Stres jest nieodłącznym elementem codziennego życia. Również w pracy często się stresujemy. Nadmiar obowiązków, czy trudni współpracownicy wywołują liczne sytuacje stresowe, z którymi nie każdy umie sobie poradzić. Stres pomimo tego, że może być motywujący zazwyczaj jest przyczyną nerwicy i lęków. Dlatego warto umieć sobie z nim radzić by stres w pracy nie rzutował na całe nasze życie i nie doprowadzał do problemów psychicznych.
Schemat ogólny dotyczący zarządzania stresem
Aby móc skutecznie walczyć ze stresem trzeba przede wszystkim ustalić co jest przyczyną sytuacji stresowych. Tutaj identyfikacja problemu pełni kluczową rolę, aby można było przejść do kolejnego etapu. Gdy już uświadomimy sobie co jest naszym problemem może przejść do interwencji. tutaj należy wybrać odpowiedni jej rodzaj.
Celem interwencji jest rozwiązanie problemu i wyeliminowanie potencjalnych sytuacji stresowych. Oczywiście największy nacisk musi być podjęty w stronę pozbycia się problemu. Jest je łatwe. W przypadku pracy koniecznie należy uświadomić sobie, czy problemem są współpracownicy, czy też przytłaczające zadania, a może ich nadmiar. Bywają sytuacje, że już uświadomienie sobie problemu w dużej mierze go eliminuje.
Jak skutecznie zarządzać stresem?
Trzeba jasno sobie uświadomić, że nigdy nie wyeliminuje się stresu z naszego życia. Zatem trzeba sobie z nim radzić. Oczywiście można by zmienić pracę, ale to tak naprawdę nie rozwiąże problemu, a wręcz go pogłębia. Jeżeli stres jest przyczyną napięć, a nawet nerwicy warto w takiej sytuacji skorzystać z pomocy specjalisty, najlepiej terapeuty, albo też psychiatry.
Oczywiście koniecznie należy także zastosować techniki relaksacyjne począwszy od masaży, przez aromaterapie. Warto też skupić się na rzeczach, które sprawiają przyjemność. Można także odbyć szkolenie dotyczące zarządzania stresem, gdzie pozna się metody i techniki, które sprawią, że stres będzie również przyczyniał się do motywacji, a sytuacje stresowe w pracy nie będą oddziaływać na pozostałe sfery życiowe.