Każdy coach, by rozwijać firmę, musi także poszerzać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, nie tylko interpersonalne. By stać się lepszym szefem dla swoich pracowników każdy coach powinien przestrzegać kilku ważnych zasad. Do pierwszej z nich – najważniejszej – należy dbanie o własny rozwój i nabywanie wiedzy. Bez tego nie jest w stanie umiejętnie kierować personelem i wspierać go w działaniach. Trzeba nie tylko być lepszym w tym, co się robi, ale przede wszystkim bezustannie stawać się kimś więcej niż się aktualnie jest. Każdy lider grupy czy po prostu szef sklepu musi posiadać ponadprzeciętne umiejętności i umieć radzić sobie niemal z każdą sytuacją. Oczywiście nie oznacza to brania na swoje barki zadań większych niż możliwości ludzkie przewidują. Należy podejmować się tylko takich zadań, którym zarządzający podoła, i w powodzenie których wierzy. Nie wolno także narzucać podwładnym zadań, które ich przerastają. Jeśli nie mamy pewności, czy wobec danego pracownika możemy stosować filozofię coachingu, oznacza to wręcz, że coaching nie jest dobrym pomysłem w danym przypadku.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zarządzanie pokoleniem y – czyli jak rozmawiać z dwudziestoparolatkiem aby czuł się zmotywowany do pracy? Posiadanie w jednym zespole przedstawicieli różnych pokoleń jest wyzwaniem dla współczesnych menagerów i liderów. Szkolenie z zarządzania multigeneracyjnego pozwala bliżej przyjrzeć pokoleniom aktywnym na rynku pracy oraz dobrać odpowiedni model zarządzania do każdego z nich.
Mogą Cię również zainteresować: szkolenie z zarządzania projektami, warsztaty z komunikacji.
Kolejną ważną zasadą, której niestety wielu właścicieli firm nie przestrzega, jest zasada prawdomówności, która łączy się bezpośrednio z kolejną ważną kwestią – z umiejętnością budowania zaufania. Nie da się tego osiągnąć, jeżeli nie będziemy szczerzy i prawdomówni w rozmowach z podwładnymi. Ludzie potrafią szybko wyczuć kłamstwo i utrata zaufania w tym wypadku łączy się także z brakiem szacunku i poważania dla szefa. A jeśli tego wszystkiego brakuje, zarządzanie staje się nieskuteczne i zaczyna rodzić sytuacje konfliktowe, a także kryzysowe. Dlatego też tak bardzo istotne jest mówienie prawdy na temat osiągnięć i możliwości pracownika. Podczas spotkań, mających na celu ustalenie planu i strategii działania, trzeba wysłuchać, co do powiedzenia na temat naszych planów mają pracownicy. Szczególnie, jeśli zaplanowane działania wiążą się ściśle z ich obowiązkami. Bywa, że w niektórych dziedzinach to pracownicy mają większą wiedzę i wyciągają trafniejsze wnioski.
Poszanowanie pracownika i jego autonomii to kwestia, o której bezwzględnie musi pamiętać właściciel każdej firmy, także sklepu zoologicznego. Jest to niezwykle istotne ze względu na poczucie bezpieczeństwa i komfortu pracownika podczas wykonywanej pracy oraz w trakcie rozmowy z szefem. Poszanowanie autonomii pracownika dotyczy także tego, by podczas rozmowy z nim nie narzucać mu swoich opinii i przekonań. Podczas rozmów coachingowych należy bezwzględnie wysłuchiwać wypowiedzi podwładnych i pozwolić, by poprzez własne przemyślenia samodzielnie dochodzili do najlepszych i najwłaściwszych w danej sytuacji rozwiązań.
Konsekwencja i umiejętność dotrzymywania zobowiązań to bardzo ważna zasada coacha. Jeśli podczas rozmów z pracownikiem doszło do jakichkolwiek uzgodnień i ustaleń, obowiązkiem obu stron jest ich dotrzymanie. Dotrzymywanie zobowiązań i konsekwentne ich egzekwowanie wzmacnia poczucie zaufania pomiędzy szefem a pracownikiem. Ponadto szef powinien się podejmować tylko takich zobowiązań, którym będzie potem w stanie podołać i wdrożyć w życie. Jeśli szef albo pracownik danego dnia nie czują się na siłach, by odbyć rozmowę, należy przełożyć ją na inny termin. Przestrzeganie tej zasady bezpośrednio wpływa na kondycję psychiczną obu stron. Zasada dbania o własną kondycję psychiczną wiąże się także dbaniem o kondycję fizyczną. Dobrze jest przynajmniej raz w tygodniu uprawiać jakąś dyscyplinę sportu. Pomaga to zredukować stres.
Każdej firmie zawsze przyświeca jeden cel – osiągnąć jak największy obrót, zgromadzić jak największy kapitał na dalszą inwestycję przedsiębiorstwa i na zarobek indywidualny dla każdego w długim łańcuchu zespołu pracowników. Można to wszystko osiągnąć, jeśli w sposób przemyślany będzie się zarządzało personelem.