Edutainment – nowoczesne formy integracji, Raport 2017 (cz. 5/5) Nowe technologie

Nowe technologie pojawiają się w każdej dziedzinie życia – również w team buildingu. Pytają o nie przedstawiciele iPokolenia, pracownicy branż digitalowych i IT oraz wszyscy ci, którzy doświadczyli wielu tradycyjnych formatów integracyjnych.

20 grudnia 2018
zdjęcie - Edutainment – nowoczesne formy integracji, Raport 2017 (cz. 5/5) Nowe technologie

Wirtualna rzeczywistość (VR)

Nowe technologie pojawiają się w każdej dziedzinie życia – również w teambuildingu. Pytają o nie przedstawiciele iPokolenia, pracownicy branż digitalowych i IT oraz wszyscy ci, którzy doświadczyli wielu tradycyjnych formatów integracyjnych.

Wirtualna rzeczywistość to technologia, która pozwala na wykreowanie sztucznego obrazu otaczającej nas przestrzeni. Świat poznajemy, zakładając hełm bądź okulary VR-owe. Gracz zwykle ma do dyspozycji słuchawki i kontroler pozwalający poruszać się w wygenerowanym świecie.

Najpopularniejsze technologie to system Oculus oraz HTC Vive. Osobną kategorią są rozwiązania wykorzystujące smartfony, takie jak Google Cardboard, Samsung Gear VR.

Dziś wirtualna rzeczywistość w projektach teambuildingowych jest wykorzystywana w projektach hybrydowych – wykorzystujących kilka różnych technologii.

Wynika to z kilku przyczyn:

  • Zaprojektowanie i realizacja gry VR-owej wymaga dużych nakładów pracy programistów, w związku z tym są kosztochłonne. Zwykle wykorzystuje się gotowe rozwiązania, wprowadzając delikatne modyfikacje.
  • Warto limitować czas spędzony w VReality – ludzie różnią się pod względem wrażliwości na generowane w ten sposób bodźce. Hybrydowe rozwiązania powodują, że uczestnicy otrzymują również inne atrakcyjne aktywności ze świata rzeczywistego pozwalające odpocząć błędnikowi.
  • W przypadku większych grup trudno sprawić, aby wszyscy równolegle korzystali z VR-u. Zamiast tego powstaje stacja wirtualnej rzeczywistości pozwalająca każdemu doświadczyć nowych wrażeń oraz zdobyć w zależności od scenariusza punkty, podpowiedź, instrukcję bądź kod dostępu.


Samo doświadczenie wirtualnej rzeczywistości jest bardzo silne i daje efekt dużej zabawy – zwłaszcza jeżeli to jest pierwsze przeżycie tego typu, dlatego warto traktować VR jako dodatkowe urozmaicenie, tuning dla bardziej klasycznych rozwiązań teambuildingowych.

Rzeczywistość rozszerzona

Często mylona z rzeczywistością wirtualną. Wikipedia definiuje AR (Augmented Reality) jako system łączący świat rzeczywisty z generowanym komputerowo. Zazwyczaj wykorzystuje obraz z kamery, na który nałożona jest, generowana w czasie rzeczywistym, grafika. Aktywności AR wykorzystują tablety i nowoczesne smartfony.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Projektując szkolenia team building dokładamy staranności w doborze aktywności dla uczestników, wyborze charyzmatycznego prowadzącego oraz profesjonalnej ekipy wspierającej i animującej wydarzenie.

Firmowe imprezy integracyjne to nasza specjalność! Sprawdź sam:

Rozszerzona rzeczywistość została szerzej zaprezentowana światu przy okazji fenomenu gry Pokemon GO. Wcześniejsze aplikacje również były popularne (np. Ingress), jednak w gronie entuzjastów gier i nowoczesnych technologii.

Rzeczywistość rozszerzona znakomicie nadaje się jako digitalowe usprawnienie
i uatrakcyjnienie tradycyjnych gier miejskich. Uczestnicy, korzystając z aplikacji zawierających mapy okolicy, poszukują action points, w których znajdują się zadania, zagadki, wskazówki pozwalające posuwać akcję wydarzenia do przodu.

Dzięki wykorzystaniu nowych technologii może wzrosnąć liczba punktów na mapie, co sprawia, że rozgrywka może nie mieć charakteru liniowego. Uczestnicy stają przed wyborami dotyczącymi strategii postępowania, co również poza większą grywalnością zabawy daje materiał do późniejszych ewentualnych omówień.

Inne zastosowanie AR:

  • aktywności survivalowe,
  • klasyczny teambuilding (poza stacjami tradycyjnymi z animatorami pojawiają się stacje wymagające geolokacji),
  • gry terenowe,
  • gry scenariuszowe,
  • LARP.


Wszelkiego typu elektronika

W świecie coraz bardziej zdigitalizowanym pojawia się oczekiwanie, aby również teambuilding podążał za tym trendem. Dziś coraz więcej projektów wykorzystuje gadżety elektroniczne – zwykle w odpowiedzi na bezpośrednio artykułowane potrzeby przyszłych uczestników.

Rozwiązań jest tyle, ilu autorów, Gamma Discover może podzielić się swoimi projektami:

  • Symulator łodzi podwodnej – gra kompozytowa wykorzystująca specjalnie napisany program zawierający symulator mostka kapitańskiego, torpedowni oraz maszynowni. Uczestnicy wcielają się w załogę – obsługują komputery stylizowane na sprzęt łodzi podwodnej, reagują na kryzysy odbywające się na pokładzie okrętu. Zadania wykorzystujące gadżety elektroniczne przeplatają się z aktywnościami ze świata realnego.
  • Wykorzystywanie telefonów komórkowych – poza grami miejskimi bazującymi na silniku geocachingu prowadzimy teambuildingi indoorowe i outdoorowe wykorzystujące kody QR. Uczestnicy wyposażeni w smartfony z zainstalowanymi aplikacjami do czytania kodów QR podążają za jednym z kilku wątków, pokonując po drodze kolejne wyzwania.
  • Drony – stają się elementem wielu integracji – od olimpiad firmowych, które są poszerzane o cyberdyscypliny (np. kierowanie latającymi dronami, turniej w kinecta, Ingress etc.), przez gry terenowe, po outdoory opierające się na kołowych odwiedzinach poszczególnych stacji.
  • Lego Minstorm Robots – budowane z klocków Lego, zdalnie sterowane, z czujnikami ruchu, podczerwieni, koloru, z własnymi silnikami. Samo budowanie i kierowanie jest przyjemne.
    Za pomocą legobotów uczestnicy biorą udział w różnego rodzaju rozgrywkach (typu capter the flag, seek and destroy, challenge etc.).

ZOBACZ LOSOWE ARTYKUŁY Z NASZEJ STREFY WIEDZY

W ostatnich latach można zaobserwować jak nawet największe międzynarodowe organizacje zmuszane są do wpro­wadzania zmian w coraz krótszym czasie, aby wzmocnić lub wręcz utrzymać swoją pozycję. Menedżerowie odpowiedzialni za wyniki muszą wdrażać nowe projekty wciąż lepiej i skuteczniej przy coraz mniejszych zasobach i w coraz krótszym czasie.

Szanowni Państwo!
Rozwój przywództwa jest niezbędny, ponieważ organizacje nabierają osobowości swoich liderów. Przywódcy kształtują pozytywną kulturę firmy, są wzorcami zachowań, wpływają na przekonania i wierzenia panujące w firmie, tworzą ramy etyczne w pracy, promują właściwe wartości.
W tym tutorialu znajduje się 9 lekcji, których celem jest wsparcie menedżerów, przełożonych, szefów projektów na drodze do stawania się liderem. Służą one do samodzielnej pracy nad kształtowaniem własnego przywództwa. Mogą również stanowić doskonałe ćwiczenie przed szkoleniem z zakresu przywództwa, pomiędzy sesjami, a także jako zadanie domowe po szkoleniu.
Życzymy owocnej nauki!
Zespół Gamma

Teorie przywództwa - Przywództwo transakcyjne – jedna z dwóch wyróżnianych teorii przywództwa. W tej teorii relacja przywódca – członek grupy jest formą społecznej wymiany. Przywódcy transakcyjni dążą więc do opierania się na procesie wymiany: wykonany cel równa się gratyfikacji.

W latach 90 Bass i Avollio zaproponowali organizacyjną koncepcję przywództwa transakcyjnego i transformacyjnego. Twierdzili jednocześnie, że nie jest łatwo rozróżnić te dwa typy przywództwa i nawet liderzy transformacyjni mogą korzystać z technik zwykle określanych jako transakcyjne.
Większość działów sprzedażowych pracuje albo na zamówieniach od stałych klientów albo na leadach sprzedażowych z akcji marketingowych (mailingi, zapytania ofertowe itp.). Taka sytuacja prowadzi do uśpienia zespołu. Handlowcy mają poczucie, że nieustannie pracują na wysokich obrotach, a sprzedaż jest realizowana wyłącznie dzięki ich działaniom. Jest jednak różnica między zbieraniem zamówień i obsługą stałych klientów (farmerstwo), a prawdziwą sprzedażą – zdobywaniem nowych klientów (hunting).
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel: 22/266 08 48,

tel. kom.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Mysłowicka 15
01-612 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel: 22/266 08 48,
tel. kom.: 505 273 550

ul. Mysłowicka 15
01-612 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2019 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.