Mowa niewerbalna w prezentacji 3/4

Zarządzanie wymową i siłą głosu, poprawne akcentowanie, panowanie nad głosem i intonacją

Gamma - Mowa niewerbalna w prezentacji 3/4

    Budowanie siły głosu – ludzki głos jest jak mięsień. Można go wzmocnić ćwiczeniami i samym korzystaniem z niego. Jedną z najefektywniejszych technik budowania siły głosu jest czytanie lub recytowanie na głos poezji, lub sztuk dramatycznych. Są trzy reguły korzystania z głosu:

    • Głos to narzędzie pracy, o które trzeba odpowiednio dbać.
    • Inaczej mówi się przemawiając, inaczej w życiu prywatnym.
    • Kiedy pracuje się głosem należy zwracać uwagę na to co się mówi i jeszcze większą na to jak się mówi.

    Głos powstaje gdy nabieramy powietrza. Wypełnia ono płuca, następnie przy wydechu przechodzi przez krtań, gardło i jamę ustną. Po drodze napotyka wiele przeszkód – struny głosowe, język, zęby, wagi. Kolejną ważną sprawą jest wyraźne mówienie. Tak jak siła głosu zależy od oddechu, tak wyraźne mówienie zależy od prawidłowego operowania żuchwą, ustami i językiem.

    Trzecią ważną sprawą jest higiena i dbanie o głos:

    • Nawilżanie gardła – woda mineralna niegazowana o temperaturze pokojowej doskonale spełnia to zadanie. Natomiast herbata wysusza struny głosowe.
    • Głęboki, pełny oddech – czerpanie powietrza gdy jeszcze jest jego pewien zapas w płucach. Zbyt wyraźne nabieranie powietrza w trakcie przemówienia może powodować czkawkę, świszczenie i połykanie głosek.
    • Przed wystąpieniem rozgrzać aparat mowy – pomruczenie i poruszanie ustami, robienie min to ćwiczenia ułatwiające rozgrzanie mięśni twarzy. Wtedy wyeliminuję się chrząknięcie na początku wystąpienia.
    • Spożywanie potraw neutralnych – niezbyt zimne, gorące, czy pikantne. Unikanie alkoholu i nikotyny, wysuszają błonę śluzową. Ważne jest też, by ie mówić z pełnym żoładkiem.
    • Unikanie wystąpień podczas infekcji gardła – można stracić wtedy głos bezpowrotnie.

    Głos
    Ludzie różnią się sposobem mówienia. Różni ich tempo, siła, tembr, akcent, intonacja. Na niektóre charakterystyki nie mamy wpływu – inne możemy zmienić. Warto jednak wiedzieć odwołując się do badań, że ludzie subiektywnie oceniają:

    • Jako bardziej wiarygodnych tych, którzy mówią w tempie umiarkowanym  niż tych, którzy mówią bardzo szybko bądź bardzo wolno
    • Mają więcej zaufania do ludzi, którzy mają niższą barwę głosu
    • Uznają za bardziej pewnych siebie tych, którzy mówią umiarkowanie -silnym głosem
    • Nie wzbudzają zaufania ludzie, którzy mają naleciałości językowe (regionalizmy, akcent)
    Gamma. Wybierz firmę szkoleniową roku.
    Szkolenia związane ze sprzedażą, szkolenia dla handlowców zamieszczone są w dziale: szkolenia otwarte i szkolenia zamknięte.  Szkolenia związane z postawą menadżerską, motywowaniem pracownika, przywództwem znajdują się w dziale: szkolenia dla menedżerów. Zapraszamy do zapoznania się z ich agendą. Dziękujemy za zaufanie!

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025