Harwardzki projekt negocjacyjny

Harvard – tę amerykańską uczelnię zna praktyczne każdy z nas. Powszechnie mówi się, że gromadzi ona absolutnie najlepszych specjalistów z przeróżnych dziedzin. Nie tylko wchodzą tu w grę nauki ścisłe, czy medyczne, lecz także humanistyczne, a również i ekonomia czy zarządzanie. To właśnie tak powstał słynny harwardzki model negocjacyjny.

10 kwietnia 2019
zdjęcie - Harwardzki projekt negocjacyjny

 Harwardzki projekt negocjacyjny

Harvard - tę amerykańską uczelnię zna praktyczne każdy z nas. Powszechnie mówi się, że gromadzi ona absolutnie najlepszych specjalistów z przeróżnych dziedzin. Nie tylko wchodzą tu w grę nauki ścisłe, czy medyczne, lecz także humanistyczne, a również i ekonomia czy zarządzanie. To właśnie tak powstał słynny harwardzki model negocjacyjny.

Negocjacje - jedna z trudniejszych spraw w firmie

Każdy z nas negocjuje praktycznie co chwila. Niektórzy negocjują warunki umowy, inni negocjują umowy z kontrahentami albo pracownikami. Co więcej negocjujemy także z innymi ludźmi - nie tylko z klientami czy z przyszłymi naszymi zleceniodawcami, lecz często także i z współpracownikami albo podwładnymi czy kierownictwem. Jakby tego jeszcze było mało - często negocjujemy również z naszymi dziećmi, rodzinami.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jeśli chcesz ulepszyć swoje zdolności negocjacyjne, przejąć kontrolę nad rozmową oraz czuć się pewnie podczas prowadzenia negocjacji handlowych,  zapraszamy do udziału w szkoleniach z negocjacji, finalizacji sprzedaży, szkoleniach handlowych.

Co jednak zależy od jakości takich negocjacji w firmie czy w korporacji? No cóż właśnie w zasadzie powodzenie firmy i jej sukces! Dlatego też należy naprawdę się przyłożyć do tego.

Klasyczny model negocjacji, czyli problemy z negocjacją

I tu jednak pojawia się dość podstawowe zagadnienie, czy takie klasyczne negocjacje coś dają? Na pewno tak, niemniej jednak właśnie są dzisiaj lepsze sposoby. Zacznijmy jednak od początku. Jak wyglądają klasyczne negocjacje? Otóż są bardzo zero jedynkowe, nastawione czysto na zysk albo na przegraną. Z góry zakładają one, że ktoś gdzieś musi na czymś stracić, aby możliwe było porozumienie. Tak jednak być nie musi.

Harwardzki projekt negocjacyjny - doskonałe rozwiązanie

Model ten opracowano na Harwardzie już w latach 70 i 80. Nie jest to zatem jakaś wyjątkowa, nieznana nikomu metoda - tym bardziej powinniśmy ją znać. Warto jeszcze dodać do tego to, że generalnie dzisiaj naprawdę sporo firm przeprowadza negocjacje w ten sposób, Jeśli zatem się tego nie nauczymy, z marszu będziemy na zupełnie przegranej pozycji.

Przejdźmy jednak do tego, co ten model zakłada. Otóż tutaj nie ma już w ogóle zero jedynkowości. Jest zamiast tego myślenie wygrany - wygrany. Generalnie chodzi bowiem o to, aby tak negocjować, żeby się nie poddawać i żeby nie przegrać, lecz jednocześnie niejako żeby nie przegrała też druga osoba. Czy to nie brzmi jak jakaś utopia? Spójrzmy na zasady tej metody.

Zasady harwardzkiego projektu negocjacyjnego

Otóż podstawową zasadą jest współpraca. Model ten dąży do tego, aby zamiast w każdej negocjacji widzieć po drugiej stronie rywala, aby poszukać sprzymierzeńców. Ze współpracy zawsze wyciągniemy znacznie więce. Co ciekawe - tu naprawdę nikt nie musi być przegrany, choćby i dlatego, że obie strony tak dostosują to, czego potrzebują od siebie wzajemnie, aby osiągnąć sukces wspólnymi siłami. Tym samym będzie to sukces dla obydwu firm.

Ogólnie rzecz ujmując, według tego harwardzkiego projektu negocjacyjnego powinniśmy dość miękko i elastycznie podejść do ludzi, a naprawdę twardo do problemu. Jak by to się mogło skończyć? Otóż dzięki temu nie rezygnujemy w ogóle z siebie, z naszego firmowego celu, jednocześnie jednak nie psujemy sobie kontaktu z drugą stroną.

Szkolenie z harwardzkiego projektu negocjacyjnego

Istnieje książka wydana przez autorów tej metody, co więcej - od tego czasu powstało naprawdę sporo przeróżnych pozycji, które także opisują tę metodę. Niemniej jednak żadna z nich w zasadzie nie nauczy nas tej metody od a do z. Powyżej bowiem opisano tę metodę bardzo ogólnie. W praktyce zaś dochodzą tu naprawdę liczne inne rzeczy. Przede wszystkim wyobraźmy sobie, że przecież musimy jakoś dojść do takiego obopólnego sukcesu. Tu naukowcy z Harvardu opracowali bardzo ścisłe techniki i sposoby prowadzenia rozmów, które właśnie umożliwiają takie osiągnięcie celu.

Podsumowując - oczywiście lektura tych pozycji naprawdę dużo nam pomoże. Jeśli jednak chcemy siebie albo pracowników naprawdę nauczyć tej metody, to koniecznie trzeba zdecydować się na dobre szkolenie w tej dziedzinie. Dobre zaś dlatego, że kiepskie nie bardzo nam pomoże, a tylko niepotrzebnie zupełnie wydamy sporo pieniędzy - to na pewno nikomu nie pomoże.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.