Zarządzanie zespołem pracowników
W każdej firmie bardzo ważną rolę odgrywa kadra menedżerska. Jest ona odpowiedzialna za zarządzanie pracownikami. Określa kto i w jakim terminie ma wykonać poszczególne zadania, motywuje do wytężonej pracy, gratyfikuje najlepszych, a także wyciąga konsekwencje w przypadku nieterminowego wykonania zadania.

W każdej firmie bardzo ważną rolę odgrywa kadra menedżerska. Jest ona odpowiedzialna za zarządzanie pracownikami. Określa kto i w jakim terminie ma wykonać poszczególne zadania, motywuje do wytężonej pracy, gratyfikuje najlepszych, a także wyciąga konsekwencje w przypadku nieterminowego wykonania zadania. Bycie menedżerem nie jest łatwe – trzeba posiadać szereg umiejętności zarówno twardych jak i miękkich, które przydadzą się w efektywnym zarządzaniu zespołem.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Szkolenie zarządzanie zespołem pracowniczym - jak zbudować silny zespół? Wznieś na wyższy poziom swoje umiejętności zarządzania zespołem. Szkolenie przeznaczone dla menagerów i liderów.
Tematy powiązane z tym szkoleniem: szkolenie online - zarządzanie zespołem, szkolenia menedżerskie. inne szkolenia online
Zarządzanie zespołem pracowników
Zarządzanie pracownikami w żadnym wypadku nie powinno się ograniczać tylko i wyłącznie do tego aby wydawać im polecenia i egzekwować terminowość wykonywanych zadań. Takie podejście to najkrótsza ścieżka do katastrofy i złej atmosfery w przedsiębiorstwie. Zakres działania menedżera jest o wiele szerszy. W pierwszym kroku, to właśnie menedżer powinien budować zespół. Nawet jeżeli nie będzie on osobą bezpośrednio odpowiedzialną za rekrutację, to przed podpisaniem umowy z pracownikiem powinien móc przeprowadzić z nim chociaż krótką rozmowę, aby móc określić czy będą w stanie ze sobą współpracować. Do zadań menedżera należy także budowanie pozytywnych kanałów komunikacyjnych. Pracownicy mogą mieć rozmaite problemy komunikacyjne, a osoba zarządzająca musi umieć stworzyć odpowiednią atmosferę pracy. Ważne jest to, aby wszystkich pracowników traktować jednakowo, nikogo nie można faworyzować. Oczywiście nie oznacza to, że nie należy doceniać najlepszych. Wręcz przeciwnie – pochwała w gronie pracowników to czynnik często mocniej motywujący niż premia uznaniowa.
Szkolenia dla menedżerów
Cyklicznie, na terenie całego kraju organizowane są szkolenia przeznaczone dla kadry menedżerskiej. Można się na nich dowiedzieć między innymi tego, w jaki sposób efektywnie zarządzać zespołem. Cykl wykładów przepleciony jest ćwiczeniami praktycznymi, podczas których można ćwiczyć zdobyte umiejętności. Co prawda udział w takich szkoleniach nie należy do najtańszych, jednak trzeba mieć na uwadze to, że inwestycja w dobrze wyszkolonego menedżera, to inwestycja w rozwój całej firmy, która w perspektywie czasu z pewnością okaże się korzystna.
To właśnie na pracy tych osób, które są zatrudniane opiera się w ogromnej mierze sukces firmy. Praca, umiejętności, wiedza, czy wszelkie posiadane zasoby mogą znacznie przyczynić się do sukcesu firmy. Dlatego właśnie staramy się zawsze świadomie i rozsądnie wybierać pracowników, których chcemy zatrudnić. Sprawdzamy ich kwalifikacje, umiejętności, doświadczenie, a często prosimy nawet o referencje z innych, poprzednich miejsc pracy. Dlaczego?
Musimy jednak mieć świadomość, że sam wybór takich osób, to jeszcze nie wszystko. Świadoma i bardzo przemyślana selekcja osób, które chcemy zatrudnić jest niezbędna, aby mieć dobry materiał do budowania dobrej firmy, w której panować będzie przyjazna, życzliwa atmosfera, a pracownicy tejże firmy nastawieni będą na jej sukces, nie zaś zapatrzeni wyłącznie na swoje profity.
Ponadto, wszystko to pomoże zapobiegać wypaleniu zawodowemu, czy chęci zmiany pracy przez pracowników, zwłaszcza tych wyjątkowo dobrych. Umiejętne i profesjonalne zarządzanie zespołem pracowników może przynieść ogromnie dużo korzyści, dlatego nie wolno go bagatelizować. Zaś na osoby kierujące zespołem warto wybierać profesjonalistów i szczególnych do tego predyspozycjach.
Zatrudnienie dobrego pracownika na danego stanowisko nie wystarczy. Do osiągnięcia wyznaczonych przez przedsiębiorstwo celów niezbędne jest bardzo umiejętne zarządzanie zespołem pracowników.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Przeszkoliliśmy ponad 50 tys. osób na stanowiskach menedżerskich. Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.
Zapoznaj się z naszymi szkoleniami menadżerskimi.
Zawsze kierowanie pracownikami, delegowanie im zadań oraz kontrolowanie wykonywanej przez nich pracy stanowi nie małe wyzwanie dla wszystkich właścicieli czy osób będących zarządcami w przedsiębiorstwach. Absolutnie niezbędne we właściwym zarządzaniu zespołem pracowników jest:
- odpowiednia motywacja,
- dobre planowanie,
- efektywna organizacja,
- kontrola nad działaniami podwładnych.
Śmiało można powiedzieć, że każdy, kto podejmuje się prowadzenia przedsiębiorstwa i zatrudnienia pracowników staje się dla tej grupy ludzi pewnego rodzaju przywódcą.
Według wielu dobry przywódca przede wszystkim powinien być niezwykle charyzmatyczny. Jednak to nie jedyna cecha, która niezbędna jets do tego, by dana osoba była w stanie skutecznie i efektywnie zarządzać zespołem podległych sobie ludzi.
W kierowaniu zespołem bardzo duże znaczenie u przywódcy ma empatia, autentyczność oraz umiejętność dzielenia zadań w grupie w taki sposób, aby możliwie na żadnym tle nie powstawały w nim jakiekolwiek konflikty. Efektywna praca nie jest możliwa również bez odpowiedniej komunikacji.
Bardzo ważne jest, aby właściwa komunikacja na linii przełożony-podwładny zaczęła się już w momencie zatrudnienia nowego pracownika w przedsiębiorstwie. Zasady współpracy, zadania, obowiązki oraz zakres ponoszonej przez niego odpowiedzialności określone jako i wyraźnie powinny być już w momencie rozpoczęcia w przedsiębiorstwie pracy danego pracownika.
Efektywne zarządzanie zespołem nieodłącznie związane jest również z organizowaniem indywidualnych spotkań z każdym z pracowników, które mają za zadanie przede wszystkim ocenić jakość i efektywność wykonywanej przez nich pracy.
Na spotkaniu analizowane są wszelkie popełniane przez pracowników błędy, a także określane sposoby na ich skuteczne wyeliminowanie z pracy zawodowej.
Ocena odbywa się według ustalonych kryteriów, dobrze znanych wszystkim pracownikom.
Zarządzanie zespołem pracowników
Efektywne zarządzanie zespołem jest celem każdego menedżera. Od jego umiejętności komunikacyjnych, sposobu sprawowania władzy oraz posiadanego autorytetu zależy poziom motywacji pracowników i odnoszone przez nich wyniki. I choć zbudowane efektywnego zespołu może być wyjątkowo trudnym zadaniem, stanowi jeden z najważniejszych priorytetów dla kierownictwa na każdym szczeblu hierarchii.
Motywacja jako źródło władzy
Motywowanie pracowników to jedna z elementarnych funkcji menedżera. Skuteczna motywacja wpływa na morale pracowników oraz bezpośrednia wpływa na osiągane przez nich wyniki. Menedżerowie motywują nie tylko poprzez system płacowy (płaca podstawowa, premie, nagrody finansowe za osiągnięcia zawodowe), ale również poprzez wywieranie pozytywnego wpływu na pracowników. Są to przede wszystkim działania z zakresu coachingu i mentoringu, mają za zadanie wypracowanie odpowiedniej postawy, która będzie oddziaływała na zachowania podwładnych.
Efektywna komunikacja w zespole – klucz do sukcesu
Zarządzanie zespołem pracowników to także zachowanie komunikacji interpersonalnym na dobrym poziomie. Oznacza to, że menedżer jest w stanie przekazywać jasne informacje czy służyć radą i pomocą w zakresie wdrażanych projektów. Pracownicy, którzy posiadają przyjazne stosunki z kierownictwem, mają do niego większe zaufanie, tym samym bardziej angażują się w wykonywane obowiązki. Rola komunikacyjna menedżerów to także sprawne przekazywanie informacji z zakresu nowych rozwiązań w firmie, kluczowych klientów czy zmian polityki przedsiębiorstwa.
Konflikt w zespole pracowniczym
Zarządzanie pracownikami niemal zawsze wiąże się z koniecznością rozwiązywania konfliktów. Wbrew pozorom ich wystąpienie może mieć pozytywny wpływ na cały zespół. Konflikty odnoszące się do zagadnień zawodowych lub branżowych świadczą o tym, że pracownicy angażują się w wykonywane obowiązki, wymieniają się zdaniem i doświadczeniami, mogą tym samym rozwijać nie tylko swoje umiejętności, ale również usprawniać działania całego przedsiębiorstwa. Zarządzanie konfliktem wymaga jednak od menedżera zarówno specyficznych umiejętności mediatorskich i negocjacyjnych, jak i silnego autorytetu. Nierozwiązany konflikt może doprowadzić do pogorszenia atmosfery w miejscu pracy, zmniejszenia efektywności czy nawet skrajnych zachowań, takich jak mobbing.
Zarządzanie zespołem – cechy dobrego przywódcy
Dobry menedżer, który będzie sprawował władzę nad zespołem pracowników, powinien posiadać rozległą wiedzę branżową oraz specyficzne umiejętności, które będą pomagały mu w kontaktach międzyludzkich. Należą do nich:
- umiejętności komunikacyjne,
- umiejętności mediatorskie i negocjacyjne,
- zbudowanie spersonalizowanego autorytetu,
- empatia,
- wzbudzanie szacunku w podwładnych,
- umiejętność radzenia sobie ze stresem i sytuacjami konfliktowymi,
- zdolność do odpowiedniego delegowania zadań,
- poczucie współodpowiedzialności zarówno za zespół, jak i całą firmę,
- umiejętność podejmowania decyzji (także tych trudnych).
W zależności od charakteru działalności przedsiębiorstwa oraz obszaru gospodarczego, w którym firma funkcjonuje, menedżer powinien mieć także specyficzne cechy osobowościowe i umiejętności. Przykładem będzie zarządzanie grupą pracowników sprzedaży – menedżer zwykle zyskuje władzę poprzez awans pionowy, co oznacza, że posiada wszelkie wymagane umiejętności do pracy także na niższych stanowiskach. Stanowi autorytet dzięki swoim wcześniejszym osiągnięciom i doświadczeniu, więc jego władza nie jest jedynie wynikiem odgórnej decyzji kierownictwa na wyższych szczeblach.
Każdy menedżer, który zarządza zespołem pracowników, powinien stale podnosić swoje kompetencje. Odnosi się to zarówno do wymaganych kompetencji miękkich i umiejętności interpersonalnych, tak niezbędnych podczas pełnienia tego typu obowiązków, jak i wiedzy branżowej, która w dużym stopniu wpływa na wypracowanie autorytetu u podwładnych. I choć zarządzanie zespołem nie jest łatwym zadaniem, zaangażowanie pracowników, ich zaufanie i efektywność sprawia, że jest to praca wyjątkowo satysfakcjonująca i pełna wyzwań.
Moc autorytetu – najsolidniejszy fundament zarządzania
Modele przywództwa zakładają, że podstawową metodą wpływu lidera na zespół jest osobisty przykład. To, w jaki sposób jest postrzegany przez podwładnych wpływa na postawy pracownicze,…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej