Zespoły sprzedażowe na całym świecie wypracowują odmienne style zarządzania i organizacji pracy, która przekłada się na ich efektywność. Jednak w zależności od motywacji, zakresu działalności i wykorzystywanych technik odnoszą odmienne efekty. Ale wysoce skuteczne zespoły, które odniosły światowy sukces, łączy bardzo wiele elementów, które każdy może wprowadzić we własnym przedsiębiorstwie.
5 cech skutecznych zespołów
Z badań wynika, że najbardziej efektywne zespoły pracownicze, które odniosły światowy sukces, łączy pięć cech: poczucie wpływu na organizację, poczucie osobistego sensu wykonywanych obowiązków, klarowność struktury, współodpowiedzialność i bezpieczeństwo psychologiczne. Odpowiednia motywacja pracy powinna więc nie tylko odnosić się do nagród i premii. Koncepcja wewnętrznej motywacji SDT świadczy o tym, że dla pracownika najważniejsze jest poczucie autonomii i możliwości rozwoju. Najbardziej efektywne zespoły sprzedażowe łączą ludzi, którzy posiadają wystarczającą władzę i umiejętności do podejmowania samodzielnych decyzji, zdają sobie sprawę z sensu wszystkich podejmowanych działań oraz mają możliwość poszerzania wiedzy i umiejętności.
Jak rozwijać zespół sprzedażowy?
Z pewnością rozwój należy zacząć od góry: liderzy i menedżerowie na wszystkich stopniach powinni wypracować techniki zarządzania, które przyniosą odpowiednie skutki. Dobre szkolenie zarządzanie zespołem pracowniczym pozwoli na zdobycie podstawowej wiedzy teoretycznej oraz przećwiczenie tzw. studium przypadku, które pozwoli na improwizację różnych sytuacji związanych z pracą zespołową. Warto także umacniać system motywacyjny i morale pracowników oraz pogłębiać ich wiedzę branżową. Poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji jest bardzo ważne w każdej pracy: dzięki temu pracownicy stają się bardziej odporni na stres, wydajni i lojalni obecnemu pracodawcy. Choć z pewnością droga do stworzenia skutecznego i zmotywowanego zespołu pracowniczego jest bardzo długa i często kosztowna, zyski wypracowywane przez zadowolonych pracowników są nieocenione.