Jakie są elementy marketingu mix?
Każde sprawnie prosperujące na rynku przedsiębiorstwo podejmuje szereg ważnych przedsięwzięć mających na celu zaspokajanie potrzeb nabywców. Prowadzą one do rozwoju marketingu mix, który to pozwala skutecznie dotrzeć poszczególnym produktom do nabywców, a firmie osiągnąć zysk. Jakie są elementy marketingu mix?
Co to jest marketing mix?
Marketing mix to w ekonomii nowe pojęcie którym nazywamy znajdujące się pod kontrolą danego przedsiębiorstwa zmienne czynniki, które to są łączone w celu zaspokajania ważnych potrzeb oraz pragnień nabywców.
Marketing mix to dziedzina obejmująca koncepcje wytworzonego produktu, a następnie rozprowadzonego do miejsc, w których można go kupić. Produkt ten jest zazwyczaj promowany w celu powiadomienia o jego istnieniu potencjalnych nabywców. Jest on zawsze oferowany po cenie akceptowalnej przez większość nabywców, która to zapewnia firmie produkcyjnej zwrot kosztów oraz odpowiedni zysk. I chociaż rynek docelowy nie jest częścią marketingu mix, to potrzeby nabywców go tworzących są punktem wyjścia poszczególnych jego składników.
Jakie są elementy marketingu mix ?
Podstawowe elementy marketingu mix które koniecznie muszą znajdować się w każdym planie marketingowym to:
- produkt
- dystrybucja
- promocja
- cena
Poszczególne elementy marketingu mix mogą być brane pod uwagę w czasie procesu podejmowania decyzji w większym lub mniejszym stopniu, niemniej zawsze stanowią nieodłączne czynniki poprawnej działalności marketingowej.
Zakres tych składników, ich waga oraz kryteria doboru są zazwyczaj determinowane istniejącą na rynku biznesowym sytuacją, wpływem środowiska zewnętrznego oraz poziomem kosztów.
Co prawda nie zawsze przykłada się wagę na kolejność rozpatrywania poszczególnych elementów marketingu mix, niemniej cenę produktu można ustalić dopiero wtedy, gdy dokładnie znany jest koszt wytworzenia, szacunkowe koszty rozprowadzenia oraz koszty promocji wytworzonego produktu. Cena jest uznawana za tą cechę produktu, która nadaje kształt pozostałym elementom marketingu mix.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.
Zapraszamy.
Produkt – istotny składnik marketingu mix
Pod pojęciem produktu kryje się wszystko to, co dana firma może zaoferować konsumentowi na rynku.
Proces technologiczny wytwarzania produktu zazwyczaj nie wchodzi w zakres wiedzy marketingowej. Niemniej marketing obejmuje cechy projektowanego produktu wśród których można wymienić: właściwości użytkowe, jakość, atrakcyjność wizualną danego produktu, opakowania, markę, sposób naprawy oraz zakres gwarancji.
Każde prosperujące na rynku przedsiębiorstwo przemysłowe powinno być zdolne do ciągłego doskonalenia produkowanych dóbr, wprowadzenia na rynek nowych produktów i wycofywania z rynku tych, które przestały zadowalać nabywców i w związku z tym nie przynoszą firmie oczekiwanego zysku.
Dystrybucja – ważny składnik marketingu mix
Dystrybucja to nic innego jak działanie danego przedsiębiorstwa zmierzające do tego, aby wytwarzany produkt był w pełni dostępny dla klientów w dogodnym miejscu, odpowiednim czasie, w pożądanych ilościach oraz po racjonalnych kosztach transportu.
Z powodu licznych korzyści wynikających ze specjalizacji przedsiębiorstwa z reguły może ono być nastawione na wybór pośredniej dystrybucji lub może samodzielnie rozprowadzać wytwarzane produkty do klientów.
Poszczególne efekty działalności marketingowej w firmie uzależnione są od sprawnego funkcjonowania sieci dystrybucji hurtowej, detalicznej i logistyki.
Promocja – kolejny element marketingu mix
Priorytetowym zadaniem promocji jest informowanie nabywców o danym przedsiębiorstwie oraz wytwarzanych produktach. Dostarcza ona informacje weryfikujące wiedzę o potrzebach oraz preferencjach i upodobaniach klientów.
Promocja jest istotnym procesem dwustronnego informowania uczestników transakcji na linii kupno-sprzedaż. Jest rozumiana jako proces komunikowania się firmy produkcyjnej z rynkiem docelowym. Uświadamia ona poszczególnym nabywcom istnienie oraz zalety danego produktu, a co więcej umożliwia przyjęcie pozytywnej postawy wobec przedsiębiorstwa.
Cena - wartość nadana produktowi wyrażona w pieniądzach.
Cena jest elementem znacznie ułatwiającym kreowanie wizerunku produktu w oczach klientów oraz skutecznym narzędziem konkurencji na rynku zbytu.
To do firmy należy bowiem ostateczne przygotowanie odpowiedniego produktu zgodnego z potrzebami potencjalnych klientów oraz ustalenie ceny zapewniającej największe korzyści dla firmy.
Ponadto każde przedsiębiorstwo jest odpowiedzialne za zapewnienie odpowiednich kanałów dystrybucji, które to umożliwia dotarcie produktów do poszczególnych odbiorców oraz za wybranie najbardziej skutecznych instrumentów promocji.