Dynamika konfliktu a jego rozwiązanie

O ile sytuacja postrzegana jest jako konfliktowa (poziom psychologiczny) i ujawniona (poziom behawioralny), mamy do czynienia z szeregiem zjawisk i mechanizmów, które wynikając z konfliktu wtórnie go nasilają. Niekontrolowane – w większości służą bowiem mobilizacji do walki.

Gamma - Dynamika konfliktu a jego rozwiązanie

Dynamika konfliktu a jego rozwiązanie

Lokują się one głównie w trzech sferach konfliktu: wartości, informacji oraz wzajemnych relacji. O ile mają miejsce w danym konflikcie i dochodzą do głosu, skutkują eskalacją konfliktu, uniemożliwiając realne rozwiązania go.

Nasilony konflikt wartości i eksponowanie go przez strony oznacza w praktyce niemożność rozwiązania konfliktu. Tzw. wartości wysokie są niezwykle ważną sferą głębokich identyfikacji i jako takie związane są z poczuciem tożsamości. Wartości dnia codziennego pełnią rolę głębokich regulatorów postępowania i choć czasem nieuświadamiane, ze względu na wynikające z nich wybory są także ważnym składnikiem naszej tożsamości.

Atakowanie, kwestionowanie lub choćby pomniejszanie naszych wartości jest więc godzeniem w istotę nas samych, uzasadnień naszego trwania i funkcjonowania w świecie. Wobec takiego postępowania czujemy się silnie zobowiązani do obrony nie tylko poczucia własnej wartości, ale spraw większych niż od nas: wspólnoty społecznej do której należymy i obrazu świata, jaki uznajemy za słuszny.

Silny konflikt danych polega na operowaniu odmiennymi zestawami informacji na pozornie ten sam temat, często przy jednoczesnym niezdawaniu sobie z tego sprawy. Siłą rzeczy nie sposób wypracowywać w takiej sytuacji rozwiązania, skoro strony pracują niejako nad dwoma różnymi problemami.

Dodatkowo niemożność porozumienia się stwierdzana co jakiś czas, interpretowana jest jako zła wola, wynik celowego wprowadzania w błąd, dezinformacji czy wręcz oszustwa i manipulacji. Wywołuje to szereg negatywnych emocji i niechęć do dalszego kontaktu i porozumiewania się.

Zarówno konflikt wartości, jak i danych wtórnie przyczyniać się może do nasilania się konfliktu relacji, który jest istotą konfliktu w jego potocznym rozumieniu. Polega on na wzajemnym postrzeganiu się stron w kategoriach wrogości i zagrożenia, i wyraża się w powtarzaniu się takich trudno kontrolowalnych zachowań, komunikatów i emocji, które – jak w cyklu konfliktu – postrzeganie takie zarówno uzasadniają, jak i nasilają. Specyficzne dla tej sfery jest niedostrzeganie gestów dobrej woli i chęci porozumienia drugiej strony, nawet jeśli mają miejsce.

O ile konflikt zdominowany jest przez któryś z wymienionych wyżej aspektów, a zwykle wzajemnie się one wzmacniają, konflikt się eskaluje. Co więcej, może to powodować, że w ogóle nie uświadamiane są rzeczywiste problemy obu stron, a tym samym niemożliwe jest usuniecie powodu zablokowania realizacji ich ważnych celów, potrzeb i interesów.

Może być nawet tak, że konflikt w sferze obiektywnej, a więc sprzeczności interesów, w rzeczywistości nie istnieje, a powodowane charakterem procesów związanych z dynamiką konfliktu strony głęboko angażują swoje emocje i energię w toczący się konflikt pozorny np. na skutek tzw. przeniesienia, czyli nie trafnego rozpoznania drugiej strony.

Aby możliwa była koncentracja na obiektywnych aspektach konfliktu, a więc rzeczowa, otwarta komunikacja dotycząca problemu niemożności realizowania swoich potrzeb i interesów, nastąpić musi deeskalacja konfliktu, a więc pomniejszenie tych wymiarów konfliktu, które go nasilają. Następnie w toku rozwiązywania konfliktu strony muszą się skoncentrować na strukturalnych aspektach konfliktu i konflikcie interesów.

Chcesz poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą rozwiązywania konfliktów i kompetencji managerskich? Zobacz szkolenia zamknięte realizowane w Gammie i dotyczące tego tematu. Zapraszamy również do działu: szkolenia dla kierowników i szkolenia dla administracji publicznej. Zaufaj firmie szkoleniowej roku.

 

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

strefy wiedzy

WikiGamma

WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A

Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video

Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek

Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły

Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
Voucher rozwojowy 2025