Trudne sytuacje z pracownikami 2/2

Jak sobie radzić w takich sytuacjach jak: problemy osobiste, wpływające na efektywność pracy, brak systematyczności i niewyrabianie się z zadaniami, rywalizacja z przełożonym, pracownik nadmiernie dyskutujący i niezgadzający z przełożonym

Gamma - Trudne sytuacje z pracownikami 2/2

Trudne sytuacje – Jak rozmawiać z trudnym pracownikiem

Problemy osobiste, wpływające na efektywność pracy

  • Poproś pracownika na rozmowę i powiedz wprost, że wiesz o jego problemach.
  • Zapytaj, czy potrzebuje pomocy, okaż zainteresowanie i zrozumienie.
  • Ustal, w jaki sposób będzie wykonywał swoje obowiązki do czasu rozwiązania swoich problemów.
  • Pamiętaj, że możesz być wyrozumiały, pójść pracownikowi na rękę, ale: bez względu na wagę jego problemów, zadania służbowe muszą być wykonane; koledzy nie mogą w nieskończoność wyręczać go; nie może być traktowany na specjalnych prawach. Dlatego ustalcie taki sposób działania, który jest ukierunkowany na utrzymanie właściwej efektywności u pracownika oraz ma jasno określone ramy czasowe.
  • Zawrzyj z pracownikiem kontrakt psychologiczny.

Brak systematyczności i niewyrabianie się z zadaniami

  • Przed rozmową wypunktuj zachowania, które chciałbyś, aby pracownik zmienił – dzięki temu będziesz mógł podczas rozmowy z pracownikiem swobodnie operować faktami.
  • Poproś pracownika na rozmowę i powiedz wprost, że dotyczy ona niesystematyczności i opóźnień w wykonaniu zadań. Przedstaw listę zachowań, które budzą Twoje zastrzeżenia.
  • Wysłuchaj pracownika. Pokaż, że nie chodzi o osądzanie go, ukaranie, ale o wprowadzenie zmian w jego sposobie funkcjonowania. Pokaż pracownikowi konsekwencje dla niego, zespołu i ciebie wynikające z braku jego systematyczności.
  • Przedyskutuj z pracownikiem sposób działania, ewentualnie zasugeruj lub podpowiedz, co mógłby zrobić, aby wyrobić w sobie odpowiednie nawyki. Ustal plan działania i konkretne punkty kontrolne.
  • Zawrzyj z pracownikiem kontrakt psychologiczny, ale rozłóż rozliczanie na etapy. Nie wierz, że brak systematyczności można naprawić w krótkim czasie.

Rywalizacja z przełożonym

  • Przygotuj się do rozmowy. Nie możesz rozmawiać z pracownikiem o zauważonej rywalizacji, złym nastawieniu do Ciebie bez przygotowania. Sformułuj listę konkretnych sytuacji, zachowań, które budzą Twoje zastrzeżenia.
  • Poproś pracownika na rozmowę i przedstaw zastrzeżenia.
  • Daj mu możliwość wypowiedzenia się na ten temat.
  • Jeśli w trakcie rozmowy, pracownik będzie nastawiony rywalizacyjnie, niechętnie, lekceważąco, zacznij mówić o wzajemnych relacjach, powołując się na konkretne wypowiedzi i/lub działania.
  • Bądź uprzejmy, ale nie wylewny. Nie chodzi przecież o to, abyś zdobywał jego sympatię. Nie złość się, nie daj się sprowokować. Zachowuj się w sposób partnerski, ale jednocześnie formułuj wymagania.
  • Przedstaw jasno, jakie są Twoje oczekiwania wobec pracownika na poziomie zachowań i zawrzyj kontrakt psychologiczny.

Pracownik nadmiernie dyskutujący i niezgadzający z przełożonym

  • Przed rozmową przygotuj sobie zestaw argumentów – przykłady sytuacji, w których pracownik dyskutował o twoim poleceniu służbowym/propozycji, a w końcu okazało się, że dyskusja była niepotrzebna i bezcelowa.
  • Opcjonalnie by zmniejszyć opór u drugiej strony możesz wskazać na początku rozmowy w jego sposobie funkcjonowania te elementy, które ci się podobają i które możesz pochwalić.
  • Opowiedz o konkretnej sytuacji, w której dana osoba dyskutowała z Tobą i nie zgadzała się z Twoim poleceniem.
  • Uzasadnij, dlaczego ten sposób funkcjonowania jest niewłaściwy i czego konkretnie oczekujesz w miejsce dotychczasowych dyskusji i odmawiania współpracy.
  • Zawrzyj z pracownikiem kontrakt psychologiczny, że właśnie w taki sposób dany pracownik będzie funkcjonował.

Gamma. Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” zajęliśmy 1 miejsce. Wybierz nasze szkolenia. Zobacz działy: szkolenia dla kierowników, szkolenia dla administracji publicznej, szkolenia HR. Zapraszamy.

 

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

strefy wiedzy

WikiGamma

WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A

Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video

Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek

Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły

Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
Voucher rozwojowy 2025