Jak być dobrym szefem? Poradnik

Przechadzając się po bibliotekach, księgarniach i sklepach z książkami, natrafimy na rozmaite pozycje książkowe dotyczące prowadzenia teamu i zarządzania zespołem. Jednak należy wziąć pewien fakt na poprawkę: jak być dobrym szefem poradnik będzie aktualny najwyżej pół roku od jego wydania, bowiem standardy skutecznego kierownictwa ewoluują i zmieniają się praktycznie z miesiąca na miesiąc.

6 maja 2019
zdjęcie - Jak być dobrym szefem? Poradnik

 Jak być dobrym szefem

Przechadzając się po bibliotekach, księgarniach i sklepach z książkami, natrafimy na rozmaite pozycje książkowe dotyczące prowadzenia teamu i zarządzania zespołem. Jednak należy wziąć pewien fakt na poprawkę: jak być dobrym szefem poradnik będzie aktualny najwyżej pół roku od jego wydania, bowiem standardy skutecznego kierownictwa ewoluują i zmieniają się praktycznie z miesiąca na miesiąc. Szkolenia z zarządzania oraz szkolenia dla szefów cieszą się coraz większa popularnością - nic w tym dziwnego, bowiem trzeba poświęcić wiele czasu i uwagi, by efektywnie wykorzystać potencjał zarówno swój, jak i swoich podwładnych. Warto również znać kilka podstawowych zasad tego, jak powinien postępować szef w relacji z zespołem.

  1. Po tym poznasz szefa, że go nie poznasz.
    Chociaż ta wskazówka brzmi dość enigmatycznie, zawiera w sobie ogromną mądrość i sekret tego, jak budować autorytet w zespole. Szef-tyran i dyktator to zdecydowanie osoba, z którą nie chcemy postępować, a prawda jest też taka, że szacunek oparty na strachu nigdy nie będzie pełnowartościowym szacunkiem. Dobry szef to taka osoba, która wykonuje zadania ze swoimi podwładnymi - od prostych, fizycznych prac jak pomoc przy rozpakowywaniu zamówionego towaru czy przyniesienie nowej ryzy papieru, poprzez skomplikowane i długoterminowe projekty. Zamiast unosić się i wywyższać swoją pozycją, szef "wtapia się w tłum" i zajmuje codziennymi obowiązkami i życiem przedsiębiorstwa. Takie podejście sprawia, że pracownicy czują się integralną i istotną częścią zespołu, a jednocześnie że w każdej sytuacji - zarówno banalnej, jak i zagmatwanej - mogą polegać na swoim przełożonym.
  2. Szef nie używa mowy negatywnej i nie krytykuje bezpodstawnie.
    Każdemu pracownikowi zależy na tym, by jak najlepiej wykonał powierzone mu zadanie, ponieważ angażuje swój czas i swoje pokłady energii w realizowany projekt. Jednak gdy w zamian za swój trud i wysiłek usłyszy "mogłeś się bardziej postarać" albo "to się nie nadaje", skutecznie traci on motywację i chęć do działania, co prędzej czy później odczuje cały zespół. Zamiast mówić "zrobiłeś to źle, popraw to", spróbujmy najpierw wskazać naszemu podwładnemu dobre strony - tak, by poczuł się doceniony i wiedział, że dostrzegamy mocne strony wykonanej przez niej pracy. O ileż lepiej zabrzmi "bardzo podoba mi się Twoje wystąpienie, było pełne interesujących treści, jednak czasami nie byłem w stanie usłyszeć tego, co mówiłeś", niż zwykłe "następnym razem mów głośniej, bo nic nie słychać". Tak więc starajmy się zawsze podawać powód naszego niepełnego zadowolenia, a samą krytykę wyrazić w sposób delikatny.
  3. Działaj jak drużyna - nie przypisuj zwycięstw sobie i nie obarczaj innych za porażki.
    Zarządzanie projektami w organizacji jest bardzo podobne do trenowania drużyny piłkarskiej. Żadna futbolowa potęga nie jest w stanie pokonać nawet najsłabiej dysponowanego rywala, jeśli piłkarze robią swoje, a trener robi swoje. Nigdy też trener piłkarski nie powie na konferencji prasowej "cieszę się ze zwycięstwa, w końcu to moje treningi uczyniły piłkarzy najlepszymi", podobnie jak nie powinniśmy usłyszeć "przegraliśmy przez naszego bramkarza, grał tak beznadziejnie że nawet najprostszego strzału nie potrafił obronić". Podobne zasady powinien wdrożyć swoim pracownikom - zwyciężamy jako zespół i przegrywamy jako zespół. Żaden szef, któremu zależy na sprawnym i skutecznym zarządzaniu zespołem nie powinien obarczać winą swoich podwładnych, a tym bardziej nie może szukać "kozła ofiarnego". Tak samo deprymujące może być "spijanie śmietanki" ze słodkiego smaku zwycięstwa zespołu.

Te trzy kroki powinny być punktem zwrotnym w skutecznym zarządzaniu każdym zespołem pracowników. Każdego dnia po pracy powinniśmy sami się zastanowić, czy na pewno stosowaliśmy się do powyższych punktów? Jeśli tak - trzymajmy ten poziom, nawet jeżeli teraz nie widać efektów, to w ciągu najbliższych kilku tygodni powinniśmy zauważyć zmianę na lepsze. Jeśli nie - starajmy się jak najszybciej wyeliminować nasze pomyłki i rozważyć szkolenia dla szefów.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.