Podstawą komunikacji w życiu społecznym oraz zawodowym jest język mówiony. To główny sposób porozumiewania się międzyludzkiego. Do skutecznego komunikowania się niezbędne są co najmniej dwie osoby: mówiący i słuchacz, a więc nadawca oraz odbiorca. Nasz język jest kodem. Jeśli obie strony znają ten kod – komunikacja będzie skuteczna. Nadawca przekazuje kod, natomiast odbiorca go odszyfrowuje. Przy skutecznej komunikacji ważne jest również to, by rozumieć dany komunikat. Jeśli tylko słuchamy, bez zrozumienia komunikatu, rozmowa będzie nieskuteczna. Często taki problem występuje w pracy.
W naszym życiu zawodowym często słuchamy poleceń, jednak nie zawsze z pełnym zrozumieniem. W takim wypadku nie wykonujemy poleceń, które zostały nam przekazane, nasza praca zaczyna być źle postrzegana, a my nie wiemy w czym tkwi problem. Jeśli zależy nam na skutecznym komunikowaniu się niezbędne jest skupienie się na przekazywanym komunikacie. W przypadku jego niezrozumienia konieczne bywa zadawanie dodatkowych pytań. W pracy bywa również tak, że pracownik przestaje słuchać komunikatów, choć z pozoru stwarza wrażenie zainteresowanego. Bardzo często dzieje się tak podczas zebrań. W pierwszych chwilach wszyscy słuchacze słuchają przekazu, natomiast później wielu z nich przestaje skutecznie słuchać. Dlatego w pracy najskuteczniejsza komunikacja to ta, która odbywa się w dwie strony. Zwierzchnik mówi do pracownika, ale komunikacja odbywa się również w drugą stronę.
Równie ważna jest jakość komunikatu oraz dostosowanie go do odbiorcy. W przypadku osób lepiej wykształconych możemy posługiwać się rozbudowanym słownictwem, jednak w przypadku osób o niższym wykształceniu, taki przekaz może być całkowicie niezrozumiały. Błędy w skutecznej komunikacji wynikają również z takich powodów jak upraszczanie słów, skróty myślowe, które nie zawsze są zrozumiałe dla odbiorcy, a także niedosłyszenie części komunikatu. Dlatego ważne jest, by obie strony upewniły się, że komunikat jest w pełni zrozumiały dla odbiorcy.