Oczywiście swój udział w sukcesie ma na pewno reklama, pomysł, wykorzystanie odpowiedniej niszy bądź sytuacji oraz łut szczęścia. To jednak nie wszystko. Liczy się bowiem także obsługa klienta...
Dlaczego tak jest? Na początek zastanówmy się przez moment, kim dla nas jest klient? Otóż niektórzy nawet odpowiadają, że przeszkodą. Tymczasem klient jest dla nas najważniejszą osobą. To bowiem właśnie ona nadaje sens istnieniu naszej firmy. Czy istniałaby ona, gdyby nie miła klientów? Oczywiście, że nie! Pamiętajmy także, że dzisiaj w dobie ogromnej konkurencji, nie tylko trudno jest zdobyć klienta, lecz jeszcze trudniej jest go utrzymać...
Jak zatem dbać o klientów? Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, że to właśnie klient jest najważniejszy. Następnie warto wiedzieć, że standardy obsługi klienta obowiązują wszystkich w firmie bez wyjątku. Bez względu czy jest to kierownik, czy uczący się stażysta, to powinien on postępować zgodnie ze standardami obsługi klienta.
Na coś zwracać szczególną uwagę? Przede wszystkim traktujmy klientów, jak równych sobie. Pamiętajmy o ważnych dla nich dniach, czy sprawach. Starajmy się bać pod uwagę ich preferencje i oczekiwania. Idealnym przykładem obrazującym te dwie zasady są fryzjerzy - każda kobieta docenia to, że fryzjerka zapyta się o coś, o czym rozmawiały podczas poprzedniej wizyty albo też weźmie pod uwagę, że może i ten kolor byłby najlepszy, ale nie pasuje do osobowości.
Następnie warto kierować się zasadą, aby pracować dla klientów tak, jakbyśmy sami chcieli być obsłużeni. Ponadto nigdy ich nie oszukujmy i zawsze wyznaczajmy takie terminy czy zadania, które są rzeczywiście realne. Dajmy także klientowi trochę czasu - weźmy pod uwagę, że potrzebuje on nieraz czasu na podjęcie decyzji.
Na koniec warto dodać, że dzisiaj wiele firm organizuje specjalne szkolenia dotyczące właśnie obsługi klienta. Jeśli zatem chcemy osiągnąć sukces, to na pewno warto z nich skorzystać. Co więcej - przeszkolmy także choćby swoją kadrę zarządzającą i kierowników, aby oni z kolei mogli wpoić te zasady pracownikom. Jeśli wypracujemy w firmie odpowiednie standardy postępowania, to szybko odkryjemy, że osiągnęliśmy sukces!