Asertywność w komunikacji
Każdy z nas ma w swojej pracy dość ciężkie momenty – takie, w których już nie bardzo wiemy, co możemy zrobić oraz jak postąpić. Takie sytuacje najczęściej wiążą się z szefem albo współpracownikami. Klasycznym trudnym momentem jest to, kiedy inni zupełnie nas nie doceniają. Może się to objawiać na kilka różnych sposobów. Przede wszystkim szef może nie dawać nam żadnej odpowiedzialnej pracy, co po pewnym czasie już nas bardzo męczy, ponieważ nie daje nam żadnych możliwości rozwoju.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Czas na perfekcyjne prezentowanie - zarządzanie wizerunkiem. Bądź gotowy na nowe wyzwania! Wybierz szkolenie które zwiększy twój potencjał innowacyjności i kreatywności. Zobacz nasze szkolenia interpersonalne: szkolenie z asertywności, szkolenia po angielsku, szkolenie zarządzanie czasem.Asertywność kluczem do sukcesu
Otóż przede wszystkim warto zachowywać się asertywnie. Co to oznacza? Otóż z jednej strony podtrzymujemy cały czas swoje zdanie i stanowisko, jednak z drugiej przedstawiamy je w sposób dyplomatyczny i nikogo nie rażący.
A zatem mówimy szefowi dokładnie, że czujemy się niedocenienie, prosimy o przydzielenie do ambitniejszych zadań, pytamy, co możemy zrobić, aby wykonywać ciekawszą pracę. Tak samo postępujemy w rozmowie ze współpracownikami. Taka asertywność w komunikacji naprawdę może nam przynieść bardzo wiele korzyści.
Kursy z asertywności
Jednak trzeba w tym momencie stanowczo podkreślić, że asertywne zachowanie się wcale nie jest takim prostym zadaniem, jakby się mogło wydawać. Często bowiem ponoszą nas emocje, nie wiemy, w jaki sposób przedstawić swoje racje itd.
Dlatego też warto wybrać się na jeden z często organizowanych dzisiaj kursów z asertywności. Pamiętajmy tylko, aby wybrać kurs, które będzie nastawiony na praktyczną naukę asertywności, nie zaś na samą teorię. Co więcej patrzmy uważnie na to, kto będzie prowadził takie szkolenie, jakie ma kompetencje oraz wykształcenie.
Pamiętajmy także, że asertywność może stać się kluczem do naszego sukcesu – nie wahajmy się zatem skorzystać z takiego kursu.
Życie bez niej byłoby utrudnione lub może nawet niemożliwe. Niemniej jednak człowiek jest istotą społeczną i często bywa narażony na przeróżne czynniki zewnętrzne, które utrudniają proces komunikacji. Mowa tu o wszechobecnym stresie, nadmiarze obowiązków i innych trudnych sytuacjach.
Dlatego też tak ważna jest asertywność w komunikacji, czyli bezproblemowe wyrażanie własnych odczuć i opinii, a także umiejętność postawienia na tak zwanym „swoim”, czy bronienie własnych interesów w zgodzie i bez krzywdzenia innych osób.
Na ogół nie ma się jednak czym martwić, gdyż istnieje wiele sprawdzonych technik asertywnej komunikacji, które nauczą Cię bezproblemowego i bezkonfliktowego porozumiewania się z innymi ludźmi. Pierwszą zasadą jest mówienie w prosty bezpośredni sposób, we własnym imieniu, tak aby osoba, z którą prowadzimy dyskusję nie miała wątpliwości co do tego, czego potrzebujesz, co czujesz, o czym myślisz.
Ponadto należy też zwrócić uwagę na punkt widzenia drugiej strony i starać się zrozumieć jej oczekiwania. Co więcej, jeśli bardzo ci na czymś zależy, musisz umiejętnie stać się pewniejszym siebie i położyć delikatny nacisk na swoją prośbę. Nie bój się także poprosić o czas, który może stać się dla Ciebie kluczowym w kwestii rozwiązania jakiegoś problemu.
Chwila na zastanowienie i przemyślenie sprawy czasem bywa potrzebna, by zebrać myśli i skupić się na nowych argumentach. Ciekawym, choć dość kontrowersyjnym pomysłem jest również powtarzanie „w kółko” tego samego zdania, tj. umiejętne wplatanie go do rozmowy. W tym przypadku Twój rozmówca nie będzie miał wątpliwości co do tego, czy mówisz o danej sprawie poważnie i czy jest ona dla Ciebie naprawdę istotna. Jak zwykło się mówić- „kropla drąży skałę „. Warto znać tych kilka prostych zasad, by bezproblemowo komunikować się oraz rozwiązywać nawet te najtrudniejsze konflikty.
Asertywność to słowo, które w ostatnim czasie coraz częściej wychodzi poza suche strony słowników językowych. Pojęcie to stało się modne, zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym. Jest to bardzo pozytywne zjawisko, ponieważ dzięki postawie asertywnej można funkcjonować w bardziej efektywny sposób. Jeżeli chodzi o życie zawodowe, to przejawiać będzie się to między innymi w większych zarobkach, szybszym awansie a także w poprawie relacji ze współpracownikami.
Postawy asertywne w miejscu pracy
Asertywność przez niektórych odbierana jest jako postawa roszczeniowa bądź jako egocentryzm niepozwalający na dobrą współpracę. Nic bardziej mylnego. Osoba asertywna w życiu zawodowym doskonale zdaje sobie sprawę z tego, w jaki sposób stawiać granice, tak aby innym osobom nie wyrządzić tym przykrości. Jest to zjawisko jak najbardziej pożądane. Można wyobrazić sobie bowiem pracownika, który ze strachu przed szefem bierze na siebie wszystkie zlecane obowiązki. Jaki jest tego efekt? Przeciążenie pracą nie pozwoli na wykonanie wszystkich czynności z najwyższą starannością, co przyniesie skutek odwrotny od zamierzonego. Jeżeli taki pracownik potrafiłby jasno zakomunikować, że więcej obowiązków nie jest w stanie na siebie przyjąć, to odbyłoby się to z korzyścią nie tylko dla niego, ale także i dla całej firmy.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Czas na perfekcyjne prezentowanie - zarządzanie wizerunkiem. Bądź gotowy na nowe wyzwania! Wybierz szkolenie które zwiększy twój potencjał innowacyjności i kreatywności. Zobacz nasze szkolenia interpersonalne: szkolenie z asertywności, szkolenia po angielsku, szkolenie zarządzanie czasem.Asertywność w komunikacji – jak się tego nauczyć?
Stare powiedzenie mówi, że czynność cyklicznie powtarzana staje się nawykiem. Podobnie dzieje się również w przypadku asertywności. Nawet najbardziej potulna i wycofana osoba, dzięki odpowiedniemu szkoleniu i treningowi jest w stanie nauczyć się stawiać granice w życiu zawodowym, dzięki czemu z wykonywanej pracy będzie czerpała ona jeszcze większą satysfakcję. W dobie Internetu nie trudno jest znaleźć szkolenia z komunikacji interpersonalnej, które zawierają podstawowe elementy asertywności. Dedykowane są one pracownikom różnych branż niezależnie od szczebla. Warto wziąć udział w takim szkoleniu, aby dzięki nabytym umiejętnością stale rozwijać się w życiu zawodowym i szczebel po szczeblu wspinać się na drabinie sukcesu.
Asertywna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów
Asertywność uczy jak postępować w zgodzie ze sobą – na poziomie technik postaw. Szkolenia z asertywności uczą technik rozwiązywania konfliktów i dają szansę na rozwiązywanie…Zapisz się na nasz narzędziowy newsletter dla praktyków HR. Rozwijaj się z partnerem, który naprawdę rozumie HR i biznes
















