Jak oceniać okresowo pracownika?

Praca na każdym stanowisku wymaga od pracownika wywiązywania się z obowiązków, odpowiedniego podejścia do zadań i efektywności. Aby oceniać, czy pracownik efektywnie realizuje zadania i w pełni wywiązuje się ze swoich obowiązków, a także czy jest kompetentną osobą na dane stanowisko można stosować różne techniki i metody. Jedną z nich, bardzo skuteczna jest okresowa ocena pracownika. 

 
Praca na każdym stanowisku wymaga od pracownika wywiązywania się z obowiązków, odpowiedniego podejścia do zadań i efektywności. Aby oceniać, czy pracownik efektywnie realizuje zadania i w pełni wywiązuje się ze swoich obowiązków, a także czy jest kompetentną osobą na dane stanowisko można stosować różne techniki i metody.
 
Jedną z nich, bardzo skuteczna jest okresowa ocena pracownika. Podczas takiej oceny należy porównać efektywność pracy danej osoby, jej umiejętności i sposób w jaki wykonuje swoje obowiązki z tym, jakie oczekiwania ma kierownik względem pracy na tym stanowisku, a także jakie standardy przyjęła firma.

Pracownik nie może zaniżać standardów, musi dostosować się do ogólnie przyjętych w przedsiębiorstwie zasad i pracować na właściwe funkcjonowanie firmy i jej rozwój, nie zaś powodować stagnację, bądź nawet przyczyniać się do klęski przedsiębiorstwa. M. in. własnie temu ma przysłużyć się okresowa ocena pracowników. Jak oceniać okresowo pracownika?

 

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Wybierz nasze szkolenia.

Dowiesz się m.in. jak budować zespół, jak wzmocnić motywację w sobie i organizacji, jak utrzymać najlepszych pracowników w firmie, jak skutecznie zarządzać projektami wg PMI.

W ocenie pracowników istotne jest, aby zarządzać personelem poprzez określanie standardów firmy i kontrolowanie, czy pracownicy dostosowują się do nich. Kierownik powinien na każdym stanowisku pracy określić, czego oczekuje się od pracownika. Na przykład, że pracownik powinien być kreatywny, chętnie podejmować się współpracy z innymi pracownikami, a także, że wszystkie zadania powinny być realizowane w wyznaczonym terminie.

Co pewien określony czas należy ocenić wszystkie działania i zachowania danej osoby w tym okresie. Należy sprawdzić, czy pracownik wywiązuje się ze swoich obowiązków w terminie, czy chętnie współpracuje z innymi i czy kreatywnie podchodzi do realizacji zadań.

 
Okresowa ocena pracowników pozwala ustalić, czy pracownik się rozwija, czy jest coraz bardziej przydatny w przedsiębiorstwie i czy dobrze rokuje. Ponadto, dzięki tej ocenie można również wyciągnąć wnioski względem całych działów przedsiębiorstwa i stwierdzić, co wymaga poprawy, jak likwidować ograniczenia w przedsiębiorstwie i w jaki sposób jeszcze lepiej pracować.

Co powinien zawierać arkusz okresowej oceny pracownika. Ocena pracownika. Karta oceny pracownika


Co powinien zawierać arkusz okresowej oceny pracownika? Jak oceniać pracownika?

Nie ma jednego wzoru dla arkuszy oceny pracownika, ponieważ ich dokładny skład zależy od rodzaju działalności gospodarczej, okresu, jaki jest sprawdzany, oraz zakresu informacji, jaki ma zawierać. Jednak na potrzeby ogólnej informacji na temat arkuszy oceny pracownika można wskazać kilka elementów podobnych dla każdego.

Dane personalne pracownika

To, jak się wydaje, najbardziej podstawowe informacje, które musza zostać umieszczone w arkuszu (arkusz oceny pracownika, formularz oceny pracownika lub karta oceny pracownika), aby możliwa była identyfikacja ocenianego pracownika. Możemy w tym miejscu umieścić również inne informacje, jak to, za jaki okres jest przeprowadzana jest ocena, kto jest bezpośrednim przełożonym ocenianego, kiedy została dokonana ocena.

Interesują Cię szkolenia HR? Znajdziesz tam szkolenia związane m.in. z zarządzaniem pokoleniami, turkusowy sposób zarządzania, design thingking czy wolontariat pracowniczy.

Poziom realizacji zadań

W tym miejscu oceniamy stopień realizacji poszczególnych zadań powierzonych pracownikowi. Tutaj możemy w mniejszym lub większym stopniu rozpisać elementy takie jak ważność zadania, dodatkowe problemy, zaangażowanie pracownika i wiele innych. Modyfikacje są wskazane zwłaszcza, jeśli zależy nam na uzyskaniu bardzo dokładnym danych dotyczących konkretnego działania.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Wybierz nasze szkolenia.

Dowiesz się m.in. jak budować zespół, jak wzmocnić motywację w sobie i organizacji, jak utrzymać najlepszych pracowników w firmie, jak skutecznie zarządzać projektami wg PMI.



Jak oceniać pracownika – Ocena kompetencji

Kolejna sfera dotyczy oceny kompetencji obowiązujących na danym stanowisku. Kompetencje można podzielić na kluczowe – najważniejsze dla firmy i odnoszące się do każdego stanowiska. Kompetencje managerskie – związane z zarządzaniem zespołem oraz funkcyjne – dotyczące specjalizacji w ramach stanowiska. Rozpisując kompetencje, powinniśmy pamiętać, aby nie zawrzeć ich zbyt wiele, może to bowiem utrudnić pracę, np. niektóre z kompetencji mogą okazać się zbyt podobne.

Należy wybrać kilka najistotniejszych i skupić się na nich, nadmiar jest wrogiem przejrzystości. Do kompetencji dobieramy skalę, dopasowując oceny do stopnia posiadanych kwalifikacji. W stworzeniu odpowiedniej skali ocen przydać się może rozpisanie, co jest oczekiwane przy danej kompetencji, a następnie, poprzez stopniowanie ilości spełnionych wymogów, ustawienie odpowiednio ocen spełniających poszczególną liczbę wymogów. 


Podsumowanie

Na sam koniec tradycyjnie zostawiamy podsumowanie tego, co zawierają wszystkie powyższe elementy. Przy sumowaniu należy skupić się nie tylko na bezrefleksyjnym wystawieniu oceny za całokształt, ale należy wskazać zarówno dobre, jak i złe strony. Jeśli tylko jest to możliwe, najlepiej jest nie uogólniać – z takiej oceny bowiem ciężko będzie pracownikowi wyciągnąć wnioski i dojść do tego, co powinien zmodyfikować w swoim zachowaniu, aby w przyszłości otrzymać lepszą ocenę. Przydatne są również takie elementy jak: ocena własna pracownika, uwagi, propozycje. Dodatkowo formą sprzyjającą rozwojowi i obserwacji rozwoju ocenianego jest dodanie tabeli, gdzie odnotowywane będą poszczególne osiągnięcia w zakresie wskazanym jako szczególnie problematyczny.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

strefy wiedzy

WikiGamma

WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A

Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video

Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek

Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły

Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
Voucher rozwojowy 2025