Zapobieganie konfliktom w organizacji

Jedną z ważnych funkcji przełożonego jest zapobieganie konfliktom.

Gamma - Zapobieganie konfliktom w organizacji

    Zapobieganie konfliktom

    Menadżer, który potrafi skutecznie zapobiegać konfliktom:

    • Potrafi rozpoznać symptomy konfliktu
    • Ma umiejętności analizy konfliktu, które prowadzą do zidentyfikowania problemu
    • Potrafi użyć swojej władzy, aby zareagować, kiedy sytuacja tego wymaga
    • Stara się być obiektywny
    • Nie osądza

    Przełożony może reagować w ten sposób, jeżeli ma predyspozycje i kompetencje ku temu, a ponadto wie, co się dzieje w firmie, ale nie z donosów tylko z bezpośredniego kontaktu z pracownikami. Bardzo często problemy wynikają z braku czasu na rozmowy z zespołem. Często w firmach, w których przełożeni poświęcają dużo czasu na rozmowy z pracownikami, przyglądają się ich pracy, są pomocni, rzadziej dochodzi do konfliktów. Wynika to z faktu, iż ludzie aktywnie komunikują się ze sobą, określając swoje potrzeby i koncepcje. Poza tym przełożony ma odwagę interweniować i dbać o zapobieganie konfliktom, jeśli sytuacja tego wymaga.

    szkolenia zarządzanie stresem

    Do najistotniejszych działań mających zapobiegać konfliktom zaliczamy:

    • Bardzo skutecznym mechanizmem hamującym powstawanie konfliktów jest ustalanie jasnych oraz czytelnych dla wszystkich norm i zasad. Stabilne normy regulujące relacje międzyludzkie, określające obowiązki i przywileje są podstawą sprawnie działających związków, grup w różnych kontekstach życia. Jasne procedury i reguły działania niwelują konflikty, gdyż ludzie wiedzą, jakie zachowania są akceptowane, a jakie reakcje są nieaprobowane. Zaakceptowane przez wszystkie strony normy służą egzekwowaniu praw oraz są wskazówką, jak działać, aby nasze zachowania były adekwatne do sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Przykładem takiego mechanizmu jest kontrakt psychologiczny, który jasno określa na jakie warunki się umawiamy, a jakich zachowań nie akceptujemy i jakie konsekwencje grożą osobie, która je prezentuje.
    • Skuteczną metodą zapobiegania konfliktów w organizacji jest usprawnienie kanałów komunikacji. Komunikowanie pracownikom w jasny, czytelny sposób kierunków działania, misji i strategii firmy, jak również konieczności zmian, wpływa na zdrową atmosferę w organizacji, a przez to zmniejsza się podatność na konflikty. Dobrym sposobem jest określenie sposobu porozumiewania się np.: cotygodniowe zebrania, itp.
    • W zapobieganiu konfliktów w organizacji istotne będzie stawianie celów grupowych nad indywidualnymi.
    • Budowanie atmosfery otwartości będzie sprzyjało dialogowi i wymianie informacji między pracownikami. Taka postawa będzie niwelowała pojawianie się konfliktów ukrytych i wrogich nastawień. Warunkiem do uruchomienia takich schematów działania jest upowszechnienie przekonania, że konflikty są zjawiskiem naturalnym.
    • Jeśli w organizacji zostaną opracowane procedury rozwiązywania konfliktów, z pewnością zwiększy to skuteczność działania pracowników w potencjalnych sytuacjach konfliktowych, które nie muszą przerodzić się w konflikt. Wypracowane przez zespół procedury działania w sytuacji, kiedy pojawia się przedmiot konfliktu, mogą doprowadzić do spokojnej wymiany myśli, pomysłów, bez rozbudowanego komponentu emocjonalnego. Warto stworzyć czytelne standardy radzenia sobie z konfliktami i upowszechnić je tak, aby każdy wiedział:
      • Do kogo zwrócić się , jeśli mamy do czynienia z konfliktem
      • Jak postępować, kiedy pojawiają się konflikty
      • Kiedy działać na własną rękę bez angażowania przełożonych
    szkolenia komunikacja

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025