Komunikacja werbalna sposoby zadawana pytań

Aby wpływać na innych, musisz dowiedzieć się, jak myślą, co jest dla nich ważne, jakie są ich strategie podejmowania decyzji. Aby to zrobić − PYTAJ. W kierunku budowania pozytywnych relacji z innymi ludźmi poprowadzi Cię wolna od wartościowania i stawiania założeń ciekawość.

zdjęcie - (the_title())

    Jeśli będziesz traktował samego siebie jako wyznacznik wszystkich spraw, to wtedy będziesz miał tylko jedną właściwą drogę − mianowicie własną. A ponieważ ludzie w takim czy innym aspekcie odbiegają od naszych ideałów, są inni niż my − jeśli nie zbierzesz informacji, to nie dowiesz się, czy w ogóle i pod jakimi warunkami wspólna droga, jaką stanowi sprzedaż, jest możliwa.

    RODZAJE PYTAŃ

    TYP

    PRZYKŁAD

    ZALETY

    WADY

    OTWARTE
    Jak...?
    Co...?
    Po co...?

    Jak oceniasz swoje obroty w ubiegłym roku?
    Co chcesz osiągnąć
    stosując tę metodę?
    Co jest celem takiego
    posunięcia?

    Zachęca klienta do mówienia.
    Może
    zrelaksować.
    Zapobiega powstawaniu uprzedzeń ze strony pytającego.

    Odpowiedź może być zbyt długa (wtedy można przejść do pytań zamkniętych lub relatywnie zamkniętych)
    Pytanie może być zbyt ogólne.

    PORÓWNUJĄCE
    Jak się to ma do...?

    Co się zmieniło w twoim
    podejściu
    do klientów salonu,
    w porównaniu do podejścia przed szkoleniem?
    Jak obecnie budujesz relacje z klientami, a jak robiłeś to pół roku temu?

    Pomaga klientowi skupić się i dokonać porównań.
    Pomaga pytającemu poznać emocje i nastawienie pracownika.

    Określa surowe wytyczne, jak odpowiadać.
    Może nie być odpowiednim pytaniem.

    HIPOTETYCZNE
    Co, jeśli.
    ..?
    Wyobraź sobie, że...?

    Gdybyś to Ty miał opracować promocję tego modelu, jakie wprowadziłbyś zmiany?

    Zachęca klienta do poszukiwania alternatywy,
    Użyteczne, jeśli klient zazwyczaj zrzuca winę na innych lub okoliczności.

    Może zwiększyć oczekiwania klienta, jeśli pytanie nie jest odpowiednie do danej rozmowy, należy je zadawać ostrożnie.

    SKONCENTROWANE
    To, co powiedziałeś
    wcześniej jest bardzo ciekawe.
    ..

    To ciekawe, co powiedziałeś o swoich oczekiwaniach.
    Czy możesz to doprecyzować?

    Daje pytającemu więcej informacji na temat danej kwestii.
    Stanowi dla klienta wskazówkę odnośnie do dalszych pytań.

    Może skoncentrować uwagę klienta tylko na jednej kwestii.
    Może wyglądać na zbyt agresywne (ważny jest ton głosu).

    ŁĄCZĄCE
    Przechodząc do. . .

    Przechodząc do sposobu, w jaki prowadzisz sprzedaż u siebie w salonie, co nazwałbyś swoją mocną stroną?

    Utrzymuje tok pytań.

     

    PODSUMOWUJĄCE
    Jeśli dobrze Cię zrozumiałem,... (w postaci parafrazy).

    Jeśli dobrze Cię zrozumiałem, uważasz, że właściwe wyeksponowanie towaru na półkach jest kluczowe?

     

    Potwierdza, że pytający aktywnie słucha.
    Potwierdza informacje.
    Potwierdza odczucia.

     

     

     

     

     

    Jeśli jest używane za często − może przerywać tok rozmowy.

    ZAMKNIĘTE
    Czy...?

    Czy mogę Ci w czymś pomóc?
    Czy jesteś zadowolony z tego zakupu?
    Czy to powinno
    spełniać takie funkcje?

    Przydatne w niewielkiej liczbie, żeby sprawdzać fakty.
    Powstrzymuje rozmówcę od
    przekazywania zbyt wielu informacji,
    Dyscyplinuje gadułę.

    Mogą sprawiać wrażenie
    przesłuchania.
    Konwersacja staje się jednostronna.
    Mogą być
    denerwujące dla odbiorcy.

    RELATYWNIE
    ZAMKNIĘTE
    Gdzie...?
    Kiedy...?
    W
    którym miejscu dokładnie?
    Ile razy...?

    Kiedy dokładnie chcesz to zrobić?
    Gdzie dokładnie to się stało?

    Doprecyzowuje szczegóły.
    Zawęża odpowiedź do konkretnych danych.
    Porządkuje tok wypowiedzi osób rozgadanych.

    Mogą sprawiać wrażenie przesłuchania
    Używać
    z umiarem
    i wyczuciem.

    NAPROWADZAJĄCE
    Nieprawdaż?
    Prawda?

    Wcale tak nie uważasz, nieprawdaż?
    Podoba Ci się Twoja obecna praca, prawda?

    BRAK

    Wkłada słowa w usta odbiorcy.
    Pytający ujawnia swoje emocje.
    Trudno
    zaprzeczyć.

    WIELOKROTNE
    Wiele pytań na raz.

    Co jest najlepszego w tym produkcie, jak wprowadzałbyś go na swój teren operacyjny oraz, co sądzisz o opracowanej przez marketing promocji?

    BRAK

    Mylące.
    Odbiorca zapomina, o co był pytany. Najczęściej odpowiada na jedno pytanie z dwóch lub trzech.

     

    Więcej informacji o komunikacji werbalnej? Zobacz nasze szkolenia z rozwoju osobistego i szkolenia z komunikacji interpersonalnej. Gamma - firma szkoleniowa roku. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.