Relacje międzyludzkie są trudne. Często dochodzi w ich trakcie do spięć i nieuzasadnionych z pozoru konfliktów, które kończą się osłabieniem związku dwóch (lub więcej) osób. Odnosi się to zarówno do życia prywatnego, jak i zawodowego, w którym człowiek ma do czynienia z osobami, z którymi nie zawsze jest w stanie "złapać wspólny język". O ile w relacjach osobistych ma się ten komfort, że można zrywać relacje, które negatywnie wpływają na samopoczucie, a utrwalać te, które je wzmacniają, o tyle praca w firmie oznacza, że wyboru tego człowiek jest w pewnym sensie pozbawiony.
Po co inwestować czas w komunikację?
Efektowna komunikacja interpersonalna oznacza sprawniejsze porozumiewanie się z drugim człowiekiem. Dzięki temu lepiej i szybciej przekazywane są informacje i polecenia. Pracodawcy powinni zwrócić na to szczególną uwagę. Jeżeli w firmie istnieją jakiekolwiek problemy z płynnością informacji, dochodzi do częstych konfliktów bądź też zawodzą wszelkiego rodzaju prace nad projektami, to znak, że może dochodzić do błędnej komunikacji interpersonalnej - lub też jej kompletnego braku.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.
Zapraszamy.
Pracownicy powinni ze sobą rozmawiać Jest to pierwszy i najważniejszy czynniki wpływający na udaną rozmowę i efektywną pracę. Powinni oni mówić i słuchać tego, co się do nich mówi - aktywnie angażować się w cały proces, łącznie z późniejszą refleksją odnoszącą się do poprawy zachowania. Zdarza się, że bardziej doświadczeni pracownicy starają się podpowiedzieć nowo zatrudnionym, gdzie popełniają błąd albo jak powinien wyglądać rezultat pracy, którą wykonują. Jednak zbyt pewni siebie i wierzący we własne możliwości osoby lekceważą taką pomoc i skupiają się na własnej metodzie. Często jest to przyczyną porażek bądź niezadowolenia przełożonych.
Celem komunikacji nie jest przymusowa zmiana zachowania albo punktu widzenia, chodzi raczej o uzmysłowienie drugiej osobie, że istnieje alternatywne rozwiązanie, sposób, który mogą wykorzystać bądź wytyczne, które prowadzą do lepszego wypełnienia obowiązków, a które zostały przetestowane i sprawdzone przez kilkanaście osób wcześniej, potwierdzając ich skuteczność.