Ocena pracowników: 4 podstawowe metody

Ocena pracowników jest niezbędna w każdym przedsiębiorstwie. O ile w małych, lokalnych firmach zwykle występuje opisowa, często nieudokumentowana ocena, już w dużych przedsiębiorstwach należy skupić się na wybraniu odpowiedniej metody. System oceny pracowników powinien być dostosowany do rodzaju i wielkości firmy, branży, w której funkcjonuje oraz podejścia kierownictwa do zarządzania. 
     
    Ocena pracowników jest niezbędna w każdym przedsiębiorstwie. O ile w małych, lokalnych firmach zwykle występuje opisowa, często nieudokumentowana ocena, już w dużych przedsiębiorstwach należy skupić się na wybraniu odpowiedniej metody.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Gamma.

    Sprawdź naszą ofertę szkoleń menadżerskich. Dowiedz się jak zarządzać pokoleniem Y, jak być autorytetem dla pracowników, jak delegować i motywować zespół, jak prawidłowo przekazywać swoje doświadczenie, jak zarządzać w oparciu o metodologię MBTI. Zobacz szkolenia: szkolenie zarządzanie zespołem, zarządzanie projektami szkolenie, zarządzanie projektami.

    System oceny pracowników powinien być dostosowany do rodzaju i wielkości firmy, branży, w której funkcjonuje oraz podejścia kierownictwa do zarządzania. Przedstawiamy cztery najpopularniejsze metody oceny pracowników, które z pewnością przydadzą się każdemu przedsiębiorcy!

    • Metoda opisowa. Ocena opisowa sprawdza się w niewielkich firmach. Jej główną zaletą jest szczegółowość, jednak jest to metoda, która nie umożliwia nam porównania wyników kilku pracowników – co ma swoje wady i zalety. To jedna z niewielu metod, która pozwala na docenienie cech ludzkich, potencjału czy możliwości wynikających z naturalnych predyspozycji pracownika.
    • Przedstawienie zachowań skrajnych. Metoda ta również występuje w formie opisowej, polega jednak na przedstawieniu negatywnych i pozytywnych zachowań z punktu widzenia przedsiębiorstwa. Pozwala na zachowanie równowagi między pochwałą i krytyką, jednak – jak każda inna metoda opisowa – nie umożliwia ilościowej i jakościowej oceny samych wyników.
    • Rankingi. To metoda, od której coraz częściej się odchodzi, jednak do niedawna funkcjonowała w bardzo wielu firmach. Zarówno rankingi grupowe, jak i ocenianie parami sprawia, że pracownicy mogą czuć się niedowartościowani oraz istnieje możliwość wystąpienia „wyścigu szczurów”, co znacząco przekłada się na atmosferę w miejscu pracy.
    • Metoda standaryzacyjna. Jest to system oceny, który porównuje wyniki i dokonania pracownika z podstawowymi standardami w firmie. Może odnosić się do wartości liczbowych (na przykład procentowe wykonanie planu sprzedażowego, udział sprzedaży usług czy towarów podstawowych i dodatkowych), jak i jakościowych – w przypadku zachowań, chęci rozwoju, prób utrzymania miłej atmosfery w miejscu pracy, zaangażowania. W tym drugim przypadku zwykle stosuje się skalę punktową (1-5, 1-10).

    Od rodzaju oceny pracowników zależy bardzo wiele. Odpowiednio dobrana metoda może znacząco zwiększyć motywację i zaangażowanie zespołu, zły system ocen sprawi, że obie te cechy spadną. Najważniejszym elementem jest dobranie jej tak, by była sprawiedliwa, rzetelna i możliwie jak najbardziej motywująca dla wszystkich członków zespołu pracowniczego.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025