Zasady komunikacji werbalnej

Podstawą komunikacji w życiu społecznym oraz zawodowym jest język mówiony. To główny sposób porozumiewania się międzyludzkiego. Do skutecznego komunikowania się niezbędne są co najmniej dwie osoby: mówiący i słuchacz, a więc nadawca oraz odbiorca.

zdjęcie - (the_title())

     

    Podstawą komunikacji w życiu społecznym oraz zawodowym jest język mówiony. To główny sposób porozumiewania się międzyludzkiego. Do skutecznego komunikowania się niezbędne są co najmniej dwie osoby: mówiący i słuchacz, a więc nadawca oraz odbiorca. Nasz język jest kodem. Jeśli obie strony znają ten kod – komunikacja będzie skuteczna. Nadawca przekazuje kod, natomiast odbiorca go odszyfrowuje. Przy skutecznej komunikacji ważne jest również to, by rozumieć dany komunikat. Jeśli tylko słuchamy, bez zrozumienia komunikatu, rozmowa będzie nieskuteczna. Często taki problem występuje w pracy.

    W naszym życiu zawodowym często słuchamy poleceń, jednak nie zawsze z pełnym zrozumieniem. W takim wypadku nie wykonujemy poleceń, które zostały nam przekazane, nasza praca zaczyna być źle postrzegana, a my nie wiemy w czym tkwi problem. Jeśli zależy nam na skutecznym komunikowaniu się niezbędne jest skupienie się na przekazywanym komunikacie. W przypadku jego niezrozumienia konieczne bywa zadawanie dodatkowych pytań. W pracy bywa również tak, że pracownik przestaje słuchać komunikatów, choć z pozoru stwarza wrażenie zainteresowanego. Bardzo często dzieje się tak podczas zebrań. W pierwszych chwilach wszyscy słuchacze słuchają przekazu, natomiast później wielu z nich przestaje skutecznie słuchać. Dlatego w pracy najskuteczniejsza komunikacja to ta, która odbywa się w dwie strony. Zwierzchnik mówi do pracownika, ale komunikacja odbywa się również w drugą stronę.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak wyrażać swoje zdanie odważnie, spokojnie i bez lęku ? Jak komunikować swoje emocje  w sposób który nie narusza terytorium drugiej osoby? Jak zachować się w sytuacji konfliktowej? Zapraszamy do udziału w szkoleniach z asertywności i komunikacji interpersonalnej. Zobacz również szkolenia z rozwoju osobistego.

    Równie ważna jest jakość komunikatu oraz dostosowanie go do odbiorcy. W przypadku osób lepiej wykształconych możemy posługiwać się rozbudowanym słownictwem, jednak w przypadku osób o niższym wykształceniu, taki przekaz może być całkowicie niezrozumiały. Błędy w skutecznej komunikacji wynikają również z takich powodów jak upraszczanie słów, skróty myślowe, które nie zawsze są zrozumiałe dla odbiorcy, a także niedosłyszenie części komunikatu. Dlatego ważne jest, by obie strony upewniły się, że komunikat jest w pełni zrozumiały dla odbiorcy.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    Zapraszamy do naszej

    gamma Wiki +

    Znajdziesz tam:
    • 800 pigułek wiedzy
    • 40 filmów edukacyjnych
    • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
    Raporty HR
    Raporty HR

    Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

    Video
    Video

    Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

    Audio
    Audio

    Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

    Artykuły
    Artykuły

    Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108


    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.