Asertywność w komunikacji

Każdy z nas ma w swojej pracy dość ciężkie momenty – takie, w których już nie bardzo wiemy, co możemy zrobić oraz jak postąpić. Takie sytuacje najczęściej wiążą się z szefem albo współpracownikami. Klasycznym trudnym momentem jest to, kiedy inni zupełnie nas nie doceniają. Może się to objawiać na kilka różnych sposobów. Przede wszystkim szef może nie dawać nam żadnej odpowiedzialnej pracy, co po pewnym czasie już nas bardzo męczy, ponieważ nie daje nam żadnych możliwości rozwoju.

     
    Każdy z nas ma w swojej pracy dość ciężkie momenty – takie, w których już nie bardzo wiemy, co możemy zrobić oraz jak postąpić. Takie sytuacje najczęściej wiążą się z szefem albo współpracownikami. Klasycznym trudnym momentem jest to, kiedy inni zupełnie nas nie doceniają. Może się to objawiać na kilka różnych sposobów.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Czas na perfekcyjne prezentowanie - zarządzanie wizerunkiem. Bądź gotowy na nowe wyzwania! Wybierz szkolenie które zwiększy twój potencjał innowacyjności i kreatywności. Zobacz nasze szkolenia interpersonalne: szkolenie z asertywności, szkolenia po angielsku, szkolenie zarządzanie czasem.

    Przede wszystkim szef może nie dawać nam żadnej odpowiedzialnej pracy, co po pewnym czasie już nas bardzo męczy, ponieważ nie daje nam żadnych możliwości rozwoju. Ponadto współpracownicy nie chcą nas niczego nauczyć, odsuwają od co ciekawszych, ale nieco bardziej ryzykownych zadań. Czasem też robimy już bardzo dużo, zaś nikt nam za to nie dziękuje, ani nawet nie zauważy naszej pracy. Co w zasadzie możemy zrobić w takich sytuacjach?

    Asertywność kluczem do sukcesu

    Otóż przede wszystkim warto zachowywać się asertywnie. Co to oznacza? Otóż z jednej strony podtrzymujemy cały czas swoje zdanie i stanowisko, jednak z drugiej przedstawiamy je w sposób dyplomatyczny i nikogo nie rażący.

    A zatem mówimy szefowi dokładnie, że czujemy się niedocenienie, prosimy o przydzielenie do ambitniejszych zadań, pytamy, co możemy zrobić, aby wykonywać ciekawszą pracę. Tak samo postępujemy w rozmowie ze współpracownikami. Taka asertywność w komunikacji naprawdę może nam przynieść bardzo wiele korzyści.

    Kursy z asertywności

    Jednak trzeba w tym momencie stanowczo podkreślić, że asertywne zachowanie się wcale nie jest takim prostym zadaniem, jakby się mogło wydawać. Często bowiem ponoszą nas emocje, nie wiemy, w jaki sposób przedstawić swoje racje itd.

    Dlatego też warto wybrać się na jeden z często organizowanych dzisiaj kursów z asertywności. Pamiętajmy tylko, aby wybrać kurs, które będzie nastawiony na praktyczną naukę asertywności, nie zaś na samą teorię. Co więcej patrzmy uważnie na to, kto będzie prowadził takie szkolenie, jakie ma kompetencje oraz wykształcenie.

    Pamiętajmy także, że asertywność może stać się kluczem do naszego sukcesu – nie wahajmy się zatem skorzystać z takiego kursu.

    Życie bez niej byłoby utrudnione lub może nawet niemożliwe. Niemniej jednak człowiek jest istotą społeczną i często bywa narażony na przeróżne czynniki zewnętrzne, które utrudniają proces komunikacji. Mowa tu o wszechobecnym stresie, nadmiarze obowiązków i innych trudnych sytuacjach.

    Dlatego też tak ważna jest asertywność w komunikacji, czyli bezproblemowe wyrażanie własnych odczuć i opinii, a także umiejętność postawienia na tak zwanym „swoim”, czy bronienie własnych interesów w zgodzie i bez krzywdzenia innych osób.

    Na ogół nie ma się jednak czym martwić, gdyż istnieje wiele sprawdzonych technik asertywnej komunikacji, które nauczą Cię bezproblemowego i bezkonfliktowego porozumiewania się z innymi ludźmi. Pierwszą zasadą jest mówienie w prosty bezpośredni sposób, we własnym imieniu, tak aby osoba, z którą prowadzimy dyskusję nie miała wątpliwości co do tego, czego potrzebujesz, co czujesz, o czym myślisz.

    Ponadto należy też zwrócić uwagę na punkt widzenia drugiej strony i starać się zrozumieć jej oczekiwania. Co więcej, jeśli bardzo ci na czymś zależy, musisz umiejętnie stać się pewniejszym siebie i położyć delikatny nacisk na swoją prośbę. Nie bój się także poprosić o czas, który może stać się dla Ciebie kluczowym w kwestii rozwiązania jakiegoś problemu.

    Chwila na zastanowienie i przemyślenie sprawy czasem bywa potrzebna, by zebrać myśli i skupić się na nowych argumentach. Ciekawym, choć dość kontrowersyjnym pomysłem jest również powtarzanie „w kółko” tego samego zdania, tj. umiejętne wplatanie go do rozmowy. W tym przypadku Twój rozmówca nie będzie miał wątpliwości co do tego, czy mówisz o danej sprawie poważnie i czy jest ona dla Ciebie naprawdę istotna. Jak zwykło się mówić- „kropla drąży skałę „. Warto znać tych kilka prostych zasad, by bezproblemowo komunikować się oraz rozwiązywać nawet te najtrudniejsze konflikty.

    Gamma firma szkoleniowa roku. Zapraszamy do działu szkolenia otwarte gdzie znajdziesz szereg szkoleń związanych ze sprzedażą, rozwojem osobistym i rozwojem managerów. Mamy również dedykowany dział: szkolenia administracja ze szkoleniami dla sektora publicznego.

     

    Asertywność to słowo, które w ostatnim czasie coraz częściej wychodzi poza suche strony słowników językowych. Pojęcie to stało się modne, zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym. Jest to bardzo pozytywne zjawisko, ponieważ dzięki postawie asertywnej można funkcjonować w bardziej efektywny sposób. Jeżeli chodzi o życie zawodowe, to przejawiać będzie się to między innymi w większych zarobkach, szybszym awansie a także w poprawie relacji ze współpracownikami.

    Postawy asertywne w miejscu pracy

    Asertywność przez niektórych odbierana jest jako postawa roszczeniowa bądź jako egocentryzm niepozwalający na dobrą współpracę. Nic bardziej mylnego. Osoba asertywna w życiu zawodowym doskonale zdaje sobie sprawę z tego, w jaki sposób stawiać granice, tak aby innym osobom nie wyrządzić tym przykrości. Jest to zjawisko jak najbardziej pożądane. Można wyobrazić sobie bowiem pracownika, który ze strachu przed szefem bierze na siebie wszystkie zlecane obowiązki. Jaki jest tego efekt? Przeciążenie pracą nie pozwoli na wykonanie wszystkich czynności z najwyższą starannością, co przyniesie skutek odwrotny od zamierzonego. Jeżeli taki pracownik potrafiłby jasno zakomunikować, że więcej obowiązków nie jest w stanie na siebie przyjąć, to odbyłoby się to z korzyścią nie tylko dla niego, ale także i dla całej firmy.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Czas na perfekcyjne prezentowanie - zarządzanie wizerunkiem. Bądź gotowy na nowe wyzwania! Wybierz szkolenie które zwiększy twój potencjał innowacyjności i kreatywności. Zobacz nasze szkolenia interpersonalne: szkolenie z asertywności, szkolenia po angielsku, szkolenie zarządzanie czasem.

    Asertywność w komunikacji – jak się tego nauczyć?

    Stare powiedzenie mówi, że czynność cyklicznie powtarzana staje się nawykiem. Podobnie dzieje się również w przypadku asertywności. Nawet najbardziej potulna i wycofana osoba, dzięki odpowiedniemu szkoleniu i treningowi jest w stanie nauczyć się stawiać granice w życiu zawodowym, dzięki czemu z wykonywanej pracy będzie czerpała ona jeszcze większą satysfakcję. W dobie Internetu nie trudno jest znaleźć szkolenia z komunikacji interpersonalnej, które zawierają podstawowe elementy asertywności. Dedykowane są one pracownikom różnych branż niezależnie od szczebla. Warto wziąć udział w takim szkoleniu, aby dzięki nabytym umiejętnością stale rozwijać się w życiu zawodowym i szczebel po szczeblu wspinać się na drabinie sukcesu.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025