Ocena wyników pracownika jest niezbędnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. To zarówno cenna informacja dla właścicieli firmy, menedżerów i lidera zespołu, jak również dla samego pracownika. Oceny pracownika możemy dokonywać na kilka sposób - jak wybrać najlepszy?
Samoocena pracownicza jako element ewaluacji
Każdy pracownik powinien móc ocenić się samodzielnie. Nie ma to co prawda na celu sprawdzenia jego poczucia wartości, lecz może znacząco ułatwić wdrażanie szkoleń i wybranie rodzaju ścieżki zawodowej dla pracowników.
Samoocena pracownika powinna polegać na opisie potrzebnych kompetencji, które chciałby zdobyć w przyszłości i odpowiedzi na takie pytania jak to, co mogłoby podnieść jego efektywność i mobilizację do pracy. Jest to pewnego rodzaju feedback, który dla pracodawcy może stanowić cenne źródło wiedzy o każdym pracowniku.
Ocena okresowa
Ocena okresowa polega na cyklicznym powtarzaniu danych statystyk wyników, testów czy rankingów. Sposobów na ocenę okresową jest bardzo wiele. W wielkich korporacjach o ściśle męskiej kulturze organizacyjnej często stosuje się rankingi wyników lub porównania zespołowe, które wzmagają rywalizację między pracownikami.
W bardziej liberalnych, nastawionych na pracę zespołową i dobrą atmosferę firmach stosuje się przede wszystkich ocenę opisową pracownika, która pozwala na wyróżnienie mocnych i słabych stron. Jest to sposób, dzięki któremu unikniemy wzmożenia rywalizacji oraz wykluczymy możliwość upadku mobilizacji pracownika, zyskujemy za to doskonałą atmosferę i większe zaangażowanie.
W zależności od branży, charakteru przedsiębiorstwa oraz kultury organizacyjnej, możemy wybrać różne rodzaje ocen. Warto jednak wdrożyć zarówno ocenę okresową (która jest informacją przede wszystkim dla pracownika), jak i samoocenę (która jest informacją dla kierowników). Pozwala to na poznanie się obu stron, możliwość uzyskania feedbacku oraz dopasowanie swoich działań do potrzeb i oczekiwań drugiej strony, co zawsze skutkuje lepszą i efektywniejszą współpracą.