Sukcesja w firmie to rodzaj przekazania jej następcom: ma szczególne znaczenie w przypadku przedsiębiorstw rodzinnych, które traktowane są jako "dzieło życia". Każdy przedsiębiorca chce, by firma trafiła w dobre ręce - często w ręce przyjaciół, wspólników lub członków rodziny. Jednak sam proces sukcesji jest wyjątkowo skomplikowany i długotrwały, wymaga odpowiedniego przygotowania oraz może prowadzić do ponoszenia wysokich kosztów.
Prawne zagadnienia sukcesji są z pewnością najprostszą częścią całego procesu. Zdecydowanie trudniej z niematerialnymi wartościami, wizją i misją przedsiębiorstwa oraz wiedzą. Planując sukcesję musimy dokładnie zastanowić się nad ideami, które przyświecają nam samym, oraz dobrać odpowiednich kandydatów, w rękach których firma będzie bezpieczna.
Kogo wybrać? To pytanie, które zawsze będzie towarzyszyło osobom, które pragną przekazać firmę w dobre ręce. W przypadku przedsiębiorstw rodzinnych zwykle jest to kolejne pokolenie: dzieci, w dalszej kolejności wnuki. W przypadku rodzin wielodzietnych sukcesja może prowadzić do konfliktów, a nawet rozpadu relacji między poszczególnymi członkami rodziny.
Zdarza się również, że nasz następca z różnych względów nie wykazuje chęci prowadzenia działalności: nie leży ona w kręgu jego zainteresowań lub wybrał całkowicie odmienną ścieżkę kariery. Może wystąpić również sytuacja, w której istnieje jeden bezpośredni następca, jednak nie ma on umiejętności i kompetencji do dalszego prowadzenia firmy.
W tym przypadku musimy się zastanowić nad priorytetami: czasem lepiej, by firma przeszła w inne ręce, niż została w rodzinie.
Formalne aspekty sukcesji są już niezwykle proste. Zwykle odbywają się na zasadzie sprzedaży firmy wewnątrz rodzinnego kręgu. W praktyce wygląda to tak, że sprzedającym jest właściciel firmy, kupcem zaś jego potomek lub inny członek rodziny.
Zdarza się również, że przedsiębiorstwo jest dziedziczone w drodze spadku - w tym wypadku warto wcześniej zabezpieczyć je w testamencie tak, by przeszło ono do wybranej przez nas osoby.