Z pewnością każdy słyszał o teorii potrzeb Maslowa. Jest to schemat, który pokazuje jak ważne są nasze potrzeby życiowe. Jest on stworzony na kształt piramidy. Na samym dole piramidy znajdują się potrzeby podstawowe, na samej górze potrzeby wyższego szczebla. Również w kontekście firmy można zastosować tą teorię. Jeśli przedsiębiorstwo nie zabezpieczy w prawidłowy sposób potrzeb swoich pracowników nie będą oni wspinać się na wyższe szczeble możliwości rozwoju.
Do podstawowych potrzeb pracowników należą bezpieczeństwo oraz stabilizacja finansowa. Bez zapewnienia tych potrzeb pracownik nie będzie zmotywowany do dalszego rozwoju. Teoria potrzeb mówi o tym, które potrzeby są podstawowe, a które należą do potrzeb wyższego szczebla. Pierwszą podstawową potrzebą jest potrzeba fizjologiczna. W kontekście pracy może to być wygodne stanowisko pracy, dostęp do toalety, odpowiednie wynagrodzenie oraz respektowanie przez pracodawcę przerw pracy, które należą się pracownikowi. Kolejnym szczeblem potrzeb są potrzeby bezpieczeństwa. Mówimy w tym przypadku o stałości zatrudnienia, wynagrodzenia oraz jasno określonych zasadach. Kolejnym, wyższym w hierarchii szczeblem jest potrzeba przynależności. W tym kontekście mówimy o chęci nawiązywania pozytywnych relacji, poczuciu przynależności z grupą, poczuciu wspólnoty i wspólnego dążenia do określonych celów. Jeszcze wyżej w hierarchii plasuje się potrzeba szacunku i uznania. Jest to sytuacja, w której czujemy się doceniani, szanowani i dumni ze swojej pracy. Na tym szczeblu pracownik czuje, że jego starania mają sens oraz ma świadomość możliwości awansu. Ostatnim poziomem piramidy potrzeb jest potrzeba samorealizacji. Jest ona związana z poczuciem sensu naszej pracy, ciągłej samorealizacji i poczuciem, iż praca przynosi konkretne, widoczne efekty. Teoria potrzeb mówi o tym, iż niemożliwe jest przejście do kolejnego etapu bez zaspokojenia potrzeb niższego szczebla. Wiele firm nie rozwija się właśnie przez to, że pracownikom nie zapewnia się podstawowych potrzeb w życiu zawodowym.