Narzędzia skutecznej komunikacji, czyli jak rozmawiać, aby się skutecznie porozumieć
Bez dobrej i skutecznej komunikacji bardzo ciężkie bywa realizowanie wielu celów zawodowych, w szczególności jeśli praca realizowana jest często w grupach. Są pewne kwestie zawodowe, których nie ma możliwości osiągnąć w pojedynkę, dlatego warto zawsze znać tajniki skutecznej komunikacji.
To zaprocentuje nie tylko w życiu prywatnym, ale również i zawodowym. Dobra komunikacja nie istnieje bez zrozumiałego przekazywania informacji drugiej stronie. Ponadto, aby dobrze porozumieć się z innymi osobami zawsze warto być osobą otwartą na konstruktywną krytykę, warto także uzbroić się w solidną dawkę asertywności.
W życiu zawodowym sama wiedza i odpowiednie kwalifikacje nie stanowią jeszcze gwarancji osiągnięcia sukcesu w pracy. Do osiągnięcia zamierzonego sukcesu niezbędna jest także ciągła praca nad rozwojem wszelkich kompetencji miękkich, czyli między innymi komunikacji. Na efektywność komunikacji bardzo duży wpływ na wiele czynników. Jednym z nich jest formułowanie jasnych komunikatów.
Nikt nie może wymagać od swojego rozmówcy, że będzie się wysilał aby domyślić się, jaki przekaz płynie z wygłoszonego w jego kierunku komunikatu. Dlatego też zawsze należy dołożyć wszelkich starań, aby przekazywane przez nas komunikaty były jasne u czytelne dla odbiorcy, nie pozostawiając wątpliwości ani pola do zastanawia się nad tym, co miał na myśli autor komunikatu.
Jasne przekazywane komunikatów odbiorcom w szczególności ogromne znaczenie będzie miało w przypadku osób zajmujących bądź ubiegających się o zajęcie stanowisk kierowniczych.
Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy dana osoba jest w stanie umiejętnie się komunikować z innymi czy też nie jest umiejętność aktywnego słuchania. Zawsze przed udzieleniem odpowiedzi rozmówcy należy chwilę zastanowić się nad tym, czy komunikat przez niego wygłoszony został przez nas na pewno właściwie zrozumiany.
Dobrym sposobem na upewnienie się, czy aby na pewno komunikat został zrozumiany jest parafrazowanie wypowiedzi rozmówcy. To nie tylko pozwala na skuteczną komunikację, ale również utwierdza rozmówce w przekonaniu, że każde jego słowo zostało uważnie wysłuchane. Aktywne słuchanie w znacznym stopniu minimalizuje ryzyko pojawienia się nieporozumień oraz konfliktów, które nie tylko psują atmosferę w miejscu pracy, ale również utrudniają efektywną współpracę.
Samo słuchanie i wygłaszanie czytelnych komunikatów względem rozmówcy nie wystarczy, aby skutecznie porozumiewać się z innymi ludźmi. Sztuką skutecznej komunikacji jest także umiejętność zarówno formułowania, jak i przyjmowania konstruktywnej krytyki.
W codziennym życiu, zarówno tym zawodowym jak i prywatnym niejednokrotnie zdarza się, że musimy zwrócić komuś uwagę bądź sami stajemy się obiektem, któremu taka uwaga zostaje zwrócona. Z pewnością upominanie kogokolwiek na forum w towarzystwie dużej ilości innych osób nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem.
Aby jednak uwaga dotarła od odbiorcy w odpowiedni sposób przede wszystkim należy wyciszyć wszystkie negatywne emocje, odnosić się do konkretnych wydarzeń i przytaczać rzeczowe argumenty. Atmosfera w miejscu pracy z wielu powodów ma ogromne znaczenie. Dlatego ucząc się sztuki komunikacji warto również poznać techniki mediacji.
Osoba potrafiąca się skutecznie porozumieć z innymi osobami to osoba, która jest w stanie w razie takiej potrzeby przybrać asertywną postawę. To ona w szczególności będzie dużym ratunkiem przy rozwiązywaniu wszelkiego rodzaju sytuacji konfliktowych. Warto tu jednak mieć na uwadze, że asertywność nie oznacza obrażania rozmówcy i jego uczuć.
Skuteczna komunikacja w miejscy pracy ma na celu efektywne porozumiewanie się z przełożonymi, współpracownikami oraz klientami. Tu bardzo często niezbędną umiejętnością okazuje się być znajomość technik negocjacyjnych i świadomość dopasowania ich do danej sytuacji zawodowej.
Negocjacje pozwalają na ustalenie najlepszych warunków współpracy, dzięki czemu usatysfakcjonowane powinny być obie strony. A przecież zadowolenie każdego uczestnika jest głównym celem prowadzenia negocjacji.