Sposoby motywacji pracowników
Motywacja jest jednym z podstawowych elementów zarządzania: od niej zależy zaangażowanie pracowników i wyniki całego zespołu. Sposobów motywacji pracowników jest bardzo wiele a każdy z nich może sprawdzać się w odmiennych sytuacjach, w różnych branżach czy nawet w grupie podobnych przedsiębiorstw.
Motywacja jest jednym z podstawowych elementów zarządzania: od niej zależy zaangażowanie pracowników i wyniki całego zespołu. Sposobów motywacji pracowników jest bardzo wiele a każdy z nich może sprawdzać się w odmiennych sytuacjach, w różnych branżach czy nawet w grupie podobnych przedsiębiorstw.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Firma Gamma sp. j. rekomenduje szkolenia: Zarządzanie zmianą - Kompleksowe przygotowanie do procesu wprowadzania zmiany w organizacji. Zarządzanie zespołem - Doskonalenie umiejętności zarządzania zespołem pracowniczym. szkolenie zarządzanie projektami – Jak zadbać o procesy w projekcie czyli zapoznanie z metodyką PMI. Zobacz inne szkolenia menadżerskie online i webinaryNajpopularniejszym sposobem jest oczywiście motywacja finansowa. Zwykle polega ona na zagwarantowaniu stałej pensji, dodatkowo wyniki pracy nagradzane są poprzez system premiowy. Sprawdza się to przede wszystkim w przedsiębiorstwach handlowych – trudno wyobrazić sobie lepszy i bardziej sprawiedliwy system motywacji wśród przedstawicieli handlowych i sprzedawców.
W organizacjach, w których dominuje kobiece podejście do zarządzania (określane przede wszystkim jako chęć utrzymania dobrych relacji międzyludzkich, stałości i bezpieczeństwa zatrudnienia) może nie sprawdzać się jednak narzucanie wysokich wymagań sprzedażowych a często bardziej pożądane są elementy socjalne. W tym przypadku doskonałym motywatorem będą świadczenia medyczne, nastawienie na zaangażowanie rodzinne w miejscu pracy czy dodatkowe benefity pozapłacowe.
W nowoczesnych przedsiębiorstwach coraz bardziej zwraca się uwagę na samozadowolenie pracownika. Motywatorem będą więc nie tylko materialne korzyści z pełnienia obowiązków, ale również świadomość uczestniczenia w życiu firmy i jej współtworzenia. Pracownik, który zdaje sobie sprawę z roli, jaką odgrywa w organizacji, chętniej angażuje się w wykonywanie obowiązków pracowniczych.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Szkolenie zarządzanie zespołem pracowniczym - jak zbudować silny zespół? Wznieś na wyższy poziom swoje umiejętności zarządzania zespołem. Szkolenie przeznaczone dla menagerów i liderów.
Tematy powiązane z tym szkoleniem: szkolenie online - zarządzanie zespołem, szkolenia menedżerskie. inne szkolenia online
To podejście sprawdza się przede wszystkim w niewielkich, lokalnych przedsiębiorstwach, gdzie pracownik jest najważniejszym elementem firmy i często od jednostki zależy przetrwanie firmy.
Jaki model motywacji pracowników wybrać?
Z pewnością najskuteczniejsze jest połączenie wszystkich tych trzech elementów: motywacji finansowej, pozapłacowej oraz świadomościowej. Dzięki temu możemy zyskać pracownika, który będzie czuł się bezpiecznie, zarazem będzie nastawiony na osiąganie konkretnych wyników oraz będzie zdawać sobie sprawę z wagi roli, którą ogrywa w przedsiębiorstwie.
Sposoby motywacji pracowników
Każdemu pracodawcy zależy na tym, by zatrudnieni przez niego pracownicy byli jak najbardziej skuteczni. Aby praca świadczona przez pracownika przynosiła jak najlepsze efekty, należy odpowiednio ją dobrać. Przede wszystkim należy poszukiwać osób odpowiednio wykształconych. Większość pracodawców zwraca również uwagę na doświadczenie danego pracownika, ale jeśli ktoś ma wysokie kwalifikacje to warto dać mu szansę mimo braku doświadczenia. Nie da się jednak ukryć, że jeśli szukamy osoby na stanowisko kierownicze, lepiej byłoby jednak wybrać osobę, która doświadczenie na stanowisku kierowniczym już posiada. Osobom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych warto przybliżyć teorię Herzberga.
Teoria Herzberga powstała w 1959 roku na podstawie badań przeprowadzonych przez trójkę naukowców: Mausnera, Snydermana i Herzberga, od nazwiska którego nazwę wzięła cała teoria. Wspomniana teoria zakłada, że są dwa czynniki, które są odpowiedzialne za nastawienie pracowników do pracy. Za pozytywne nastawienie pracownika do pracy odpowiedzialne są tak zwane motywatory do pracy, a za negatywne nastawienie do pracy odpowiadają tak zwane czynniki higieny. Wśród czynników zwanych motywatorami wyróżnić należy takie czynniki jak chociażby uznanie. Do czynników higieny należy z kolei zaliczyć relacje z przełożonymi oraz warunki pracy.
Zgodnie z teorią Herzberga, zadowolenie pracownika z wykonywanej pracy zależy w dużej mierze od stopnia umiejętności manipulowania motywatorami przez pracodawcę czy kierownika. Aby jednak menedżerowie i pracodawcy mogli zastosować powyżej wspomnianą teorię w praktyce, muszą dobrze zaznajomić się z motywatorami. Nie od dziś wiadomo, że zadowolenie pracowników z pracy jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w firmie. Każdy pracownik, któremu praca sprawia radość i przynosi satysfakcję, będzie bardziej efektywny niż pracownik, który jest stale niezadowolony ze swojej pracy. Sposoby motywacji pracowników można tak naprawdę mnożyć. O wielu z nich można poczytać w internecie, wpisując w wyszukiwarkę internetową hasło takie jak chociażby teorie motywacji. Istnieje bowiem znacznie więcej teorii dotyczących motywowania pracowników niż omówiona wyżej teoria Herzberga. Oczywiste wydaje się być, że dobrym sposobem na motywowanie pracowników będą nagrody.
Nagrody i wyróżnienia dla najlepszych pracowników wzbudzą w nich ducha walki. Pracownik dużo bardziej się stara, gdy ma świadomość, że jego postępy w pracy są stale monitorowane. Nie da się również ukryć, że nagrody sprawiają, iż pracownik czuje się wyróżniony. Wyróżnienie motywuje go do świadczenia dalszej pracy wysokiej jakości. Nie należy jednak zapominać, że ludzie z natury bywają zawistni. Dlatego też otrzymywanie nagród przez danych pracowników, może negatywnie wpływać na samopoczucie tych, którzy nie otrzymają nagrody. Co jakiś czas warto też organizować wyjazdy dla pracowników.
Wspólny wyjazd integracyjny sprzyja budowaniu relacji w zespole, ale nie da się również ukryć, że dzięki takiemu wyjazdowi pracownicy czują się docenieni. Świadomość, że firma dba o pracownika sprawia, że pracownik również chce dbać o wysoką pozycję firmy. Reasumując powyższe rozważania bez trudu można dojść do wniosku, że stałe motywowanie pracowników jest niezbędne dla osiągnięcia sukcesu. Nie da się ukryć, że sposoby motywowania pracowników można mnożyć. Najwięcej pracodawców stosuje jednak system wyróżnień oraz nagród. Nagrody sprawiają, że pracownik bardziej się stara oraz jest bardziej wydajny. Rolę nagród mogą pełnić vouchery oraz premie.
Warto pamiętać o tym, by przeszkolić kadry kierownicze odnośnie znajomości teorii motywacji pracowników. Pomocna może w tym być firma szkoleniowa. Największy wybór firm będziemy mieli w dużych miastach. Najlepiej będzie wybrać taką firmę, która cieszy się pozytywnymi opiniami klientów. Decydując się na organizację szkolenia managerskiego, należy mieć na uwadze to, by nie było to jednorazowe wydarzenie. Tylko regularnie i systematycznie organizowane szkolenia mają bowiem szansę przynieść oczekiwane rezultaty.
Efektywność osobista w oparciu o metodologię MBTI®
MBTI® pomaga w zrozumieniu stylu funkcjonowania innego człowieka. Pokazuje strategie budowania relacji, podejmowania decyzji, wyjaśnia i pomaga zaakceptować różnice pomiędzy ludźmi. Jest przydatne do rozwijania…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej