Zachowaj spokój! Jak radzić sobie ze stresem w miejscu pracy?
Stres to jeden z największych problemów współczesności. Trudno znaleźć skuteczną metodę na radzenie sobie z nim. Większość propozycji działa doraźnie i raczej skupia się na chwilowym zrelaksowaniu i odprężeniu. Dzięki temu czujemy się lepiej, ale nie eliminujemy podstawowych przyczyn takiego stanu. W jaki sposób zająć się nim skutecznie? Czy pomoże nam profesjonalne szkolenie radzenia sobie ze stresem? Lub czy wpływ na obniżenie poziomu stresu może mieć szkolenie z komunikacji z klientem i współpracownikami? O tym wszystkim opowiemy w niniejszym artykule.
Walka o przetrwanie w zawodowej dżungli
Chroniczny stres to jedno z najpoważniejszych schorzeń XXI wieku. Warto jednak pamiętać, że sam stres bywa dla nas bardzo korzystny. To mechanizm naszego organizmu, który mobilizuje całe ciało w sytuacji zagrożenia życia. Wydziela się wówczas spora dawka adrenaliny, nasze zmysły działają na pełnych obrotach.
Problem zaczyna się, gdy taki stan utrzymuje się przez dłuższy czas. Nikt bowiem nie może być przecież nieustannie w pełnej mobilizacji do walki o przetrwanie! Jeśli poziom stresu nie opada, może prowadzić do zmęczenia, zmniejszenia odporności układu immunologicznego, zwiększenia podatności na różne choroby, a także osłabienia poszczególnych układów naszego ciała (np. krwionośnego), co może prowadzić do poważniejszych schorzeń.
Jakie są powody stresu w pracy i jak sobie z nimi radzić?
W badaniach udowodniono, że poziom naszego stresu wzrasta wprost proporcjonalnie do ilości powierzonych nam zadań, zwłaszcza tych, na których realizację mamy mało czasu. Nadmiar pracy, niemożność poradzenia sobie z nią, zła komunikacja z pracownikami czy klientami powodują wspomniane już przemęczenie, rozdrażnienie, brak odpowiedniej koncentracji i popełnianie błędów. Chyba każdy choć raz działał w stanie paniki. Niestety, nie może to przynieść zbyt wiele korzyści.
Szkolenie z radzenia sobie ze stresem – jakie wybrać?
Jak już powiedzieliśmy na początku, nie trudno chwilowo załagodzić stan napięcia. Sztuką jest nauczyć się odpowiedniego reagowania na poszczególne stresogenne sytuacje, żeby tego uczucia niepotrzebnie nie wywoływać lub żeby je w pewnym stopniu kontrolować. Mogą w tym pomóc zróżnicowane zajęcia bezpośrednio zajmujące się technikami radzenia sobie ze stresem lub też wpływające na to, jak wygląda nasza komunikacja z klientem i współpracownikami. Dzięki poprawie umiejętności interpersonalnych uczymy się lepiej artykułować nasze potrzeby a także rozwiązywać i unikać konfliktów.
Poradź sobie ze stresem – praktyczne i skuteczne szkolenia
Dla kogo są przewidziane warsztaty tego typu? Dla wszystkich, którzy czują, że mają problem w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach, zwłaszcza pod presją czasu. Warsztaty pokazują stronę teoretyczną zachodzących w naszym organizmie procesów, a także uczą praktycznych metod, które pomogą w rozwiązaniu problemów, redukując stres i napięcie. Dzięki temu będziemy działać bardziej świadomie, spokojnie i efektywnie, nie narażając się na niepotrzebne błędy.
Uczestnicy zajęć poznają swoje błędne nawyki i przyzwyczajenia, które prowadzą ich do sytuacji kryzysowych, a następnie wdrażają na ich miejsce nowe zachowania. Odbywa się to poprzez trening nowych umiejętności – indywidualny lub w grupach.
Szkolenie komunikacja interpersonalna
Warto również pamiętać, że w walce ze stresem może nam również pomóc szkolenie z komunikacji interpersonalnej. Dzięki takim warsztatom poznajemy skuteczne metody rozmawiania z klientami i współpracownikami. Dowiadujemy się, jak to robić w sposób klarowny i jasny dla naszego rozmówcy. Dodatkowo warsztaty z komunikacji pomagają w ograniczeniu konfliktów w miejscu pracy, a nawet do świadomego przeciwdziałania im. Gdy mamy wiedzę, w którym momencie mogą pojawić się sytuacje zapalne, zdecydowanie łatwiej im zapobiegać.
Wymienione wyżej formy warsztatów i treningów w znaczący sposób skutecznie ograniczają poziom naszego stresu. Dobrze zorganizowane miejsce pracy, świadomość własnych mocnych stron oraz umiejętność komunikowania się z zespołem i klientami, pomagają zbudować dobre środowisko do codziennego działania. Dzięki temu firma, w której jesteśmy może stać się bardziej przyjazna. A czyż nie o tym marzy większość z nas, żeby lubić miejsce pracy?