Pierwsze oznaki mobbingu
Pierwsze oznaki mobbingu mogą być bardzo delikatne: często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że jedno zachowanie może przerodzić się w długotrwały proces zastraszania i poniżania danej osoby. Najczęściej do mobbingu dochodzi po nierozwiązanym konflikcie, który poprzez zaognienie powoduje, że jednostka silniejsza znęca się nad słabszą. W przypadku przedsiębiorstwa najczęściej oprawcami są więc menedżerowie, kierownicy lub współpracownicy, którzy posiadają dłuższy staż lub bardziej prestiżowe stanowisko.
W przypadku przedsiębiorstwa najczęściej oprawcami są więc menedżerowie, kierownicy lub współpracownicy, którzy posiadają dłuższy staż lub bardziej prestiżowe stanowisko.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jeden z najbardziej uznanych ekspertów prawnych, Łukasz Prasołek, prowadzi szkolenie dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi – w oparciu o orzecznictwo sądowe. Zapraszamy PRZECIWDZIAŁANIE MOBBINGOWI I DYSKRYMINACJI W MIEJSCU PRACY
Uczestników tego szkolenia interesuje również:
- w zespołach panuje niemiła, niesympatyczna atmosfera,
- poszczególni członkowie zespołu stają się wyobcowani, nie uczestniczą w relacjach towarzyskich, imprezach integracyjnych czy wspólnych lunchach,
- dochodzi do publicznych kompromitacji i nieuzasadnionej krytyki,
- poszczególne jednostki osiągają znacznie słabsze wyniki w pracy, często stosują zwolnienia lekarskie, unikają pracy w grupie,
- menedżerowie stosują rankingi i porównania, często przy kierownictwie komentując poszczególną pracę osób,
- notorycznie pojawiają się konflikty między konkretnymi osobami lub grupami osób.
To na nas, pracodawcach, leży obowiązek dbania o atmosferę w firmie i relacje między pracownikami, szkolenie ich i uświadamianie oraz przeciwdziałanie każdej sytuacji, która wydaje nam się podejrzana lub niezgodna z powszechnie panującymi zasadami. W końcu mobbing nie oddziałuje jedynie na poszczególne jednostki: to także czynnik, który może prowadzić do zachwiania funkcjonowania całego przedsiębiorstwa, obniżenia wydajności i efektywności oraz w konsekwencji doprowadzić do załamania się firmy.
Efektywna komunikacja - praktyczny warsztat komunikacji interpersonalnej w relacjach biznesowych
Komunikacja to kompetencja fundamentalna – leży u podstaw większości czynności wykonywanych przez menedżerów, specjalistów i sprzedawców. Szkolenie z komunikacji to zestaw praktycznych, skutecznych narzędzi, które…Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy
W 2025 roku wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące przeciwdziałania mobbingowi i molestowaniu w miejscu pracy. To nie tylko dodatkowe obowiązki dla pracodawców, ale również…Zapisz się na nasz narzędziowy newsletter dla praktyków HR. Rozwijaj się z partnerem, który naprawdę rozumie HR i biznes
















