1. Podsumowanie dotychczasowych ustaleń
Przede wszystkim spróbuj podsumować to, co ustaliliście z rozmówcą, akcentując najważniejsze elementy rozwiązań. Przypominasz w ten sposób poczynione ustalenia, ustrzegając się przed tym, że partner zapomni lub zniekształci zobowiązania.
Podsumowanie jest również ważne wtedy, gdy nie dochodzi do ostatecznego porozumienia. Sygnalizujemy sprawy, co do których panuje zgodność i definiujemy, nad czym jeszcze musimy się zastanowić i co w związku z tym pozostaje nam do przedyskutowania.
Dzięki temu czas pomiędzy tym i następnym spotkaniem nie mija bezproduktywnie i nie musimy zaczynać kolejnego spotkania od ponownego przerabiania tych samych kwestii.
2. Prezentowanie alternatyw
Zaproponuj partnerowi, który nie jest skory do przyjęcia jakiejś konkretnej możliwości, alternatywne rozwiązania sytuacji. Skłoń go do dokonania wyboru.
Gdy mamy do wyboru jedną możliwość zawsze się wahamy. Natomiast jeśli mamy kilka opcji do wyboru i do tego są wśród nich możliwości wyraźnie lepsze i gorsze, jesteśmy bardziej skłonni do zastanawiania się nad wyborem, niż do analizowania, czy są one w ogóle do przyjęcia.
3. Zawieranie kontraktu psychologicznego
Kontrakt psychologiczny jest to rodzaj nieformalnej, niepisanej umowy między ludźmi. Podczas rozmowy budujemy wzajemne relacje, tworzy się między nami wzajemne zaufanie. Podstawą zaufania są następujące elementy:
- założenie, że obie strony są poważnymi i lojalnymi ludźmi
- zaufanie do rozmówcy (współpracownika, przełożonego)
- zaufanie do firmy
Aby kontrakt psychologiczny stanowił solidny fundament dla dalszej współpracy, żeby obie strony miały jasność, na co się decydują i do czego zobowiązują, kontrakt musi zawierać następujące elementy:
- jasne warunki
- porozumienie
- jednoznaczną akceptację zasad