Wprowadzenie do konfliktów. Negatywne efekty konfliktów

Bardzo często sytuacje konfliktowe oprócz korzyści przynoszą też straty, zarówno te materialne jak i psychiczne. Konflikty – szczególnie te nierozwiązane i gwałtowne – są destrukcyjną siłą, która potrafi odcisnąć piętno na psychice i na zdrowiu człowieka.

zdjęcie - (the_title())

    Silne reakcje emocjonalne i nieprzyjemne konfrontacje z agresywnymi partnerami mogą doprowadzić do tego, że człowiek zaczyna unikać konfliktów i widzi tylko ich negatywne strony. Do negatywnych efektów konfliktów zaliczamy:

    • Obniżenie sprawności intelektualnej
      Silne i częste konflikty przyczyniają się do kumulowana się w nas napięcia, które przekłada się na funkcjonowanie intelektualne np.: podejmowanie decyzji, problemy z pamięcią, trudności z koncentracją, myśleniem. Człowiek w takim stanie bardzo trudno wywiązuje się z obowiązków zawodowych i zobowiązań osobistych. Wykonanie prostych czynności zajmuje mu więcej czasu niż zazwyczaj. Budzi to dodatkowo irytację, złość, a czasem bezsilność.
    • Spadek samooceny
      Konsekwencją konfliktów może być również spadek samooceny. Dzieje się tak na skutek konfrontacji z osobami rywalizującymi, które dążą do poniżenia strony przeciwnej. Osoby o stabilnej i wysokiej samoocenie będą podejmowały walkę z agresorem. Natomiast osoby uległe z takiej konfrontacji będą wychodziły przegrane, z przekonaniem, że są słabe i nieskuteczne. Taki obraz własnej osoby może doprowadzić do zaniżonego poczucia wartości, a co za tym idzie utraty pewności siebie.

    Gamma
    Istniejemy 10 lat na rynku. W ciągu jednego roku przeszkoliliśmy ponad sześć tysięcy klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia zamknięte i otwarte, szkolenia hr bp szkolenia dla administracji publicznej. W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” zajęliśmy po raz kolejny 1 miejsce. Warto nas wybrać!

    • Stres
      Zazwyczaj konflikty prowadzą do stresującej atmosfery szczególnie wtedy, gdy jesteśmy atakowani, oskarżani lub, kiedy zależy nam na przedmiocie konfliktu.  Duża dawka stresu osłabia człowieka w różnych obszarach funkcjonowania. 
    • Problemy ze zdrowiem
      Napięcie, stres, silne emocje, które towarzyszą konfliktom, mogą spowodować przykre następstwa w naszym organizmie. Na początku mogą to być bóle głowy, problemy ze snem, kłopoty z układem pokarmowym. Jeśli stan wewnętrznego napięcia i osłabienia utrzymuje się długo, może prowadzić do chorób psychosomatycznych takich jak: wrzody żołądka, nadciśnienie, bóle głowy itp.
    • Wycofanie się z relacji
      Sytuacje konfliktowe mogą również prowadzić do osłabienia lub zerwania relacji międzyludzkich. Skonfliktowani ludzie gromadzą w sobie nienawiść, urazy do partnera, co prowadzi do unikania bezpośredniego kontaktu. Zdarzają się sytuacje, kiedy ludzie zrywają kontakt i nie chcą mieć ze sobą nic wspólnego, wzajemnie obwiniając się za taką sytuację. Negatywną konsekwencją konfliktów może być też utrata zaufania do osoby nam bliskiej, a w efekcie rozluźnienie znajomości bądź jej przekreślenie.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Zdobądź umiejętności i narzędzia potrzebne do efektywnego zarządzania zespołem.Zobacz szkolenia:

    • Nałogi
      Człowiek, który żyje w ciągłych konfliktach szuka sposobu radzenia sobie z napięciem. Przekrój technik relaksacyjnych jest bardzo szeroki, niestety niektórzy sięgają po alkohol, używki, aby poprawić sobie nastrój i zapomnieć o przykrej kłótni. Kilka razy powtórzony schemat radzenia sobie z konfliktami utrwala pewne zachowania zwłaszcza jeśli przynoszą chwilową ulgę. Niestety taki sposób myślenia i działania może doprowadzić do uzależnienia.
    • Strata czasu
      Konflikty ciągnące się latami lub kończące się fiaskiem budzą niesmak uczestników sporu między innymi dlatego, że pochłaniają dużo czasu. Zgodnie z zasadą zaangażowania, jeśli człowiek inwestuje w określone działania swój czas i energię, oczekuje wymiernych korzyści; w przypadku konfliktów np.: zgody, satysfakcji, podziału dóbr itp. Nierozwiązane konflikty mogą budzić frustrację i myślenie typu: „Tyle czasu poświęciłem i nic z tego nie mam, mogłem w tym czasie zrobić tyle pożytecznych rzeczy”.
    • Spadek wydajności pracy
      Udowodniono, że długotrwałe konflikty w organizacji przyczyniają się do spadku wydajności pracowników. Związane jest to bezpośrednio ze stresem, pogorszeniem relacji ze współpracownikami oraz kondycją psychiczną człowieka. Skonfliktowany zespół ma obniżoną motywację do pracy, funkcjonuje w napiętej atmosferze, co nie służy osiąganiu dobrych wyników w pracy. Realizacja niektórych projektów wymaga ścisłej współpracy i zaangażowania wszystkich członków zespołu. Efektem konfliktu w zespole jest tworzenie się stronnictw, nieformalnych grup, które zamykają się na innych. W takiej sytuacji podziały w firmie zamiast charakteru funkcjonalnego mają charakter zależny od dynamiki konfliktu. Powoduje to trudności w przepływie informacji i koordynacji pracy większej liczby pracowników.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Sprawdź nasze szkolenia online:

    Oferujemy zarówno pojedyncze interaktywne warsztaty online jak i rozbudowane formaty. Korzystamy z najpopularniejszych technologii transmisji video. Sprawdź. Na pewno coś wybierzesz dla swojej firmy.

    • Pogorszenie atmosfery
      Często konsekwencją konfliktów jest pogorszenie się atmosfery w relacjach międzyludzkich. Ludzie potrzebują czasu, aby „wyleczyć rany”, urażoną dumę. Jedni potrzebują tego czasu więcej inni mniej.

     

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.