10 zasad dobrego szefa oraz jak je wykształcić u siebie!
Bycie kierownikiem nie jest prostą sprawą nawet dla naturalnych liderów. Nieraz bowiem okazuje się, że gdzieś, któraś nasza cecha kierownika nie jest do końca wykształcona. Co to jednak w zasadzie w ogóle oznacza? Czyżbyśmy mogli wyróżnić jakieś ogólne zasady bycia kierownikiem?

10 zasad dobrego szefa oraz jak je wykształcić u siebie!
Bycie kierownikiem nie jest prostą sprawą nawet dla naturalnych liderów. Nieraz bowiem okazuje się, że gdzieś, któraś nasza cecha kierownika nie jest do końca wykształcona. Co to jednak w zasadzie w ogóle oznacza? Czyżbyśmy mogli wyróżnić jakieś ogólne zasady bycia kierownikiem?
Cechy dobrego kierownika
Generalnie tak – istnieje coś takiego jak cechy osobowości kierownika czy cechy lidera grupy. Warto zresztą spojrzeć na naturalnie wyłaniających się liderów z różnych grup. Jacy oni są? Czy przypadkiem nie posiadają dość dobrze rozwiniętych niektórych cech? Oczywiście, że posiadają.
Jak zatem prezentują się takie cechy dobrego kierownika?
- Opanowanie
Bez wątpienia podstawową cechą każdego dobrego kierownika jest opanowanie – umiejętność zachowania zimnej krwi w sytuacjach stresowych, możliwość podjęcia wtedy decyzji. - Komunikatywność i umiejętne motywowanie
Oczywiście dobry kierownik powinien także umieć motywować ludzi i generalnie rozmawiać z nimi. Oznacza to też, że powinien się na nich znać – wiedzieć, w jaki sposób rozmawiać z daną osobą, jak ją zmotywować. Nie jest przecież żadną tajemnicą, że niektórzy wolą sobie dłużej pogadać, inni zaś raczej preferują szybkie i konkretne rozmowy. Ponadto niektórzy wolą mocną motywację, niczym w sporcie, inni zaś lepiej reagują na delikatne pochwały. - Rozwiązywanie konfliktów i sprawiedliwość
Szef powinien również umieć zapobiegać konfliktom w grupie, a jeśli już się pojawiły, to rozwiązywać je, jednak dbając oczywiście o sprawiedliwość i nie kierując się osobistymi preferencjami. - Sprawne zarządzanie czasem, punktualność
Cechy dobrego kierownika to właśnie także umiejętność organizacji swojego czasu oraz czasu podwładnych a także punktualność. - Konsekwencja w działaniu
Cechą lidera grupy jest również pewna konsekwencja w działaniu – jeśli już coś zaczęliśmy jako grupa, jest to decyzja odpowiedzialna i z myśleniem wprzód – nie zmieniamy jej co chwila. - Rozwijanie swoich kompetencji
Oczywiście nikt także nie będzie szanował szefa, który tylko każe się doszkalać innym, sam natomiast dużo ze sobą nie robi. To jak słynna maksyma „za mną” zamiast „naprzód”. Jeśli szef będzie dbał o kształcenie siebie, na pewno zadbają o to również i pracownicy. - Gotowość do pomocy
Cechą lidera grupy jest także gotowość do pomocy. Kierownik powinien choćby i mniej więcej być zorientowany, co się dzieje wśród podwładnych, czy ktoś nie ma kłopotów rodzinnych itp. - Pokora
Cechą dobrego kierownika jest także niewątpliwie umiejętność przyznania się do błędu – to wywołuje większy szacunek u pracowników niż fałszywa buta. - Dobrze oddelegowane zadania
Kierownik niewątpliwie także powinien umieć sprawnie zarządzać oddelegowywaniem zadań. Wracamy tu znowu do jednej sprawy – otóż cechą lidera grupy jest umiejętność rozpoznania talentów i sprawne zarządzanie ludźmi. - Dbanie o atmosferę w pracy
Na koniec trzeba jeszcze poruszyć trochę zagadnienie atmosfery w pracy. Oczywiście szef musi być stanowczy i dbać o dyscyplinę, niemniej jednak sama atmosfera powinna być przyjemna.
Cechy dobrego kierownika – jedno z ważniejszych szkoleń
Dlaczego to jest tak ważne, aby w pracy mieć dobrych kierowników? Otóż coraz więcej osób wybiera daną pracę nie tylko pod kątem zarobków, ale także właśnie atmosfery w pracy. Innymi słowy jeśli zainwestujemy w dobrego kierownika, to na pewno też nie tylko znajdziemy dobrych pracowników, lecz również kierownik znajdzie talenty i zmotywuje tych pracowników, których już mamy.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak rozpoznawać potrzeby pracowników i skutecznie ich motywować? Zapraszamy HR i liderów na szkolenia HR. Zobacz też: szkolenie zarządzanie ludźmi, szkolenia managerskie.Warto zatem nawet naprawdę dobrych kierowników, posłać dodatkowo na szkolenie z zakresu cech lidera grupy czy cech dobrego kierownika. Dzięki temu jeszcze bardziej rozwiną oni w sobie te talenty i wrodzone umiejętności menedżerskie a my zyskamy wspaniałych negocjatorów, mediatorów i przywódców. Oczywiści jako kierownicy sami powinniśmy iść na takie szkolenia, nie tylko po to, aby rozwinąć swoje umiejętności, lecz również aby pokazać innym, że to naprawdę się opłaca i przynosi dobre efekty!
Cechy kierownika
Bycie kierownikiem nie jest prostą sprawą. W końcu musimy wówczas zarządzać ludźmi, co z kolei oznacza, że muszą oni nas szanować, jednak szacunku nie uzyskamy za nic. Dobry kierownik, menedżer czy szef powinien charakteryzować się pewnymi cechami oraz zdolnościami – dzięki temu praca będzie szła naprawdę szybko. Najważniejsze cechy oraz umiejętności zostaną opisane w poniższym artykule. Pamiętajmy jednak, aby się nie załamywać, jeśli jakiejś cechy nie posiadamy, często bowiem inna zaleta może rekompensować ten niedostatek. Ponadto istnieją przeróżne kursy, które mogą pomóc nam popracować nad daną cechą. Wracając jednak do opisu…
1. Odwaga i pewność siebie
Dobry kierownik powinien na pewno być pewny siebie i odważny. Nie może to być człowiek bojący wyrazić się własnego zdania, sprzeciwić pracownikowi. Musi także umieć podejmować decyzje – nie może się wahać.
2. Odpowiedzialność
Warto tu podkreślić, że kierownik odpowiada nie tylko za pracę, lecz również za ludzi mu podległych. Jeśli więc coś nie idzie, warto się zastanowić, czy na pewno dobrze dobraliśmy do tego zadania ludzi.
3. Umiejętność rozmowy z ludźmi i empatia
Oczywiście dobry menedżer musi także umieć rozmawiać z innymi. Warto tu podkreślić, że każdy pracownik oczekuje nieco innego szefa. Jedni będą chcieli w nim widzieć raczej przyjaciela, inni kogoś podobnego do dowódcy. Aby sprawnie zarządzać zespołem, trzeba umieć dostosowywać ton i charakter rozmowy do rozmówcy. Ważne jest także, aby kierownik umiał słuchać rad innych osób.
4. Wiedza i kompetencja
Dobry szef musi także znać się na tym, co robi. Jeśli jako kierownika damy kogoś, kto nie będzie znał się na rzeczy, będzie brakowało mu doświadczenia i wiedzy, to niestety żadnej pracownik nie będzie go słuchał.
5. Szacunek do innych
Ważne jest także to, aby kierownik z jednej strony umiał pokazać, że to on tu jest szefem, jednak z drugiej – aby szanował innych oraz nie wywyższał się nad nich.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak rozpoznawać potrzeby pracowników i skutecznie ich motywować? Zapraszamy HR i liderów na szkolenia HR. Zobacz też: szkolenie zarządzanie ludźmi, szkolenia managerskie.Niestety, często zdarza się, że awansując kogoś nie bierzemy pod uwagę jego umiejętności w zarządzaniu ludźmi, a stawiamy na największy staż w firmie czy zwykłe sympatie. Oto 5 cech, o których powinniśmy pamiętać w trakcie poszukiwania kandydatów na stanowiska kierownicze!
1. Empatia. Osoba na stanowisku kierowniczym musi nie tylko wydawać polecenia, ale przede wszystkim powinna potrafić zrozumieć ludzi i umieć postawić się na ich miejscu. To główna cecha, która czyni z menedżera naprawdę dobrego lidera.
2. Opanowanie. Niejednokrotnie wyższe stanowiska wiążą się ze stresem, a sami pracownicy niższych szczebli również nie ułatwiają zadania kierownikom. Opanowany i spokojny menedżer jest na wagę złota.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak rozpoznawać potrzeby pracowników i skutecznie ich motywować? Zapraszamy HR i liderów na szkolenia HR. Zobacz też: szkolenie zarządzanie ludźmi, szkolenia managerskie.4. Rozwinięte kompetencje miękkie. Umiejętności komunikacyjne i mediacyjne pozwalają na zapewnienie płynnego przepływu informacji oraz szybkie i sprawne rozwiązywanie konfliktów. A te, jak pewnie wiemy z praktyki, występują w nawet najlepszych i najbardziej zintegrowanych zespołach pracowniczych.
5. Elastyczność. Dobry kierownik to taki, który doskonale zdaje sobie sprawę z realiów i zdarzeń, które mają miejsce w przedsiębiorstwie i potrafi się do nich dostosować. Zmieniająca się sytuacja w firmie może dotyczyć na przykład konieczności zostawania po godzinach czy zmotywowania zespołu do tymczasowej większej aktywności. Dobry lider powinien potrafić dostosować się sam oraz zaangażować w zmiany cały zespół.
Kierownik, który chce być nie tylko przełożonym, ale przede wszystkim liderem grupy, musi również posiadać fachową wiedzę, mieć cechy przywódcze i charakteryzować się charyzmą i wzbudzać autorytet. Choć z pewnością znalezienie takiej osoby nie jest łatwe, w niemal każdym przedsiębiorstwie pracują pracownicy, którzy spełniają te wymagania i mogą stać się skutecznymi liderami, którzy motywują cały zespół do pracy.
Jaki musi być kierownik zespołu czy firmy? Jakie cechy musi on posiadać, aby rzeczywiście cieszyć się szacunkiem pracowników, podwładnych oraz szefów, a także przedstawicieli innych firm? To są bardzo ważne pytania – zarówno dla szefów firm, pracowników, jak i kierowników średniego szczebla. Dzięki nim będziemy bowiem wiedzieć, kogo wybierać na stanowiska kierownicze, jakie osoby będą się tam nadawać, a w końcu – co musimy poprawić w sobie, aby samemu objąć wyższe funkcje.
Wiedza i umiejętności
Przede wszystkim kierownik musi znać się na tym, co robi. Oczywiście czasami jego rola polega tylko na zarządzaniu zespołem, w którym to poszczególni członkowie zajmują bardzo specjalistycznymi sprawami. Idealnym przykładem jest tutaj chociażby kierownik całej firmy budującej domy. Nie musi dokładnie znać on wszystkich niuansów aranżacji wnętrz czy przepisów prawa budowlanego, jednak musi znać się ogólnie na budowie, architekturze oraz kwestiach administracyjnych.
Oczywiście u każdego kierownika konieczne jest także posiadanie umiejętności rozmawiania z ludźmi oraz rozdzielania zadań tak, aby każdemu dać to, do czego posiada on największe predyspozycje. Warto także nauczyć się rozpoznawać talenty. Wbrew pozorom nie jest to proste – warto czasem skorzystać tu z pomocy specjalisty i pójść na jedno z wielu szkoleń, na których to właśnie dowiemy się, w jaki sposób możemy zarządzać ludźmi.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak rozpoznawać potrzeby pracowników i skutecznie ich motywować? Zapraszamy HR i liderów na szkolenia HR. Zobacz też: szkolenie zarządzanie ludźmi, szkolenia managerskie.Cechy charakteru
Dobry kierownik musi jednak także posiadać pewne cechy charakteru. Oczywiście bez wątpienia najlepiej jest, jeśli są one wrodzone. Jeśli jednak nie – nie poddawajmy się, ponieważ wiele można się dzisiaj nauczyć. A zatem jaki musi być kierownik? Na pewno opanowany – nie oznacza to oczywiście, że nie może się denerwować, jednak zawsze, nawet w największym gniewie, musi umieć podejmować racjonalne decyzje i kierować się rozsądkiem. Ponadto kierownik nie może być stronniczy, małostkowy – wówczas nikt nie będzie go słuchał. Nie może także wywyższać się, uważać się na lepszego od pracowników, a swoim szefom podlizywać się – to bowiem najgorsza możliwa kombinacja, skutkująca często brakiem szacunku z obydwu stron.
Oczywiście należy także podkreślić, że dobry kierownik musi być pewny siebie, stanowczy, odpowiedzialny. Musi to także być osoba dojrzała – umiejąca podjąć decyzję, kierując się własnym osądem oraz potrafiąca przyjąć na siebie konsekwencje danej decyzji.
Turkusowe przywództwo
Turkus wyzwala pełnię talentów i potencjału pracowników, obszary niczyje zastępuje postawą współodpowiedzialności, wprowadza zarządzanie zaufaniem, łączy cele strategiczne z pracowniczymi nadając pracy sens. Zapraszamy na…Zapisz się na nasz narzędziowy newsletter dla praktyków HR. Rozwijaj się z partnerem, który naprawdę rozumie HR i biznes

















