Przykłady action learning

Ostatnimi czasy coraz więcej w biznesie mówi się o metodzie nazywanej action learning. Na czym ona jednak tak dokładnie polega? Jak wyglądają przykłady action learning? Czy są potrzebne tu specjalne szkolenia, czy też można nauczyć się tego samodzielnie? Czy można takie rozwiązanie tak po prostu wdrożyć w firmie?

26 kwietnia 2019
zdjęcie - Przykłady action learning

 Przykłady action learning

Ostatnimi czasy coraz więcej w biznesie mówi się o metodzie nazywanej action learning. Na czym ona jednak tak dokładnie polega? Jak wyglądają przykłady action learning? Czy są potrzebne tu specjalne szkolenia, czy też można nauczyć się tego samodzielnie? Czy można takie rozwiązanie tak po prostu wdrożyć w firmie?

Action learning definicja

Zacznijmy jednak od samego początku, a mianowicie od tego, czym jest w zasadzie action learning? Otóż generalnie rzecz ujmując, jest to pewien proces edukacyjny, podczas którego uczestnik analizuje własne działania i zachowania. Ta definicja w zasadzie jednak za dużo nam nie mówi, warto zatem nieco ją rozbudować.

W tym celu trzeba cofnąć się do lat czterdziestych dwudziestego wieku. Wówczas to pewien profesor Revans, związany zawodowo z przemysłem i służbą zdrowia, odkrył, że w zasadzie to większość konwencjonalnych sposobów nauczania zawodzi. Wówczas odkrył on pewne równanie, a w myśl jego na cały proces uczenia się powinno składować się konwencjonalne uczenie się oraz wszelkie pytania i doświadczenia. Tak stopniowo powstawało action learning.

Action learning w biznesie

Jak ta metoda wygląda w świecie biznesu? Otóż mówiąc bardzo oględnie dochodzi do cyklicznych spotkań konkretnie wybranego zespołu. Co ważne - warunki muszą być raczej kameralne, czyli średnio 6- 8 osób i co więcej powinny one mieć podobne stanowisko, niemniej jednak nie mogą pracować razem w jednym zespole. Warto jeszcze dodać, że potrzebny jest także choć jeden niejako mentor, który nadzoruje całą pracę. Na tych spotkaniach zaś, wykorzystując różne techniki coachingu, negocjacji itp. każda osoba opisuje, z czym ma problem albo przeciwnie, co jej wyszło doskonale. Wówczas inni uczą się.

Action learning przykłady

Wiadomo jednak, że dość trudno jest wyobrazić sobie takie zastosowanie action learning w praktyce. Warto zatem przytoczyć choć jeden przykład. wyobraźmy sobie, że kierujemy sporych rozmiarów firmą odzieżową. Tworzymy action learning pomiędzy kierownikami poszczególnych sektorów. Wówczas co jakiś czas spotykają się oni. Dajmy na to, że jeden z nich - nazwijmy go pan Marek kieruje sektorem logistyki i ma problem z zatrudnieniem odpowiedniego kierowcy. Z kolei pani Danuta zarządzająca branżą reklamy, nie wie, do jakiej grupy osób ma kierować dany produkt, rozwożony następnie przez ludzi pana Marka. Zaś pan Jan kieruje działem sprzedaży i z kolei ma problem z produkcją nowej rzeczy. Na takim spotkaniu mogą oni dokładnie wyjaśnić, z czym mają problem. Istnieje bowiem duża szansa na to, że dzięki spotkaniu z innymi osobami o podobnym wykształceniu oraz z zastosowaniem metod coachingu itp. uda się wspólnie znaleźć najlepsze rozwiązanie danego problemu. Przykładowo pan Jan opowie pani Danucie, jakie są jego doświadczenia, pani Danuta powie panu Markowi, jak sama szuka pracowników i co w jego ofercie może być nie tak itp.

Takie action learning przykłady pokazują liczne zalety tej metody. Przede wszystkim bowiem każdy ma szansę spojrzeć na problem z różnych innych stron. Znikną już zatem takie argumenty i kłótnie jak "Ci z tamtego działu zupełnie nie mają pojęcia o realiach" albo "Tamci z trzeciego piętra to tylko obchodzi ich zmniejszenie cen transportu". W momencie, w którym spojrzy się na dany problem niejako wielostronnie, to będzie można wypracować sensowniejsze dla wszystkich rozwiązania. Ponadto generalnie rośnie także zaufanie w grupie oraz spada poziom stresu w momencie, w którym nie jesteśmy obarczeni odpowiedzialnością za wszystko.

Action learning szkolenie

Teoretycznie wydawałoby się, że powyższy action learning opis wskazuje na to, że jest to raczej łatwa metoda do zastosowania w każdej firmie. I rzeczywiście - nie jest to bardzo trudne, niemniej jednak trzeba się tego nauczyć, chociażby po to, aby wiedzieć, jakie techniki wykorzystywać podczas poszczególnych spotkań. W tym celu właśnie konieczne jest zainwestowanie w szkolenia z zakresu action learning, które pomogą nam stać się taką właśnie osobą pokazującą drogę.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.