Nowe pokolenie Y na rynku pracy
Generacja Y jest pokoleniem które obecnie coraz wyraźniej zaznacza się na rynku pracy. Nowe pokolenie to w większości kompetentne osoby które sukcesywnie wkraczają na ścieżkę zawodową i jasno precyzują swoje oczekiwania.
Pokolenie X, a pokolenie Y
Współcześnie na rynku pracy funkcjonuje pokolenie X oraz nowe pokolenie Y, które to właśnie rozpoczyna pracę zawodową. Ze względu na odmienność osób należących obu pokoleń należy wobec generacji Y przyjąć w miejscu pracy inne niż stosowane dotychczas reguły postępowania oraz wdrożyć inne sposoby zarządzania.
Pokolenie X – to osoby które urodziły się w czasach PRL – u, w latach 1964-1982. Zatem ich bycie oraz funkcjonowanie jest silnie powiązane z faktem przeżycia oraz pamiętania tamtych czasów.
Pokolenie Y - w Polsce nazywane jest często Europejskimi Poszukiwaczami. W jego skład wchodzą osoby, które przyszły na świat w latach 1984-2000. Generacja Y to takie osoby, które doświadczyły szybkiego rozwoju elektroniki oraz technologii i zdążyły się z nią dobrze zapoznać. Łatwość dostępu do internetu i zdobywania potrzebnych informacji oraz wysokie wsparcie społeczne to główne cechy środowiska mające znaczny wpływ na jednostki należące do tego pokolenia.=
Warunki kształtujące nowe pokolenie
W czasach dorastania całego pokolenia Y coraz wyraźniejsze stawało się demokratyczne podejście rodziców do swoich dzieci. Takie nastawienie owocowało znaczną ilością czasu poświęcanego dziecku oraz częstym chwaleniem swoich pociech. Rodzice bardziej dbali o to, aby zachęcać swoje dzieci do podejmowania różnorodnych działań. Bardzo popularne stało się ich wysyłanie na dodatkowe zajęcia, mające zaowocować w przyszłości większymi kompetencjami. Jednostki dorastające w takich warunkach stawały się osobami silnie sprawczymi. Wiele z nich odniosło znaczne sukcesów, otrzymało wiele pochwał i często były one traktowane jak partnerzy w dyskusji.
Następną sferą mającą znaczny wpływ na rozwój tych młodych ludzi była szkoła. System edukacji znacznie się zmienił na podobieństwo wyżej opisanych posunięć w podejściu do wychowania. W związku z tym szkoła stała się bardziej przyjazna dla uczniów oraz nastawiona na ich kształtowanie i wspieranie. W obliczu ogromu informacji dostępnych w internecie nauczyciele, rodzice czy rówieśnicy nie byli już jedynymi dostępnymi dla młodego pokolenia autorytetami.
Te ogromne zmiany doprowadziły do tego, że wiele osób z pokolenia Y preferuje obustronny szacunek zamiast silnej ręki. Dla osób tych wiek czy starszeństwo nie jest już wystarczającym powodem by czuć się podległym. W związku z tym zarządzanie kompetencjami nowego pokolenia nie jest łatwe.
Pokolenie Y w pracy – zarządzanie kompetencjami
Generacja Y nie jest skłonna do pozostawania w miejscu, w którym nie czuje się szczęśliwa i spełniona. W związku z tym nowe pokolenie nie jest przywiązane do swojego miejsca pracy. Pokolenie Y w pracy jest oddane tylko wtedy, gdy pracodawca zapewni odpowiednie warunki oraz godne wynagrodzenie. Dobre płace oraz szybki awans są dla igreków główną motywacją wyboru miejsca pracy.
Generacja Y to tacy pracownicy, którzy chcą być cenieni oraz szanowani przez swych przełożonych. Pragną oni otrzymywać od szefa ogromne wsparcie dotyczące dalszej kariery oraz zaufanie pozwalające na swobodne wykonywanie zadań.
Nowe pokolenie – sprawne zarządzanie kompetencjami
Zarządzanie kompetencjami nowego pokolenia nie jest łatwe. Pracodawcy chcący zatrzymać wartościowych pracowników muszą wprowadzać liczne zmiany w zarządzaniu.
Przedsiębiorstwa muszą obecnie podchodzić do nowego pracownika bardziej indywidualnie. Ponadto pracodawcy muszą bardziej elastycznie posługiwać się technikami zarządzania oraz dopasowywać je do konkretnego, zatrudnionego przez siebie młodego pracownika.
Pokolenie Y oczekuje od przełożonych relacji opartych na równości oraz szacunku. Potrafią oni doskonale żonglować poszczególnymi zadaniami oraz uwielbiają podchodzić do nich na własny sposób. W związku z tym liderzy powinni dawać im większą swobodę w działaniu.
Szefowie muszą być nastawieni na rozluźnienie hierarchicznej struktury oraz umożliwienie swobodnego tworzenia się klimatu otwartości oraz wzajemnej współpracy.
W celu zatrzymania w swojej firmie najbardziej wartościowych pracowników konieczne jest stopniowe rozluźnianie metodologii, którą szefowie kierowali się przyznając awanse. Muszą oni pamiętać o tym, że jeśli utalentowany członek pokolenia Y będzie miał poczucie niedoceniania go, to wówczas z pewnością zacznie szukać nowego pracodawcy.