Sztuka umawiania spotkań. Słuchanie

Słuchanie nie polega jedynie na odbieraniu dźwięków, ale głównie na ich rozumieniu, nadawaniu znaczenia temu, co się usłyszało.

27 kwietnia 2017
zdjęcie - Sztuka umawiania spotkań. Słuchanie

Sztuka umawiania spotkań. Efektywne słuchanie. Słuchanie empatyczne


Występują trzy podstawowe typy słuchania:


Słuchanie marginalne – jest jedynie tłem dla innej aktywności. Nie stanowi ono podstawowego zadania skupiającego uwagę, a jedynie działalność poboczną.

Słuchanie uważne – jest  to taki rodzaj słuchania, gdy odbiorca chce usłyszeć, zrozumieć i zapamiętać treść komunikatu.

Słuchanie empatyczne – ma zastosowanie szczególnie w doradzaniu lub rozwiązywaniu konfliktu. Polega na próbie zrozumienia, czego rozmówca doświadczył, jakie towarzyszyły temu emocje. W tym typie słuchania przeszkodą mogą okazać się własne emocje, jakie żywimy wobec rozmówcy.

W efektywnym słuchaniu mogą pomóc takie uwarunkowania, jak: dobry słuch, odpowiednie otoczenie fizyczne (cisza, spokój), postawa akceptująca mówiącego.

Natomiast przeszkodami w słuchaniu mogą być: jednostronne mówienie (zamiast rozmawiania), przerywanie, okazywanie znudzenia, odbieganie od głównego tematu.

Dla dobrego wykonywania zadań telesprzedaży, efektywne słuchanie jest jednym z podstawowych zadań. Zawiera się ono w dziesięciu poniższych zasadach.

  1. Nie przerywaj klientowi.
  2. Dbaj o wrażenie poświęcania rozmowie całej swojej uwagi.
  3. Zadawaj pytania, aby uzyskać jak najwięcej informacji.
  4. Wykazuj zrozumienie („tak, rozumiem”, „tak, tak” ).
  5. Odbieraj sygnały nadawane przez rozmówcę, koncentruj się na tym, co mówi.
  6. Postaw się w sytuacji klienta i staraj się myśleć tak, jak on.
  7. Unikaj zaangażowania emocjonalnego.
  8. Poczekaj, aż rozmówca powie to, co myśli, nie zgaduj.
  9. Rób notatki, aby nic Ci nie umknęło z rozmowy.
  10. Wyklucz zewnętrzne zakłócenia rozmowy.


Ostatnim elementem ważnym dla komunikowania, jest zapamiętywanie. Szczególnie dotyczy to nazwisk.  Zapamiętanie, jak dana osoba się nazywa, jest sposobem na okazanie jej szczególnej uwagi, a także pozwoli uniknąć niezręczności.

W zapamiętywaniu nazwisk mogą pomóc:

  • Miej pewność, że dobrze usłyszałeś nazwisko rozmówcy.
  • Nie obawiaj się prosić o powtórzenie nazwiska bądź przeliterowanie, szczególnie tych obcojęzycznych.
  • Ćwicz pamięć, powtarzając nazwiska wszystkich osób, które były związane z konkretną sytuacją.
  • Ważne jest też zwracanie uwagi na nazwiska osób pośrednich, z którymi stykasz się trakcie nawiązywania kontaktu z klientem, np. sekretarki, która odpowiada, za planowanie spotkań.

Gamma. Zostaliśmy wybrani firmą szkoleniową roku.Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W poprzednim roku przeszkoliliśmy ponad 6 tys. klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia otwarte i zamknięte. Szkolenia HR i szkolenia dla administracji publicznej. Zobacz nasze nowe szkolenia: ESSENCE LEARNING.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.