Sztuka umawiania spotkań. Słuchanie

Słuchanie nie polega jedynie na odbieraniu dźwięków, ale głównie na ich rozumieniu, nadawaniu znaczenia temu, co się usłyszało.

zdjęcie - (the_title())

Sztuka umawiania spotkań. Efektywne słuchanie. Słuchanie empatyczne


Występują trzy podstawowe typy słuchania:


Słuchanie marginalne – jest jedynie tłem dla innej aktywności. Nie stanowi ono podstawowego zadania skupiającego uwagę, a jedynie działalność poboczną.

Słuchanie uważne – jest  to taki rodzaj słuchania, gdy odbiorca chce usłyszeć, zrozumieć i zapamiętać treść komunikatu.

Słuchanie empatyczne – ma zastosowanie szczególnie w doradzaniu lub rozwiązywaniu konfliktu. Polega na próbie zrozumienia, czego rozmówca doświadczył, jakie towarzyszyły temu emocje. W tym typie słuchania przeszkodą mogą okazać się własne emocje, jakie żywimy wobec rozmówcy.

W efektywnym słuchaniu mogą pomóc takie uwarunkowania, jak: dobry słuch, odpowiednie otoczenie fizyczne (cisza, spokój), postawa akceptująca mówiącego.

Natomiast przeszkodami w słuchaniu mogą być: jednostronne mówienie (zamiast rozmawiania), przerywanie, okazywanie znudzenia, odbieganie od głównego tematu.

Dla dobrego wykonywania zadań telesprzedaży, efektywne słuchanie jest jednym z podstawowych zadań. Zawiera się ono w dziesięciu poniższych zasadach.

  1. Nie przerywaj klientowi.
  2. Dbaj o wrażenie poświęcania rozmowie całej swojej uwagi.
  3. Zadawaj pytania, aby uzyskać jak najwięcej informacji.
  4. Wykazuj zrozumienie („tak, rozumiem”, „tak, tak” ).
  5. Odbieraj sygnały nadawane przez rozmówcę, koncentruj się na tym, co mówi.
  6. Postaw się w sytuacji klienta i staraj się myśleć tak, jak on.
  7. Unikaj zaangażowania emocjonalnego.
  8. Poczekaj, aż rozmówca powie to, co myśli, nie zgaduj.
  9. Rób notatki, aby nic Ci nie umknęło z rozmowy.
  10. Wyklucz zewnętrzne zakłócenia rozmowy.


Ostatnim elementem ważnym dla komunikowania, jest zapamiętywanie. Szczególnie dotyczy to nazwisk.  Zapamiętanie, jak dana osoba się nazywa, jest sposobem na okazanie jej szczególnej uwagi, a także pozwoli uniknąć niezręczności.

W zapamiętywaniu nazwisk mogą pomóc:

  • Miej pewność, że dobrze usłyszałeś nazwisko rozmówcy.
  • Nie obawiaj się prosić o powtórzenie nazwiska bądź przeliterowanie, szczególnie tych obcojęzycznych.
  • Ćwicz pamięć, powtarzając nazwiska wszystkich osób, które były związane z konkretną sytuacją.
  • Ważne jest też zwracanie uwagi na nazwiska osób pośrednich, z którymi stykasz się trakcie nawiązywania kontaktu z klientem, np. sekretarki, która odpowiada, za planowanie spotkań.

Gamma. Zostaliśmy wybrani firmą szkoleniową roku.Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W poprzednim roku przeszkoliliśmy ponad 6 tys. klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia otwarte i zamknięte. Szkolenia HR i szkolenia dla administracji publicznej. Zobacz nasze nowe szkolenia: ESSENCE LEARNING.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.