Jak przebiega proces komunikacji między ludźmi?
Informacje drugiemu człowiekowi przekazujemy na różne sposoby: poprzez gesty, słowa, czynny czy też brak którejkolwiek z tych rzeczy. Od tego, czy nasze przesłanie trafi do odbiorcy i zostanie zrozumiane, zależy efektywność procesu komunikacji.

Informacje drugiemu człowiekowi przekazujemy na różne sposoby: poprzez gesty, słowa, czynny czy też brak którejkolwiek z tych rzeczy. Od tego, czy nasze przesłanie trafi do odbiorcy i zostanie zrozumiane, zależy efektywność procesu komunikacji. Coraz częściej zdarza się, że ludzie wysyłają sygnału, które nie są poprawnie odbierane i właściwie interpretowane. Podobnie dzieje się w przypadku nadawcy – zamiast jasno określić, czego oczekuje od swojego rozmówcy, stara się on przedstawić własny przekaz w zawoalowaną formę. Nie inaczej dzieje się w przedsiębiorstwie, gdzie istnieje pewna struktura organizacyjna i stawiane są konkretne oczekiwania wobec pracowników. Gdy przekaz jest błędnie nadawany i interpretowany dochodzi do konfliktów i nieporozumień.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zapraszamy do udziału w szkoleniu z komunikacji. Dzięki temu szkoleniu rozwiniesz m.in.: umiejętność wyrażania swoich myśli w sposób prosty i precyzyjny, umiejętność aktywnego słuchana, umiejętność przyjmowania i udzielania informacji zwrotnej.Szkolenia powiązane z tym tematem: szkolenia z rozwoju osobistego, szkolenie pewność siebie w biznesie.
Jak temu zaradzić?
Najprostszym sposobem, aby miała miejsce efektowna komunikacja interpersonalna, jest… słuchanie i mówienie zorientowane nie na nas samych, a na naszych rozmówców. Starajmy się słuchać, jakie zadanie powierza nam kierownik, zamiast wyłapać tylko kluczowe pojęcia i samodzielnie zinterpretować resztę przekazu. Wydaje się to proste. Każdy z nas rozpoczyna rozmowę, ponieważ czegoś oczekuje od drugiego człowieka albo gdy wymaga tego sytuacja (np. panuje niezręczna cisza w windzie jadącej na dwudzieste piętro albo pracodawca oczekuje wyjaśnień odnoszących się do projektu). Jednak coraz częściej okoliczności te przysłaniają prawdziwy cel komunikacji – przekazywanie informacji tak, aby została ona zrozumiana oraz interesowanie się tym, o czym toczy się rozmowa.
Gdy nie znamy się na tematyce…
…jakoś trudno wyobrazić sobie, że rozmowa będzie szczególnie owocna. Jednak otwartość, szczerość i autentyczne zaangażowanie w proces komunikacyjny mogą skutecznie temu zapobiec. Wystarczy słuchać, co druga osoba ma do powiedzenia. Poświęcić chwilę, aby dowiedzieć się, jakie wskazówki mają dla nas koledzy o dłuższym stażu. Czasem wiedzą więcej i potrafią rozwiązać nasze problemy w kilka minut. Większość z nich jest pomocna i nastawiona na wsparcie.
Powodem, dla którego czujemy się niezręcznie, rozmawiając o dziedzinie, o której posiadamy małą wiedzę, nie jest fakt, że nie wiemy, ale brak możliwości mówienia zamiast słuchania. Im bardziej jesteśmy nastawieni na jednostronną komunikację, tym bardziej będzie nam doskwierał fakt, że nie możemy przedstawić własnego stanowiska, a raczej wysyłać bezzwrotnego przekazu do nadawcy.
Procesy zachodzące w komunikacji między ludźmi
Choć komunikacja towarzyszy nam od zawsze, bardzo często bywa tak że nie do końca ją rozumiemy i nie znamy schematów które nią rządzą.
Powoduje to brak umiejętności związanych z odpowiednim prowadzeniem konwersacji a co za tym idzie brak osiągnięcia przez nas celów do których dążyliśmy, aktorek nie osiągnęliśmy przez złe negocjacje lub brak zgody czy zainteresowania od strony rozmówcy.
Komunikacja to proces dzięki któremu Przekazujemy sobie informacje i terminujemy kontakty międzyludzkie. Proces komunikacji składa się z wielu etapów przez co każdy z nich jest istotny a brak któregokolwiek może zniszczyć proces komunikacji.
Istotne jest przestrzeganie reguł które odpowiadają za utrzymanie w ryzach tego procesu i jego skuteczność w życiu. Komunikacja interpersonalna szkolenie porusza kwestie związane z mimiką, gestykulacją, kontaktem wzrokowym czy natężeniem głosu i sposobem ułożenia ciała.
Wszystkie te elementy mają bowiem bardzo ważne znaczenie jeśli chodzi o skuteczność procesu komunikacji i efekty jakie za sobą niesie. W komunikacji bardzo ważnym aspektem są również wszystkie symptomy które pokazują nasze zainteresowanie kwestiami które porusza rozmówca.
Jest to bardzo istotne w dobrej komunikacji, ponieważ każda ze strony wie, że rozmówca jest zainteresowany wypowiedzią drugiej osoby. Szkolenia z komunikacji Warszawa poruszają kwestie procesu komunikacyjnego w którego skład wchodzą: kontekst, uczestnicy, komunikat oraz kanał.
Porozmawiajmy więc o tym czego dotyczy każdy z tych elementów. Kontekst to warunki w których odbywa się proces komunikacji a uczestnicy to osoby biorące w nim udział. Mają one dokładnie sprecyzowany cel komunikacyjny do którego dążą i realizują go za pomocą komunikatów które są przekazywane drogą bezpośrednią przy użyciu któregoś ze zmysłów.
Szkolenie komunikacja interpersonalna polega również na sposobach radzenia sobie z trudnymi rozmówcami, którzy dążą do swoich celów poprzez nieprzyjemne zachowanie i brak chęci do chodzenia do konsensusu.
W komunikacji bardzo ważne jest opanowanie, dlatego podczas szkolenia z komunikacji Warszawa poruszane są kwestie z tym związane. Jeśli chcecie podnieść swoje kwalifikacje to szkolenie komunikacja interpersonalna jest idealne dla was, ponieważ podniesienie tylko wasze kwalifikacje ale sprawi, że wiele kwestii w życiu będzie łatwiejszych.
Asertywna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów
Asertywność uczy jak postępować w zgodzie ze sobą – na poziomie technik postaw. Szkolenia z asertywności uczą technik rozwiązywania konfliktów i dają szansę na rozwiązywanie…Zapisz się na nasz narzędziowy newsletter dla praktyków HR. Rozwijaj się z partnerem, który naprawdę rozumie HR i biznes
















