Kompozycja marketingowa – marketing mix podstawą działania przedsiębiorstwa

Treścią i celem każdego przedsiębiorstwa jest oddziaływanie na rynek. Aby to osiągnąć jego działania muszą być przemyślane, celowe i trafione w punkt. W dobie konkurencji na rynku nie jest to proste, jednak należy przede wszystkim rozpocząć od podstaw, a więc kompozycji marketingowej – marketingu mix.

zdjęcie - (the_title())

 
Kompozycja marketingowa - marketing mix podstawą działania przedsiębiorstwa

Treścią i celem każdego przedsiębiorstwa jest oddziaływanie na rynek. Aby to osiągnąć jego działania muszą być przemyślane, celowe i trafione w punkt. W dobie konkurencji na rynku nie jest to proste, jednak należy przede wszystkim rozpocząć od podstaw, a więc kompozycji marketingowej - marketingu mix. Niegdyś opierał się on jedynie na oddziaływaniu, które miało na celu osiągnięcie konkurencyjności na rynku, dziś nastawione jest na długofalowe działanie nie tylko w oparciu o technologie i samo doskonalenie produktu czy oferty usługowej, ale przede wszystkim nastawione jest na ludzi zarówno pracowników, jak i klientów. Jednak zacznijmy od samego początku...

Koncepcja 4 P - product, price, place, promotion

Koncepcja marketingowa 4P sięga początku lat 60-tych, kiedy to została opracowana przez Edmunda Jerome'a McCarthiego. Dotyczy czterech aspektów bezpośrednio wpływających na sprzedaż, a więc produktu, ceny, dystrybucji i promocji. Produkt powinien zostać odpowiednio opracowany w oparciu o badanie rynku i konkurencji. Należy zwrócić uwagę na aspekt innowacyjności, który w obecnych czasach jest niezwykle istotny i taki w istocie był zawsze. Zatem produkt powinien posiadać odpowiednią jakość i być wykonany według określonej technologii, najlepiej własnego patentu, co buduje unikatowość i elitarność i bezpośrednio wpływa na drugi czynniki w marketingowej układance, a więc cenę. Ona kształtowana jest na podstawie cen rynkowych, a także kosztów produkcji.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.

Zapraszamy.

Pierwsza droga to zaproponowanie na początku ceny promocyjnej, a druga tworzenie wrażenia elitarności oferowanych produktów. Oczywiście tu potrzebna jest odpowiednia dystrybucja i promocja. Zatem trzeba zadbać o to, by produkt był dostępny na różnych poziomach, najlepiej zarówno stacjonarnie, jak i online. Oczywiście to odniesienie koncepcji 4P do czasów nam współczesnych, gdyż w czasach kiedy powstawała ta koncepcja dystrybucja odnosiła się do logistyki, dostarczania produktów drogą lądową, morską czy powietrzną do sklepów stacjonarnych. Gdzieś pomiędzy plasuje się jeszcze sprzedaż katalogowa. Promocja to oczywiście wszelkiego rodzaju działania mające na celu zwiększenie rozpoznawalności i popularności marki i produktów, są to zarówno reklama internetowa, ulotki, jak i sponsoring, czy też organizowane kampanie.

Kompozycja marketingowa - marketing mix 5P, 7P i 4C

Prowadząc szkolenia dla firm na temat kompozycji marketingowej - marketing mix trzeba zauważyć, że ewoluuje ona w stronę tego, czego potrzebuje klient. Zatem to jego potrzeby stawiane są na piedestale. Nowa koncepcja marketingowa 4C zdaje się to potwierdzać. Tu bierze się pod uwagę nie tylko koszty własne wytworzenia dobra, ale przede wszystkim oczekiwania klienta, co do ceny danego dobra. Oczywiście nie stoi to w sprzeczności z jakością, choć wiele firm rozumuje w ten sposób, że należy maksymalnie ograniczać koszty produkcji, aby móc klientowi zaproponować najbardziej korzystny cenowo produkt.

Nie do końca tak działa koncepcja 4C, bo przecież klient zdaje sobie sprawę, że produkty elitarne muszą kosztować więcej i jest gotowy zapłacić za nie więcej. Ile więcej? To już kwestia analiz oraz tego, czy produkt skierowany jest do mas czy jedynie odbiorcy wyselekcjonowanego, stanowiącego creme de la creme rynku konsumenckiego. Niewątpliwie jednak w nowoczesnej koncepcji to ludzie są najważniejsi. Trzeba zatem baczną uwagę zwracać na dobór kadr pracowniczych, która powinna być ekspertami, a przynajmniej pasjonatami tego co robią. Bowiem odbiór konsumentów i skłonność do powrotu i ponownego skorzystania z usług, czy zakupienia dobra komplementarnego są tu najistotniejsze.

Jest tak zarówno w przypadku zasady 5P, jak i 7P - gdzie kładzie się nacisk na cały proces od zainteresowania klienta produktem po opiekę posprzedażową, czyli oferowanie gwarancji i serwisu, a także samo postrzeganie marki, czyli jej rozpoznawalność i pozytywną ocenę, zarówno punktów stacjonarnych, strony internetowej, jak i wyglądu i działania personelu. Wygoda zakupu to pewne rozszerzenie koncepcji dystrybucji, które pojawia się z kolei w koncepcji marketingowej 4C - zorientowanej na klienta. Tutaj znaczenie dystrybucji jest związane nie tylko z konkurencyjnością wśród innych przedsiębiorców, ale przede wszystkim z dotarciem do klienta na różne sposoby, które są najwygodniejsze dla niego. Stąd nie tylko możliwość zakupu poprzez transakcje bezgotówkowe, ale także możliwość odbioru w punktach, firmy, punktach partnerskich, czy też bezpośredniego dostarczenia towaru pod drzwi.

Jak korzystać z kompozycji marketingowej - marketing mix?

Jest tyle koncepcji, że wszystko może zacząć się nieco mieszać, jednak w gruncie rzeczy najbardziej skuteczna jest ta, która pasuje do danego modelu biznesowego. Ważne jest łączenie doskonalenia procesu produkcji i dystrybucji z doskonaleniem komunikacji z klientem i otwarciem na jego potrzeby. Wtedy każdy biznes może prężnie się rozwijać, a o to przecież w marketingu chodzi.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.