Wiele osób w sposób nieświadomy od lat uczestniczy w procesie sprzedaży konsumenckiej. Każde dobra, które zostaną przez nas zakupione w celu użycia lub konsumpcji, a nie odsprzedania lub wykorzystania zarobkowego, są przedmiotem sprzedaży konsumenckiej.
Od sprzedaży komercyjnej różni się ona tym, że klient sam zaspokaja swoją potrzebę, płacąc za to swoimi pieniędzmi. Jej przeciwieństwem jest na przykład sprzedaż komercyjna B2B (business to business), gdzie jeden przedsiębiorca dostarcza towary, a drugi przetwarza je, lub odsprzedaje z zyskiem.
Sprzedaż konsumencka jest w ogromnej większości sprzedażą detaliczną. Odbywa się w sklepach stacjonarnych jak i przez Internet lub telefon. Jako, że jej celem jest zaspokojenie potrzeb pojedynczego klienta i w związku z małymi ilościami dóbr, które są jej przedmiotem ceny w sprzedaży konsumenckiej są zazwyczaj wyższe niż w wypadku dużych transakcji b2b.