Nowe pokolenie Y na rynku pracy

Generacja Y jest pokoleniem które obecnie coraz wyraźniej zaznacza się na rynku pracy. Nowe pokolenie to w większości kompetentne osoby które sukcesywnie wkraczają na ścieżkę zawodową i jasno precyzują swoje oczekiwania.

5 kwietnia 2019
zdjęcie - Nowe pokolenie Y na rynku pracy

 Nowe pokolenie Y na rynku pracy

Generacja Y jest pokoleniem które obecnie coraz wyraźniej zaznacza się na rynku pracy. Nowe pokolenie to w większości kompetentne osoby które sukcesywnie wkraczają na ścieżkę zawodową i jasno precyzują swoje oczekiwania.

Pokolenie X, a pokolenie Y

Współcześnie na rynku pracy funkcjonuje pokolenie X oraz nowe pokolenie Y, które to właśnie rozpoczyna pracę zawodową. Ze względu na odmienność osób należących obu pokoleń należy wobec generacji Y przyjąć w miejscu pracy inne niż stosowane dotychczas reguły postępowania oraz wdrożyć inne sposoby zarządzania.

Pokolenie X – to osoby które urodziły się w czasach PRL – u, w latach 1964-1982. Zatem ich bycie oraz funkcjonowanie jest silnie powiązane z faktem przeżycia oraz pamiętania tamtych czasów.

Pokolenie Y - w Polsce nazywane jest często Europejskimi Poszukiwaczami. W jego skład wchodzą osoby, które przyszły na świat w latach 1984-2000. Generacja Y to takie osoby, które doświadczyły szybkiego rozwoju elektroniki oraz technologii i zdążyły się z nią dobrze zapoznać. Łatwość dostępu do internetu i zdobywania potrzebnych informacji oraz wysokie wsparcie społeczne to główne cechy środowiska mające znaczny wpływ na jednostki należące do tego pokolenia.=

Warunki kształtujące nowe pokolenie

W czasach dorastania całego pokolenia Y coraz wyraźniejsze stawało się demokratyczne podejście rodziców do swoich dzieci. Takie nastawienie owocowało znaczną ilością czasu poświęcanego dziecku oraz częstym chwaleniem swoich pociech. Rodzice bardziej dbali o to, aby zachęcać swoje dzieci do podejmowania różnorodnych działań. Bardzo popularne stało się ich wysyłanie na dodatkowe zajęcia, mające zaowocować w przyszłości większymi kompetencjami. Jednostki dorastające w takich warunkach stawały się osobami silnie sprawczymi. Wiele z nich odniosło znaczne sukcesów, otrzymało wiele pochwał i często były one traktowane jak partnerzy w dyskusji.

Następną sferą mającą znaczny wpływ na rozwój tych młodych ludzi była szkoła. System edukacji znacznie się zmienił na podobieństwo wyżej opisanych posunięć w podejściu do wychowania. W związku z tym szkoła stała się bardziej przyjazna dla uczniów oraz nastawiona na ich kształtowanie i wspieranie. W obliczu ogromu informacji dostępnych w internecie nauczyciele, rodzice czy rówieśnicy nie byli już jedynymi dostępnymi dla młodego pokolenia autorytetami.
Te ogromne zmiany doprowadziły do tego, że wiele osób z pokolenia Y preferuje obustronny szacunek zamiast silnej ręki. Dla osób tych wiek czy starszeństwo nie jest już wystarczającym powodem by czuć się podległym. W związku z tym zarządzanie kompetencjami nowego pokolenia nie jest łatwe.

Pokolenie Y w pracy – zarządzanie kompetencjami

Generacja Y nie jest skłonna do pozostawania w miejscu, w którym nie czuje się szczęśliwa i spełniona. W związku z tym nowe pokolenie nie jest przywiązane do swojego miejsca pracy. Pokolenie Y w pracy jest oddane tylko wtedy, gdy pracodawca zapewni odpowiednie warunki oraz godne wynagrodzenie. Dobre płace oraz szybki awans są dla igreków główną motywacją wyboru miejsca pracy.
Generacja Y to tacy pracownicy, którzy chcą być cenieni oraz szanowani przez swych przełożonych. Pragną oni otrzymywać od szefa ogromne wsparcie dotyczące dalszej kariery oraz zaufanie pozwalające na swobodne wykonywanie zadań.

Nowe pokolenie – sprawne zarządzanie kompetencjami

Zarządzanie kompetencjami nowego pokolenia nie jest łatwe. Pracodawcy chcący zatrzymać wartościowych pracowników muszą wprowadzać liczne zmiany w zarządzaniu.
Przedsiębiorstwa muszą obecnie podchodzić do nowego pracownika bardziej indywidualnie. Ponadto pracodawcy muszą bardziej elastycznie posługiwać się technikami zarządzania oraz dopasowywać je do konkretnego, zatrudnionego przez siebie młodego pracownika.
Pokolenie Y oczekuje od przełożonych relacji opartych na równości oraz szacunku. Potrafią oni doskonale żonglować poszczególnymi zadaniami oraz uwielbiają podchodzić do nich na własny sposób. W związku z tym liderzy powinni dawać im większą swobodę w działaniu.
Szefowie muszą być nastawieni na rozluźnienie hierarchicznej struktury oraz umożliwienie swobodnego tworzenia się klimatu otwartości oraz wzajemnej współpracy.

W celu zatrzymania w swojej firmie najbardziej wartościowych pracowników konieczne jest stopniowe rozluźnianie metodologii, którą szefowie kierowali się przyznając awanse. Muszą oni pamiętać o tym, że jeśli utalentowany członek pokolenia Y będzie miał poczucie niedoceniania go, to wówczas z pewnością zacznie szukać nowego pracodawcy.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.