Obecne czasy doprowadziły do momentu, w którym to praktycznie każdy z nas może założyć firmę, nie ponosząc przy tym zbyt wysokich kosztów. Automatycznie sprowadziło się to do tego, że bardzo nasiliła się konkurencja w wielu branżach, stąd tak wielu przedsiębiorców poszukuje swojej własnej „niszy” czyli dziedziny, w której wybije się bez konkurencji.
Niemniej jednak bardzo ciężko jest ją znaleźć. W takim przypadku, czy osoby, które chcą mieć firmę związaną z bardzo popularną branżą mają szansę się wybić?
Oczywiście, że tak, potrzeb tylko bardzo dobrze zdawać sobie sprawę z roli otoczenia tworzonego przez naszych klientów. W efekcie przedsiębiorstwo powinno posiadać przedstawioną w bardzo jasny i klarowny sposób misje i wizję firmy, a także odpowiednio przygotować strategię jaką posłuży się do zdobycia rynku.
Czym więc jest misja przedsiębiorstwa? Najprościej ujmując jest to zestaw pewnych wartości jakie wskazują rolę przedsiębiorstwa w danym otoczeniu. Innymi słowy misja pozwala uzasadnić po co istnieje dane przedsiębiorstwo (można ją określić jako kierunek, jaki obiera sobie firma). Zaś za wizję firmy przyjmujemy jej obraz, czyli to jakie mamy wyobrażenie o firmie w przyszłości.
Oba te słowa zawierają w sobie klucz do sukcesu przedsiębiorstwa gdyż zapewniają korzystne spojrzenie na przedsiębiorstwo. Uzupełniają się one ze sobą, tworząc w ten sposób filary, na jakich będzie się opierała kultura całej firmy. Niestety obranie sobie misji i wizji nie jest wystarczające do osiągnięcia sukcesu. Podstawą tego jest fakt, że oba te związki można porównać do planu, a teraz potrzeba czegoś co go wykona.
Tym „czymś” jest strategia, czyli szereg podejmowanych działań zmierzających do osiągnięcia założonych celów.
Owe cele dzielimy na trzy rodzaje (tj, strategiczne, operacyjne i taktyczne) w zależności od stopnia obszaru czasowego jaki obejmują. Cele są powiązane z misją naszej firmy i dążą do jej wypełnienia. W efekcie czego tworzona strategia powinna być bardzo dynamiczna by móc sprostać założeniom firmy.