komuś kłody pod nogi | przysparzać kłopotów |
nie ulega kwestii | nie ulega wątpliwości |
mianować kogoś na kogoś | mianować kogoś kimś |
w ramach możliwości | w miarę możliwości |
nadwyżka w czymś | nadwyżka czegoś |
dzwonić, telefonować na numer | dzwonić, telefonować pod numer |
odzyskać z powrotem | odzyskać |
najbardziej optymalny | optymalny |
proszę panią | proszę pani |
pełnioletniość, pełnioletność | pełnoletność, pełnoletniość |
permamentny | permanentny |
poszłem | poszedłem |
kłaść, położyć podwaliny pod czymś | kłaść podwaliny po coś, położyć podwaliny czegoś |
póki co | tymczasem, na razie |
spełniać rolę | odegrać rolę (pełni się funkcję) |
pod rząd | z rzędu |
swetr | sweter |
tą książkę | tę książkę |
usatysfakcjonowany z czegoś | usatysfakcjonowany czymś |
przeważająca większość | większość |
w porównaniu do czegoś | w porównaniu z czymś |
w każdym bądź razie | w każdym razie |
wszem i wobec | wszem wobec (wszystkim zgromadzonym wokół) |
za wyjątkiem | z wyjątkiem |
zaniechać coś | zaniechać czegoś |
Dobierz odpowiednią technikę sprzedaży. Poznaj najskuteczniejsze modele rozmów sprzedażowych. Podnieś skuteczność sprzedaży. Zwiększ swoje umiejętności negocjacyjne. Zobacz nasze szkolenia ze sprzedaży:
- szkolenia z obsługi klienta
- szkolenia techniki sprzedaży
- szkolenia z negocjacji
- inne szkolenia handlowe
Zapraszamy.
Savoir vivre i etykieta w biznesie
Profesjonalny wizerunek to przede wszystkim znajomość i umiejętne wykorzystywanie zasad savoir vivre. Kurs savoir vivre obejmuje normy obowiązujące w etykiecie towarzyskiej oraz biznesowej w atrakcyjnej,…Menedżer architektem zaangażowania. Recognition i motywowanie 3.0
Kluczem do skutecznego przywództwa jest wpływ, a nie władza. Podnoszenie zaangażowania pracowników to kluczowa funkcja menedżerska. Zaangażowany pracownik w pełni korzysta ze swoich talentów, jest… Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz
tam:
- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej