Ile technik negocjacyjnych istnieje? Tego chyba nikt nie wie – setki poradników określają różne schematy zachowań, tysiące praktyków uczą jak szybko i skutecznie negocjować. Rzeczywistość nie jest jednak taka prosta: każda sytuacja, każdy klient wymaga innych zachowań i wykorzystania odmiennych technik negocjacyjnych. W końcu w pracy spotykamy się z różnymi ludźmi, różnymi osobowościami i znacząco odmiennymi sytuacjami.
Nie tylko to warunkuje wybór odpowiedniej techniki negocjacyjnej – w końcu również my, sprzedawcy i partnerzy biznesowi musimy czuć się pewnie i nie korzystać jedynie z określonych schematów ale dostosowywać je do własnych potrzeb i możliwości.
To dlatego tak ważne jest ciągłe szkolenie się z zakresu negocjacji handlowych – dzięki stałym ćwiczeniom i poznawaniu różnych metod, które mogą sprawdzać się w odmiennych sytuacjach, możemy wyrobić sobie pewne nawyki oraz zyskać wiedzę, która znacząco ułatwi nam wszystkie rozmowy biznesowe.
Dlaczego to tak istotne?
Techniki negocjacyjne, które są dostosowane do danej sytuacji i umiejętnie wykorzystywane, znacząco wzmacniają nasze szanse na odniesienie sukcesu.
Bez względu na to, czy negocjujemy zawarcie niewielkiej umowy konsumenckiej z klientem detalicznym, czy pragniemy podpisać ogromny kontrakt z dostawcą, to w jaki sposób się zachowujemy i rozmawiamy z naszym partnerem oddziałuje na końcowy efekt.
Jak więc szkolić się z zakresu negocjacji biznesowych? Sposobów jest bardzo wiele. Podstawowe techniki negocjacyjne, które warto wdrażać w życie i samodzielnie ćwiczyć każdego dnia, znajdziemy w wielu opracowaniach, artykułach i podręcznikach dla początkujących i zaawansowanych negocjatorów.
Bardziej praktyczną naukę gwarantuje nam kurs lub szkolenie, które przeprowadzane jest pod okiem doświadczonego praktyka – często umożliwia to prowadzenie symulacji rozmów oraz przećwiczenie konkretnych technik, dzięki czemu nie tylko utrwalamy wiedzę, ale przede wszystkim uczymy się szybszego dostosowywania schematów dialogów negocjacyjnych do konkretnej sytuacji.