Cztery reguły perswazji i wywierania wpływu

Z psychomanipulacją mamy do czynienia na co dzień: choć słowo to nacechowane jest bardzo negatywnie, każdy z nas stosuje pewne metody i techniki manipulacji (świadomie lub nie) oraz sam pada ofiarą innych tricków. Cztery reguły perswazji i wywierania wpływu wydają się oczywiste – jednak w rzeczywistości często nie zdajemy sobie sprawę, jak duży wpływ pewnie zjawiska i postawy mogą wywierać na innych.

     
    Z psychomanipulacją mamy do czynienia na co dzień: choć słowo to nacechowane jest bardzo negatywnie, każdy z nas stosuje pewne metody i techniki manipulacji (świadomie lub nie) oraz sam pada ofiarą innych tricków. Cztery reguły perswazji i wywierania wpływu wydają się oczywiste – jednak w rzeczywistości często nie zdajemy sobie sprawę, jak duży wpływ pewnie zjawiska i postawy mogą wywierać na innych.

    1. Zasada wzajemności. To zasada, którą stosujemy na co dzień: w końcu jeśli ktoś nas obdaruje prezentem, czujemy się zobowiązani by przy następnej okazji odwdzięczyć się podarunkiem za podobną cenę. Podobnie jest z przysługami, które ktoś dla nas wypełnił. Zasada ta także ma swoje odniesienie w relacjach producent – konsument. Często decydując się na zakup produktu wybieramy marki, które wcześniej oferowały nam gratisowe produkty, gadżety czy degustacje.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.

    Zapraszamy.

    2. Zasada estetyki. To zasada, którą można odnieść przede wszystkim do relacji damsko-męskich. Gdy ktoś jest dla nas atrakcyjny, chętniej wykonujemy jego prośby. Zasada ta sprawdza się również w odniesieniu do wyborów konsumentów: schludne, estetyczne opakowania produktów, piękne gwiazdy występujące w reklamach marki czy dodawanie elementów kojarzących się z elegancją i bogactwem to tylko z niektórych tricków producentów, którzy wpływają na nasze wybory.

    3. Zasada autorytetu. Ktoś, kogo cenimy z różnych względów, z pewnością ma większy wpływ na nasze wybory. Widząc, że lekarz poleca jakiś lek, jesteśmy skłonni go wybrać w trakcie przeziębienia. Podobnie jest ze wszystkimi innymi specjalistami, ekspertami i autorytetami.

    4. Zasada niedostępności. Nie bez powodu rynek dóbr luksusowych, które często od popularnych produktów odróżnia jedynie nazwa, wciąż się rozwija. Cenimy to co rzadkie wychodząc z założenia, że z pewnością jest to lepsze.

    Zasad, którymi moglibyśmy kierować się na co dzień – w którym na co dzień podlegamy – jest znacznie więcej. Czy jest sens się przed nimi bronić? Z pewnością warto o nich wiedzieć tak, by móc jak najczęściej wyłapywać psychomanipulacyjne sztuczki, jednak prawdopodobnie nigdy nie będziemy na nie odporni całkowicie.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025