Jak udzielać informacji zwrotnej?

Konstruktywna informacja zwrotna pozwoli nam rozwinąć skrzydła. Pamiętanie przy tym o kilku zasadach to pierwszy krok do stworzenia wartościowej dla rozmówcy konwersacji. Jeśli pragniemy, a by nasz komunikat miał prawidłowy wydźwięk, powinniśmy unikać przede wszystkim oceniania innych ludzi na podstawie jednej obserwacji. Świadoma i umiejętnie prowadzona informacja zwrotna odgrywa kluczową rolę w procesie uczenia się.

     
    Konstruktywna informacja zwrotna pozwoli nam rozwinąć skrzydła. Pamiętanie przy tym o kilku zasadach to pierwszy krok do stworzenia wartościowej dla rozmówcy konwersacji. Jeśli pragniemy, a by nasz komunikat miał prawidłowy wydźwięk, powinniśmy unikać przede wszystkim oceniania innych ludzi na podstawie jednej obserwacji. Świadoma i umiejętnie prowadzona informacja zwrotna odgrywa kluczową rolę w procesie uczenia się.

    Prawidłowa informacja zwrotna

    Podstawowym celem udzielenia relacji zwrotnej jest przekazanie informacji dotyczącej zachowania i postępowania odbiorcy w taki sposób, aby zachował on pozytywny stosunek do siebie jak i do wykonywanej przez niego czynności. Istotne jest więc dostosowanie informacji do odbiorcy. Jeśli jej wydźwięk jest pozytywny, z pewnością przyczyni się ona do wzrostu motywacji czy większej satysfakcji z życia. Odbiorca musi mieć w sobie gotowość, by przyjąć to, co usłyszy. Konstruktywna informacja doprowadzi do dobrej zmiany nastroju.

     

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.

    Zapraszamy.

    Zasady udzielania informacji zwrotnej

    Przekazywana informacja powinna być oparta na faktach: sytuacja bądź zachowanie nie może być przekoloryzowana i odebrana jako krytyka odbiorcy. Musimy mówić o swoich spostrzeżeniach, a nie wnioskach. Nasza wypowiedź nie może oceniać charakteru konkretnego człowieka. Ponadto musi być krótka i skupiać się na konkretach, tak aby odbiorca mógł zmienić konkretne zachowanie, np. w pracy. Powinniśmy wykazać się również empatią i zrozumieniem dla drugiej osoby, szczególnie wtedy gdy sytuacja jest trudna i wymaga od nas przeanalizowania jej.

    Komunikat typu,,ja”

    Tego rodzaju komunikat charakteryzuje się do naszych emocji związanych z daną sytuacją i tym, jak ją odbieramy, a nie do zachowania drugiej osoby. Stosując ten komunikat koncentrujemy się na danej sytuacji i reakcji, jaką wywołała. Aktywne słuchanie to kolejny ważny krok, który pozwoli poprawnie skomunikować się obu stronom. Dobra informacja zwrotna to sztuka, która dzięki praktykom może nas zmienić i dać impuls do dalszej pracy nad sobą.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025