Jakie są elementy marketingu mix?

Marketing mix to w ekonomii nowe pojęcie którym nazywamy znajdujące się pod kontrolą danego przedsiębiorstwa zmienne czynniki, które to są łączone w celu zaspokajania ważnych potrzeb oraz pragnień nabywców.

8 kwietnia 2019
zdjęcie - Jakie są elementy marketingu mix?

 Jakie są elementy marketingu mix?

Każde sprawnie prosperujące na rynku przedsiębiorstwo podejmuje szereg ważnych przedsięwzięć mających na celu zaspokajanie potrzeb nabywców. Prowadzą one do rozwoju marketingu mix, który to pozwala skutecznie dotrzeć poszczególnym produktom do nabywców, a firmie osiągnąć zysk. Jakie są elementy marketingu mix?

Co to jest marketing mix?

Marketing mix to w ekonomii nowe pojęcie którym nazywamy znajdujące się pod kontrolą danego przedsiębiorstwa zmienne czynniki, które to są łączone w celu zaspokajania ważnych potrzeb oraz pragnień nabywców.
Marketing mix to dziedzina obejmująca koncepcje wytworzonego produktu, a następnie rozprowadzonego do miejsc, w których można go kupić. Produkt ten jest zazwyczaj promowany w celu powiadomienia o jego istnieniu potencjalnych nabywców. Jest on zawsze oferowany po cenie akceptowalnej przez większość nabywców, która to zapewnia firmie produkcyjnej zwrot kosztów oraz odpowiedni zysk. I chociaż rynek docelowy nie jest częścią marketingu mix, to potrzeby nabywców go tworzących są punktem wyjścia poszczególnych jego składników.

Jakie są elementy marketingu mix ?

Podstawowe elementy marketingu mix które koniecznie muszą znajdować się w każdym planie marketingowym to:

  • produkt
  • dystrybucja
  • promocja
  • cena

Poszczególne elementy marketingu mix mogą być brane pod uwagę w czasie procesu podejmowania decyzji w większym lub mniejszym stopniu, niemniej zawsze stanowią nieodłączne czynniki poprawnej działalności marketingowej.
Zakres tych składników, ich waga oraz kryteria doboru są zazwyczaj determinowane istniejącą na rynku biznesowym sytuacją, wpływem środowiska zewnętrznego oraz poziomem kosztów.
Co prawda nie zawsze przykłada się wagę na kolejność rozpatrywania poszczególnych elementów marketingu mix, niemniej cenę produktu można ustalić dopiero wtedy, gdy dokładnie znany jest koszt wytworzenia, szacunkowe koszty rozprowadzenia oraz koszty promocji wytworzonego produktu. Cena jest uznawana za tą cechę produktu, która nadaje kształt pozostałym elementom marketingu mix.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.

Zapraszamy.

Produkt – istotny składnik marketingu mix

Pod pojęciem produktu kryje się wszystko to, co dana firma może zaoferować konsumentowi na rynku.
Proces technologiczny wytwarzania produktu zazwyczaj nie wchodzi w zakres wiedzy marketingowej. Niemniej marketing obejmuje cechy projektowanego produktu wśród których można wymienić: właściwości użytkowe, jakość, atrakcyjność wizualną danego produktu, opakowania, markę, sposób naprawy oraz zakres gwarancji.
Każde prosperujące na rynku przedsiębiorstwo przemysłowe powinno być zdolne do ciągłego doskonalenia produkowanych dóbr, wprowadzenia na rynek nowych produktów i wycofywania z rynku tych, które przestały zadowalać nabywców i w związku z tym nie przynoszą firmie oczekiwanego zysku.

Dystrybucja – ważny składnik marketingu mix

Dystrybucja to nic innego jak działanie danego przedsiębiorstwa zmierzające do tego, aby wytwarzany produkt był w pełni dostępny dla klientów w dogodnym miejscu, odpowiednim czasie, w pożądanych ilościach oraz po racjonalnych kosztach transportu.
Z powodu licznych korzyści wynikających ze specjalizacji przedsiębiorstwa z reguły może ono być nastawione na wybór pośredniej dystrybucji lub może samodzielnie rozprowadzać wytwarzane produkty do klientów.
Poszczególne efekty działalności marketingowej w firmie uzależnione są od sprawnego funkcjonowania sieci dystrybucji hurtowej, detalicznej i logistyki.

Promocja – kolejny element marketingu mix

Priorytetowym zadaniem promocji jest informowanie nabywców o danym przedsiębiorstwie oraz wytwarzanych produktach. Dostarcza ona informacje weryfikujące wiedzę o potrzebach oraz preferencjach i upodobaniach klientów.
Promocja jest istotnym procesem dwustronnego informowania uczestników transakcji na linii kupno-sprzedaż. Jest rozumiana jako proces komunikowania się firmy produkcyjnej z rynkiem docelowym. Uświadamia ona poszczególnym nabywcom istnienie oraz zalety danego produktu, a co więcej umożliwia przyjęcie pozytywnej postawy wobec przedsiębiorstwa.

Cena - wartość nadana produktowi wyrażona w pieniądzach.

Cena jest elementem znacznie ułatwiającym kreowanie wizerunku produktu w oczach klientów oraz skutecznym narzędziem konkurencji na rynku zbytu.
To do firmy należy bowiem ostateczne przygotowanie odpowiedniego produktu zgodnego z potrzebami potencjalnych klientów oraz ustalenie ceny zapewniającej największe korzyści dla firmy.
Ponadto każde przedsiębiorstwo jest odpowiedzialne za zapewnienie odpowiednich kanałów dystrybucji, które to umożliwia dotarcie produktów do poszczególnych odbiorców oraz za wybranie najbardziej skutecznych instrumentów promocji.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

28 lipca 2022
Praca sprzedawcy jest wymagająca, bo częściej ponosimy porażkę niż wygraną, ale na tej bazie buduje się sukces. Jak sobie z nimi radzić?
27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.