Rozwiązywanie konfliktów: diagnoza aktualnej sytuacji.

Etapy prowadzenia rozmów i negocjacji przy rozwiązywaniu konfliktów, diagnoza aktualnej sytuacji: Objawy konfliktu. Strony – kto i ile osób jest uwikłanych w konflikt. Potencjalne źródła konfliktu

zdjęcie - (the_title())

    1. Objawy konfliktu

    Często świadomość wystąpienia konfliktu dociera do nas z opóźnieniem. Dzieje się tak z reguły w sytuacji, gdy nieporozumień nie wyjaśniamy na bieżąco i negatywne emocje kumulują się. Mamy wówczas nawet nadzieję, że to jeszcze nic tak poważnego, by się tym specjalne przejmować i zajmować, a tymczasem problem już się rozwinął i ujawnił. Np. podwładny nie wykonał zadania w sposób zgodny z sugestią szefa, albo kolega – pomimo wyraźnej obietnicy – nie dotrzymał danego nam słowa.

    Na tym etapie najważniejsze jest ustalenie podstawowych faktów:
    Jakie konsekwencje spowodował konflikt? - np. klient nie otrzymał zamówionego towaru lub jeden z podwładnych nie wywiązał się ze swoich zadań w sposób satysfakcjonujący.

    Jakim okolicznościom towarzyszyła eskalacja konfliktu
    Informacje o tym, w jakiej sytuacji pojawił się konflikt, mogą być istotną wskazówką, co do potencjalnych przyczyn problemu. Np. pracownik, któremu cofnięto decyzję o urlopie, w sposób kategoryczny odmówił wykonania dodatkowego zadania, tłumacząc się brakiem czasu.

    2. Strony – kto i ile osób jest uwikłanych w konflikt.

    Aby móc podjąć konstruktywne działania naprawcze, musisz ustalić, kto, jakie strony zaangażowane są w konflikt, czyli z kim tak naprawdę należy szukać rozwiązań. Czasem jest to oczywiste (gdy to ty jesteś jedną ze stron konfliktu), czasem wymaga dodatkowego rozeznania.
    Bardzo często, gdy kontakt jest trudny, jesteśmy skłonni do oskarżania innych i czynienia ich odpowiedzialnymi za powstanie konfliktu. Należy jednak unikać wchodzenia w rolę inkwizytora lub bezwzględnego śledczego, który szuka winnego; albo też, bezbronnej ofiary wplątanej w czyjeś knowania.

    Przykład:
    Podjęto decyzję o przeniesieniu kierownika działu do innych zadań, pomimo jego oporów. Wskutek czego pracownicy działu skrycie sabotują decyzje nowego przełożonego lub otwarcie odmawiają wykonania poleceń.
    Zastanów się, jakie kroki w pierwszym rzędzie podjąłbyś w tej sytuacji, jako nadrzędny przełożony?

    3. Potencjalne źródła konfliktu

    Otrzymując i zdobywając różne informacje, staraj się dociekać potencjalnych źródeł konfliktu. Nie oczekuj, że na własną rękę ustalisz wszystkie fakty. Nie próbuj również rozstrzygać sprawy bez udziału stron uwikłanych w konflikt - wielu faktów możesz nie znać. Pamiętaj, że jeśli jesteś jedną ze stron konfliktu, twoje widzenie sytuacji może być zdeformowane. Poza tym ze względów psychologicznych i trwałości wypracowanych rozwiązań, osoby uczestniczące w konflikcie powinny brać czynny udział w rozwiązywaniu problemu.

    Powinieneś zebrać informacje, które pozwolą Ci ustalić, jaki rodzaj działań podjąć:

    • czy powinieneś działać dyrektywnie?
    • czy raczej powinieneś w pełni zaangażować w rozwiązanie problemu wszystkie uczestniczące w konflikcie osoby?

     

    Gamma. Wybierz firmę szkoleniową roku.
    Szkolenia związane ze sprzedażą, szkolenia dla handlowców zamieszczone są w dziale: szkolenia otwarte. Szkolenia związane z postawą menadżerską, motywowaniem pracownika, przywództwem znajdują się w dziale: szkolenia dla menedżerów. Zapraszamy do zapoznania się z ich agendą. Dziękujemy za zaufanie!

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.