Nowe pokolenie Y na rynku pracy
Generacja Y jest pokoleniem które obecnie coraz wyraźniej zaznacza się na rynku pracy. Nowe pokolenie to w większości kompetentne osoby które sukcesywnie wkraczają na ścieżkę zawodową i jasno precyzują swoje oczekiwania.

Nowe pokolenie Y na rynku pracy
Generacja Y jest pokoleniem które obecnie coraz wyraźniej zaznacza się na rynku pracy. Nowe pokolenie to w większości kompetentne osoby które sukcesywnie wkraczają na ścieżkę zawodową i jasno precyzują swoje oczekiwania.
Pokolenie X, a pokolenie Y
Współcześnie na rynku pracy funkcjonuje pokolenie X oraz nowe pokolenie Y, które to właśnie rozpoczyna pracę zawodową. Ze względu na odmienność osób należących obu pokoleń należy wobec generacji Y przyjąć w miejscu pracy inne niż stosowane dotychczas reguły postępowania oraz wdrożyć inne sposoby zarządzania.
Pokolenie X – to osoby które urodziły się w czasach PRL – u, w latach 1964-1982. Zatem ich bycie oraz funkcjonowanie jest silnie powiązane z faktem przeżycia oraz pamiętania tamtych czasów.
Pokolenie Y – w Polsce nazywane jest często Europejskimi Poszukiwaczami. W jego skład wchodzą osoby, które przyszły na świat w latach 1984-2000. Generacja Y to takie osoby, które doświadczyły szybkiego rozwoju elektroniki oraz technologii i zdążyły się z nią dobrze zapoznać. Łatwość dostępu do internetu i zdobywania potrzebnych informacji oraz wysokie wsparcie społeczne to główne cechy środowiska mające znaczny wpływ na jednostki należące do tego pokolenia.=
Warunki kształtujące nowe pokolenie
W czasach dorastania całego pokolenia Y coraz wyraźniejsze stawało się demokratyczne podejście rodziców do swoich dzieci. Takie nastawienie owocowało znaczną ilością czasu poświęcanego dziecku oraz częstym chwaleniem swoich pociech. Rodzice bardziej dbali o to, aby zachęcać swoje dzieci do podejmowania różnorodnych działań. Bardzo popularne stało się ich wysyłanie na dodatkowe zajęcia, mające zaowocować w przyszłości większymi kompetencjami. Jednostki dorastające w takich warunkach stawały się osobami silnie sprawczymi. Wiele z nich odniosło znaczne sukcesów, otrzymało wiele pochwał i często były one traktowane jak partnerzy w dyskusji.
Następną sferą mającą znaczny wpływ na rozwój tych młodych ludzi była szkoła. System edukacji znacznie się zmienił na podobieństwo wyżej opisanych posunięć w podejściu do wychowania. W związku z tym szkoła stała się bardziej przyjazna dla uczniów oraz nastawiona na ich kształtowanie i wspieranie. W obliczu ogromu informacji dostępnych w internecie nauczyciele, rodzice czy rówieśnicy nie byli już jedynymi dostępnymi dla młodego pokolenia autorytetami.
Te ogromne zmiany doprowadziły do tego, że wiele osób z pokolenia Y preferuje obustronny szacunek zamiast silnej ręki. Dla osób tych wiek czy starszeństwo nie jest już wystarczającym powodem by czuć się podległym. W związku z tym zarządzanie kompetencjami nowego pokolenia nie jest łatwe.
Pokolenie Y w pracy – zarządzanie kompetencjami
Generacja Y nie jest skłonna do pozostawania w miejscu, w którym nie czuje się szczęśliwa i spełniona. W związku z tym nowe pokolenie nie jest przywiązane do swojego miejsca pracy. Pokolenie Y w pracy jest oddane tylko wtedy, gdy pracodawca zapewni odpowiednie warunki oraz godne wynagrodzenie. Dobre płace oraz szybki awans są dla igreków główną motywacją wyboru miejsca pracy.
Generacja Y to tacy pracownicy, którzy chcą być cenieni oraz szanowani przez swych przełożonych. Pragną oni otrzymywać od szefa ogromne wsparcie dotyczące dalszej kariery oraz zaufanie pozwalające na swobodne wykonywanie zadań.
Nowe pokolenie – sprawne zarządzanie kompetencjami
Zarządzanie kompetencjami nowego pokolenia nie jest łatwe. Pracodawcy chcący zatrzymać wartościowych pracowników muszą wprowadzać liczne zmiany w zarządzaniu.
Przedsiębiorstwa muszą obecnie podchodzić do nowego pracownika bardziej indywidualnie. Ponadto pracodawcy muszą bardziej elastycznie posługiwać się technikami zarządzania oraz dopasowywać je do konkretnego, zatrudnionego przez siebie młodego pracownika.
Pokolenie Y oczekuje od przełożonych relacji opartych na równości oraz szacunku. Potrafią oni doskonale żonglować poszczególnymi zadaniami oraz uwielbiają podchodzić do nich na własny sposób. W związku z tym liderzy powinni dawać im większą swobodę w działaniu.
Szefowie muszą być nastawieni na rozluźnienie hierarchicznej struktury oraz umożliwienie swobodnego tworzenia się klimatu otwartości oraz wzajemnej współpracy.
W celu zatrzymania w swojej firmie najbardziej wartościowych pracowników konieczne jest stopniowe rozluźnianie metodologii, którą szefowie kierowali się przyznając awanse. Muszą oni pamiętać o tym, że jeśli utalentowany członek pokolenia Y będzie miał poczucie niedoceniania go, to wówczas z pewnością zacznie szukać nowego pracodawcy.
Oczekiwania pokolenia Y na rynku pracy
Nowe pokolenie Y jest pojęciem które to po raz pierwszy pojawiło się w 1993 roku w amerykańskim magazynie „AD Age”. Odnosi się ono do osób urodzonych po 1980 roku. Obecnie generacja Y wdraża się w rynek pracy, a zarządzanie kompetencjami osób z tego pokolenia należy do rzeczy łatwych.
Nowe pokolenie Y wychowane zostało na zupełnie odmiennych warunkach, niż wcześniejsze pokolenia. Charakteryzuje się ona inną mentalnością, kieruje się innymi priorytetami oraz kibicuje innym wartościom, niż starsze pokolenia.
Generacja Y proces oswajania się z komputerem oraz internetem rozpoczęła w późnym dzieciństwie, zatem w wieku dwudziestu kilku lat Igreki zostały w pełni oswojone z wszelkimi nowinkami technologicznymi. Pokolenie y w pracy potrafi doskonale radzić sobie w każdej dziedzinie. Osoby Y internet uważają za jedyne rzetelne źródło informacji.
Współcześnie na rynku pracy działają trzy pokolenia takie jak:
- osoby po 50 roku życia – „baby-boomers”
- pokolenie X – osoby urodzone przed 1982
- osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem – pokolenie Y zwane również pokoleniem millenium oraz pokoleniem następnym.
Najmłodsze pokolenie – generacja Y dopiero wdraża się we współczesny rynek pracy. Zostało ono wychowane w innych warunkach, niż pokolenia wcześniejsze, zatem charakteryzuje się ono inną mentalnością, niż osoby starsze.
W związku z tym nowe pokolenie ma zupełnie inne wymagania od pracodawcy, niż pracownicy w starszym wieku. Pokolenie y w pracy nie boi się stawiać roszczeń w stosunku do pracodawcy. Ponadto oczekuje ono jasno sprecyzowanych wymagań co do zakresu obowiązków, oczywiście bez możliwości późniejszych zmian, chyba, że w grę wchodzi awans.
Pokolenie millenium nie chce się nudzić w pracy, gdyż pragnie ono zmieniać świat, a przy okazji również dobrze zarabiać. Osoby te mają większą wiedzę niż ich rówieśnicy sprzed 20 lat i są w pełni tego świadomi, a co za tym idzie pewni siebie. Z tego też powodu przyklejono im etykietę narcyzów, zarozumialców oraz osób nielojalnych. Wynika to w szczególności z ich z podejścia do pracy.
Młodzi ludzie są świadomi własnej wartości i jeżeli warunki pracy nie odpowiadają ich dość wygórowanym wymaganiom, wówczas z niej odchodzą. Zmiana dotychczasowego miejsca pracy nie jest dla nich żadnym problem, nawet w sytuacji, gdy w CV pojawia się luka w poszczególnych okresach zatrudnienia. Nowe pokolenie potrafi bez wahania podziękować dotychczasowemu pracodawcy, a dopiero wówczas rozglądać się za nową pracą.
Zarządzanie kompetencjami nowego pokolenia
Najlepszym sposobem zmotywowania nowego pokolenia do pracy jest oczywiście awans oraz finanse w postaci podwyżek czy premii. Niemniej oprócz tych klasycznych narzędzi motywowania istotna jest dla nich również jasność sprecyzowanych celów oraz nowe wyzwania, których to osiągnięcie wiąże się z uzyskaniem prestiżu i poczucia wykonywania ważnych zadań.
Generacja Y musi czuć w pracy, że nieustannie się rozwija. Zatem zarządzanie kompetencjami takich pracowników jest bardzo trudne. W związku z tym każdy przełożony powinien myśleć perspektywicznie i zaplanować odpowiednią ścieżkę rozwoju dla młodych ludzi, a następnie konsekwentnie ją realizować.
Ważnym elementem motywacji pokolenia Y w pracy jest także docenianie ich kreatywności oraz wykorzystanie ich twórczych rozwiązań.
Generacja Y ma w sobie poczucie wyjątkowości. W związku z tym docenianie oraz poczucie wykonywania ważnych zadań jest dla tych osób bardzo istotne. Zatem zarządzając kompetencjami millenistów warto zauważać poprawnie wykonaną pracę, doceniać ich zaangażowanie oraz chwalić ich poszczególne osiągnięcia.
Ponadto nowe pokolenie chwali sobie partnerskie relacje z przełożonym oraz możliwość swobodnego wypowiadania się na każdy temat.
Z racji tego, że jednym z priorytetów młodzieży wchodzącej obecnie na rynek pracy jest zmiana świata na lepsze, trudno jej się pogodzić z porażkami, które w zetknięciu z rzeczywistością pojawiają się dość czesto i które to są bardzo boleśnie przez nich odczuwane. Niemniej Igreki posiadają ogromne umiejętności przydatne dla pracodawców, gdyż z wielką łatwością posługują się najnowszą technologią. Z tego też powodu pokolenie to jest bardzo cenione na współczesnym rynku pracy.
Multigeneracje – zarządzanie zespołem wielopokoleniowym
Różnorodność pokoleniowa w zespole olbrzymi potencjał, ale też wyzwanie. Zwłaszcza teraz – w sytuacji pracy zdalnej, w której chęć niezależności vs. współzależności i zależności różnicuje…Turkusowe przywództwo
Turkus wyzwala pełnię talentów i potencjału pracowników, obszary niczyje zastępuje postawą współodpowiedzialności, wprowadza zarządzanie zaufaniem, łączy cele strategiczne z pracowniczymi nadając pracy sens. Zapraszamy na…Zapisz się na nasz narzędziowy newsletter dla praktyków HR. Rozwijaj się z partnerem, który naprawdę rozumie HR i biznes
















