Zarządzanie pokoleniem x i y - jakie stoją przed nami wyzwania?
Na rynku pracy równolegle aktywnych jest kilka pokoleń pracowników. Każde z tych pokoleń posiada własne cechy charakterystyczne, a jego przedstawiciele wymagają określonego postępowania ze strony kadry zarządzającej. Inne są czynniki motywacyjne, inne zdolności przewodnie i zupełnie różne metody rozwiązywania zaistniałych problemów. Sprawny manager doskonale wie, że zarządzanie pokoleniem x i y to nie lada wyzwanie, zwłaszcza gdy w środowisku pracy osoby te mieszają się z przedstawicielami wcześniejszych pokoleń.
Jakie pokolenia można spotkać na rynku pracy?
Zarządzanie pokoleniami wymaga odpowiedniego przygotowania. Niezbędna w tym przypadku staje się konkretna wiedza praktyczna. Na wagę złota jest także doświadczenie. Zarządzanie pokoleniami szkolenie, to doskonała propozycja dla wszystkich osób, które pragną podnieść poziom kompetencji przywódczych i chcą poznać tajniki zarządzania pracownikami wywodzącymi się z różnych pokoleń. Obecnie na rynku pracy można wyróżnić przedstawicieli co najmniej kilku pokoleń. Najstarsi z nich, to tzw baby boomers. Dla nich bardzo ważna jest stabilność zatrudnienia. Są to niezwykle lojalni pracownicy, którzy przeważnie większość życia spędzają w jednym miejscu zatrudnienia. Zdecydowanie bardziej niż na technologię osoby wywodzące się z pokolenia baby boomers nastawione są na relacje między ludzkie. Z każdym rokiem takich osób aktywnych na rynku pracy jest coraz mniej. Już teraz są to pracownicy po pięćdziesiątym roku życia. Kolejne pokolenie, które występuje na rynku zatrudnienia, to pokolenie x. Są to osoby w wieku średnim.
Pokolenie to często jest też określane mianem niebieskich kołnierzyków. Cechą charakterystyczną przedstawicieli tego pokolenia jest to, że niezmiernie istotny jest dla nich prestiż i pozycja zawodowa. O ile jeszcze przedstawiciele pokolenia baby boomers są w stanie poświęcić się dla jakiejś sprawy, zwiększyć efektywność pracy dla dobra ogółu, o tyle dla przedstawicieli pokolenia X najważniejszym czynnikiem motywującym są pieniądze. Największe wyzwanie dla kadry zarządzającej stanowi najmłodsze pokolenie pracowników, o którym jeszcze stosunkowo niewiele wiadomo. Jest to pokolenie Z, które wykazuje się dosyć dużą roszczeniowością. Pokolenie po 2000 roku urodziło się i wychowało w świecie nowoczesnych technologii. Są to pracownicy, którzy z jednej strony doskonale obracają się czy to w mediach społecznościowych czy też nie mają żadnego problemu z obsługą komputera, zdecydowanie gorzej jednak wypadają na tle kontaktów międzyludzkich i w kwestiach rozwiązywania konfliktów.
Koncepcje zarządzania, czyli czy da się uszczęśliwić wszystkich?
Jedno jest pewne, nie ma jednego, uniwersalnego sposobu, który by sprawił, że wszyscy pracownicy będą tak samo szczęśliwi i że będą wkładać w wykonywane obowiązki maksimum zaangażowania. Specyfika rożnych pokoleń niejako wymusza odmienne podejście do tematu w przypadku każdej z grup. Zarządzanie pokoleniami wymaga od kadry kierowniczej nie lada elastyczności i kreatywności w podejściu do tematu. Przydatne w takim przypadku może być współpraca w zespole szkolenie oraz inne szkolenia z zakresu zarządzania personelem.
Sprawny manager w jednym palcu musi mieć różne teorie zarządzania pokoleniami. Inne bowiem są chociażby czynniki motywujące dla przedstawicieli pokolenia baby boomers, a inne dla przedstawicieli pokolenia x czy y. Szkolenia to najlepszy sposób na rozwój kompetencji zawodowych. Wiedza jest bardzo skondensowana, dzięki czemu w krótkim czasie można przyswoić sporo informacji. Warto także zwrócić uwagę na to, w jaki sposób szkolenie zostało ułożone. Nie jest to suchy wykład, a informacje teoretyczne przeplatają się ze szkoleniem praktycznym. Taka formuła pozwala na osiągnięcie ciekawych efektów.
Szkolenia są organizowane regularnie na terenie całej Polski. Przeważnie odbywają się w małych grupach, a o udziale w konkretnej jednostce szkoleniowej decyduje kolejność zapisów. Warto się pospieszyć aby jak najszybciej podnieść swoje kompetencje zawodowe.