Potrzeby klienta powinny być zawsze na pierwszym miejscu, w działalności każdego przedsiębiorstwa. To właśnie klient i jego potrzeby warunkują sprzedaż, a więc i funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Po co firmy miałyby produkować coś, co nie jest nikomu potrzebne?
Z pewnością miałyby ogromny problem ze sprzedażą tego, a co dalej za tym idzie, również z zarabianiem. Dlatego właśnie tak istotne jest, aby wszystkie działania w firmie były nakierowane na potrzeby klienta.
Wraz z ewolucją potrzeb, muszą zmieniać się także wszystkie oferowane towary, produkty i usługi. Idealnie, kiedy to nowości i zmiany są o krok przed pojawieniem się potrzeby klienta. Wówczas takie przedsiębiorstwo, które będzie pionierem na rynku ma ogromną szansę odnieść ogromny sukces. Ryzykiem jednak może okazać się błąd w prognozowaniu i wyprodukowanie czegoś, wprowadzenie zmian, które okażą się nie trafione i nie sprawdzą się.
Z tego powodu przedsiębiorstwa tak duży nacisk kładą na badania marketingowe, które mogą odpowiedzieć na pytanie,
jakie potrzeby klienta warto spełniać, jakie pojawią się w najbliższym czasie i czego klient oczekuje po produkcie, mającym być odpowiedzią na jego potrzeby.
Aby zmniejszyć, a nawet wyeliminować ryzyko złej decyzji związanej z wprowadzaniem zmian czy tworzeniem nowości na rynku nie można pomijać tak ważnych etapów, jakimi są badania rynku, badania marketingowe i próba rozeznania się w potrzebach klientów. Wynika to przed wszystkim z tego, że to właśnie potrzeby klienta kierują naszym rynkiem.
Jeśli przedsiębiorstwa postawią całkowicie na zaspokajanie potrzeb klienta, próbę tworzenia odpowiedzi na realne zapytania i przyszłe potrzeby, będą mogły liczyć na faktyczny sukces. Potrzeby klienta są również rozeznawane i zaspokajane podczas procesu sprzedaży, na której przecież opiera się działanie niemal wszystkich firm na naszym rynku.
Bez względu na to, czy sprzedaż prowadzona jest poprzez pośredników, czy bez ich udziału, sukces można osiągnąć tylko, jeśli uwzględni się wszystkie potrzeby klienta.