Często możemy usłyszeć opinię o niektórych ludziach mówiącą o tym, że są oni urodzonymi sprzedawcami. Co to oznacza w praktyce? Cóż można posłużyć się pewną metaforą aby to wszystko opisać. Otóż urodzony sprzedawca bez najmniejszych problemów, skutecznie i szybko jest w stanie sprzedać grzebień osobie łysej, czyli takiej która absolutnie tego nie potrzebuje. Nie da się ukryć, że taka osoba ma wysoko rozwinięte wrodzone zdolności miękkie takie jak komunikatywność, asertywność czy zdolności perswazyjne.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Co to jest sprzedaż narracyjna? Jak finalizować sprzedaż? Jakie są zaawansowane techniki sprzedaży B2B? Jak po porażce wrócić do pełnej efektywności? Jak komunikować się z trudnym klientem?
Gamma – firma szkoleniowa roku.
To jednak wcale nie oznacza, że nie można się nauczyć bycia doskonałym sprzedawcą. Wystarczy jedynie poćwiczyć i zapoznać się z najbardziej skutecznymi technikami sprzedaży. Ważna jest również umiejętność odpowiedniego ich zastosowania w zależności os sytuacji.
Dobry sprzedawca powinien być przede wszystkim:
- zaangażowany w swoją pracę. Jego zaangażowanie powinno przejawiać się zarówno w tonie głosu jak i mimice twarzy czy gestach. Po tym zdecydowanie najłatwiej można poznać, czy dana osoba wykonuje swoja pracę z pasji, czy z przykrego przymusu;
- dobrym słuchaczem. Sprzedawca musi być nie tylko wygadany. Równie cenną i ważną jego umiejętnością jest również słuchanie klienta;
- nie może być nachalny i zbyt pewnych siebie. Są to dwie cechy, które potrafi skutecznie i dość szybo zniechęcić klientów do skorzystania z danego produktu czy usługi, nawet jeśli są najwyższej jakości.
Dobry sprzedawca zna i potrafi w praktyce zastosować takie techniki sprzedaży jak:
- technika niskiej piłki polega na przedstawieniu najkorzystniejszej oferty. Gdy klient zaczyna być nią już bardzo zainteresowany, wówczas pojawiają się dodatkowe koszta, o których wcześniej nie było mowy;
- ''ale'' jako słowo kluczowe. To technika jak wskazuje nazwa, polegająca na zestawianiu ze sobą skrajności;
- technika drzwiami w twarz przez wielu uznawana jest za jedną z najbardziej efektywnych technik sprzedażowych przynoszących wiele korzyści. Technika polega na wykazaniu klientowi, że sprzedawca gotowy jest dla niego na wiele ustępstw. Oczywiście negocjacje zawsze zaczynają się od możliwie najdroższego produktu/usługi.