Jak rozpoznać kłamstwo w negocjacjach?

W negocjacjach bardzo często balansujemy na wąskiej krawędzi oddzielającej prawdę od kłamstwa. Nie powinno się jednak przesadzać z blefowaniem. W jaki sposób można jednak poznać, że nasz rozmówca mija się z prawdą?

20 czerwca 2017
zdjęcie - Jak rozpoznać kłamstwo w negocjacjach?

Jak rozpoznać kłamstwo w negocjacjach?

Jest na to kilka skutecznych sposobów - wystarczy być spostrzegawczym, przyglądać się rozmówcy i zwracać szczególną uwagę na jego zachowanie i sposób wypowiedzi. Znając zasady rozpoznawania kłamstwa, zyskujemy także kolejną przewagę nad osobą, z którą negocjujemy - jeśli sami zdecydujemy się na blef, nie zostanie on odkryty, ponieważ znając zdradzające nas zachowania, będziemy w stanie nad nimi zapanować.

Zasady rozpoznawania kłamstwa:

Kłamaniu często towarzyszy zdenerwowanie i stres. Te emocje wpływają na zachowanie człowieka. Człowiek zdenerwowany mówi innym tonem głosu, często mówi zbyt szybko lub głośno, albo też wręcz przeciwnie - cicho.

Osoba kłamiąca podaje zazwyczaj zbyt wiele szczegółów. Może to być mylące - jeśli ktoś opisuje wszystkie detale, sprawia wrażenie osoby prawdomównej, jednak w rzeczywistości często jest dokładnie odwrotnie. Jak sprawdzić, czy szczegóły podawane przez naszego rozmówcę są prawdą? Najlepszą metodą jest zadawanie pytań - jeśli osoba mówi prawdę, to ponowne opisanie tych szczegółów nie sprawi jej problemów. Osoba, która plącze się w swojej wypowiedzi i podaje różne wersje wydarzeń, najprawdopodobniej kłamie.

Gestykulacja i mowa ciała - to prawdziwa skarbnica wiedzy na temat prawdomówności drugiej osoby. Nawet jeśli rozmówca podczas kłamania perfekcyjnie kontroluje ton głosu i prędkość mówienia, często zapomina o kontrolowaniu swoich mimowolnych zachowań i gestów. Kłamcy nadmiernie gestykulują; zakrywają również usta dłonią, kręcą się na krześle, poprawiają włosy lub krawat, pocierają uszy lub oczy i drapią nos.

Kontakt wzrokowy to kolejna rzecz przydatna przy rozpoznawaniu kłamcy. Unikanie kontaktu wzrokowego może być bowiem oznaką kłamstwa. Osoba, która podczas mówienia mija się z prawdą, może również błądzić wzrokiem po pomieszczeniu, kierować wzrok w dół lub w górę bez wyraźnego powodu lub nadmiernie mrugać i pocierać oczy. Nadmierne, uporczywe wpatrywanie się w oczy może być jednak również oznaką kłamstwa - w taki sposób często postępują osoby, które wiedzą, że brak kontaktu wzrokowego może je zdradzić i chcą zamaskować swoje kłamstwo.

 

Gamma - firma szkoleniowa roku. Chcesz zostać lepszym sprzedawcą? Zobacz: techniki sprzedaży szkolenie, profesjonalna obsługa klienta szkolenie. Może interesuje Cię rozwój umiejętności menadżerskich? Zapoznaj się ze: szkolenie managerskie, szkolenie zarządzanie ludźmi. Zapraszamy!

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

28 lipca 2022
Praca sprzedawcy jest wymagająca, bo częściej ponosimy porażkę niż wygraną, ale na tej bazie buduje się sukces. Jak sobie z nimi radzić?
27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.