Techniki / Szkolenia z perswazji

3 Najskuteczniejsze techniki perswazji

30 maja 2017
zdjęcie - Techniki / Szkolenia z perswazji

Techniki / Szkolenia z perswazji

Technika numer 1 – Reguła wzajemności

Gdy ktoś zaoferuje Ci przysługę – czujesz się zobligowany do odwdzięczenia się. Sprawnie wykorzystując tę technikę w praktyce , będzie mógł zadziałać tak, by druga strona myślała, że wyświadczasz jej przysługę. Wtedy, korzystając z owej przysługi, będą czuć, że powinni się odwdzięczyć. Cały sekret tkwi w tym, że często takie odwdzięczenie się będzie „większe” niż początkowa przysługa.

Przykłady tej techniki widzisz na co dzień – jednak do tej pory ich nie zauważałeś. Degustacja produktu w supermarkecie? Ot, pierwszy z nich. Oferowanie darmowej próbki produktu lub upominku od firmy – kolejny.

Dlaczego ta technika działa?
Wynika ona z tzw. „programowania jaskiniowego”, czyli mechanizmu, który został zakorzeniony w naszych umysłach poprzez setki tysięcy lat ewolucji. Kiedyś człowiek miał ograniczony i utrudniony dostęp do zasobów naturalnych i musiał zaciekle walczyć o przetrwanie. Z tego powodu, jakiekolwiek dawanie czegoś za darmo nie wchodziło w grę . Dlatego potrzebny był system, który pozwoliłby na oddanie przysługi bez strachu, że mogłaby ona nie zostać odwdzięczona. Nawet obecnie unika się ludzi, którzy się nam nie odwdzięczają, a niekiedy się ich izoluje.

Jak tę technikę wykorzystać?
Wyświadcz przysługę. Rzadko kiedy odmawiamy takim prezentom. Następnie będziesz mógł zdecydować, w jaki sposób druga osoba może Ci się odwdzięczyć – i po prostu złożysz jej ofertę. Zawsze można skorzystać również z szkolenia z perswazji.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia sprzedażowe online:

Technika numer 2 – Zaangażowanie i konsekwencja

Człowiek ma zaprogramowane w swoim umyśle to, że jeśli już ustosunkuje się do jakiejkolwiek sprawy – będzie trzymał się tego punktu widzenia, a dodatkowo jego działania będą do niego nawiązywać. Jednokrotna deklaracja pociąga za sobą następstwo w postaci konsekwentnego pozostawania na obranym torze.

Przykład: przeróżne organizacje namawiają ludzi na ulicy, by podpisali petycję na dany temat – często tylko dlatego, by później sami zaangażowali się w działalność na rzecz danej sprawy.

Dlaczego ta technika działa?
Potrzeba bycia postrzeganym jako godnym zaufania również bierze się z czasów, gdy żyliśmy w jaskiniach. Wtedy ciężko było o łatwą pomoc, dlatego tylko nasz autorytet oraz opinia o nas były nam w stanie zagwarantować czyjeś wsparcie w trudnej sytuacji (np. zagrażającej życiu). Obecnie bycie konsekwentnym to wysoka wartość społeczna, wspólnie występująca z lojalnością i skutecznością.

Jak tę technikę wykorzystać?
Spraw, by druga strona wyraziła swoje zaangażowanie wobec pewnej sprawy. Następnie daj jej okazję do bycia konsekwentnym, podsuwając jej przykładowe działania, które może podjąć. Co ciekawe, nie muszą one być w ścisłym związku z początkowym tematem (tym, którego dotyczyła pierwsza prośba), jednak dobrze, gdyby w jakikolwiek sposób były powiązane.

Gamma. Firma szkoleniowa roku! Zobacz nasze szkolenia menadżerskie: i szkolenia sprzedażowe: Zapraszamy serdecznie.

 

Technika numer 3 – Społeczny Dowód Słuszności

Prawidłowe zachowanie oceniamy po tym, jak zachowują się inni. Gdy większość osób działa w pewien sposób, wierzy się, iż właśnie ten sposób jest „właściwym postępowaniem” w danej kwestii.
Dlaczego ta technika działa?

Człowiek, pomimo wszelkiej technologii, która go otacza, nadal jest osobnikiem stadnym. A, co za tym idzie, nadal działają na nas reguły stadnych zachowań.

Gdy jesteś niepewny siebie, będziesz posiłkował się zachowaniem innych, by ukierunkować własne. Dodatkowo, gdy pewien osobnik w grupie (stadzie) ma przypisaną wysoką wartość społeczną, to reszta społeczności będzie w pierwszej kolejności naśladować jego działania, a dopiero potem osób usytuowanych niżej w hierarchii.

Poza tym, jako istoty stadne lubimy robić to, co robią inni, którzy są podobni do nas. Z drugiej strony, gdy z kimś nie możemy się zidentyfikować, to najprawdopodobniej nie będziemy powielać jego zachowań.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Szukasz szkoleń online? Realizujemy zarówno pojedyncze interaktywne warsztaty online, procesy kaskadowe. Korzystamy z większości dostępnych technologii transmisji video

Sprawdź nasze szkolenia online:



Jak tę technikę wykorzystać?
Gdy masz rzeczywisty społeczny dowód słuszności – powiadom o tym swojego klienta! Jeśli 78 000 poprzednich klientów jest zadowolona z Twojego produktu, zadbaj o to, by można się było tego dowiedzieć z Twojej oferty.
 
Co jednak, jeśli nie masz takowego dowodu? Wymyśl go. Społeczny dowód słuszności nie musi być prawdziwy, żeby zadziałał . – ważne, żeby był on wiarygodny (czyli nie przesadzaj z fantazją) i widoczny na pierwszy rzut oka w Twojej ofercie.

Kilka słów refleksji

Z technikami perswazji (sprawdź szkolenia z perswazji) jest jak z nożem – możesz użyć go do krojenia chleba, możesz także zabić nim człowieka.

Dlatego wiedz, że najważniejszą techniką, jaką powinieneś się zainteresować to dawanie wartości. Jeśli chcesz sprzedać kota w worku, wywrzeć jednorazowe wrażenie, by odnieść własną korzyść – oczywiście, za pomocą powyższych technik może Ci się to udać, jednak nie na dłuższą metę . Człowiek szybko poczuje się oszukany.

Z tego powodu najpierw stwórz wartościową rzecz/treść, a dopiero potem zastanawiaj się, jak możesz sprzedawać ją skuteczniej, z wykorzystaniem powyższych technik perswazji.

Pamiętaj, ja tylko opisałem Ci, co i dlaczego działa. Odpowiedzialność za wykorzystanie tej wiedzy spoczywa w Twoich rękach!

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

28 lipca 2022
Praca sprzedawcy jest wymagająca, bo częściej ponosimy porażkę niż wygraną, ale na tej bazie buduje się sukces. Jak sobie z nimi radzić?
27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.