Wprowadzenie do automotywacji

Motywacja to proces, który wywołuje, ukierunkowuje i podtrzymuje określone zachowania ludzi w realizacji określnych celów.

Gamma - Wprowadzenie do automotywacji

    Teorie psychologiczne definiują motywację, jako popędy i dążenia natury biologicznej, społecznej i psychologicznej, które popychają nas do działania. Rozpoznanie własnych celów jest podstawowym punktem wyjścia w procesie motywacji.

    W psychologii pracy motywacja to zestaw czynników, które sprawiają, że pracownicy wykonują swoje obowiązki służbowe chętnie.


    KOŁO MOTYWACJI
    Praktycznym narzędziem procesu motywacyjnego jest tzw. Koło motywacji. Składa się z 5 elementów przedstawionych poniżej:

    Wizja

    Pierwszym aktem w kole wygranej jest wykreowanie pociągającej i trafnej wizji celu, oraz najważniejszych etapów podróży.
    Tworząc wizję:

    • Posługuj się wyobraźnią – masz przecież stworzyć obraz.
    • Wykorzystaj wszystkie zmysły (+ poczucie humoru, obowiązku, zmysłu równowagi itp.).
    • Sprawdzaj, czy wizja jest osiągalna. Najprostszym sposobem jest zastosowanie jej lub jej części do opracowania bardzo prostego planu działania, który będzie łącznikiem między wizją, a resztą koła. Bez zbędnych szczegółów – kilka najważniejszych kroków.

    Motywując kogoś innego lub innych, powinno się:

    • Ożywić wizję w jakikolwiek sposób, nie tylko posługując się słowami. Gdy celem jest opanowanie konkretnej umiejętności, najskuteczniejsza jest demonstracja, gdyż ukazuje, że osiągnięcie celu jest możliwe.
    • Zaangażować innych do wzbogacania wizji. Wizja, która powstała z udziałem innych, będzie o wiele bogatsza i ciekawsza, a uczestnictwo w jej tworzeniu przybliża ją twórcom.
    • Przedstawić wstępny projekt przekonująco, pokazując ludziom, że potrafią być wspaniali. Zbuduje to w nich wiarę we własne siły.
    • Raz na jakiś czas wracać do początkowej wizji.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Zarządzanie pokoleniem y – czyli jak rozmawiać z dwudziestoparolatkiem aby czuł się zmotywowany do pracy? Posiadanie w jednym zespole przedstawicieli różnych pokoleń jest wyzwaniem dla współczesnych menagerów i liderów. Szkolenie z zarządzania multigeneracyjnego pozwala bliżej przyjrzeć pokoleniom aktywnym na rynku pracy oraz dobrać odpowiedni model zarządzania do każdego z nich.


    Mogą Cię również zainteresować: szkolenie z zarządzania projektami, warsztaty z komunikacji.

    Bodziec

    Bodziec jest czynnikiem motywującym do działania, silniejszy od wizji udanego rozwiązania problemu. Należy znaleźć podstawy do samoprzekonywania się do działania i pokonać bierność i chęć odłożenia sprawy na później.
    Poszukując bodźca, czasami wystarczy stworzyć pierwszy, jednostronicowy plan działań, umożliwiający wystartowanie.

    Źródłami bodźców mogą być:

    • Pieniądze
    • Władza
    • Seks
    • Zazdrość
    • Duma
    • Obowiązek
    • Sukces
    • Nadzieja
    • Inne czynniki: szacunek, rywalizacja rodzeństwa, altruizm, patriotyzm, wiara, itd.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Szkolenia online umożliwiają pełną interakcję zarówno z prowadzącym jak i z innym uczestnikami.

    Realizujemy szkolenia online, webinary i projekty hybrydowe.

    Sprawdź nasze kursy i szkolenia online:



    Efekty i przeszkody

    Kolejny etap pojawia się w momencie, kiedy możemy dostrzec pierwsze skutki naszych działań. Jest to pierwsza analiza podjętych działań oraz pokonywanie przeszkód.

     

    • Wracanie do swojej wizji – warto co jakiś czas zadać sobie pytanie: Jaki wpływ ma dany efekt lub zdarzenie na ostateczny i pożądany rezultat?
    • Posiadanie planu oraz planu awaryjnego – podczas tworzenia planu z pewnością stworzony został obraz drogi dojścia do pożądanego celu. Czynnikiem silnie motywującym jest umiejętność dostrzegania, jak konkretny efekt ma się do całości planu.
    • Modyfikowanie planów, aby były jak klocki, a nie jak kostka Rubika. Unikanie sztywnych i skomplikowanych planów pozwala na elastyczność i gwarantuje szybsze posuwanie się do przodu. Dokładnie znając elementy składowe, można zdecydować się, które z nich będzie najrozsądniej zrealizować w danej chwili.
    • Wykorzystywanie szans, czyli kształtowanie umiejętności korzystania ze zbiegów okoliczności. Uwzględnienie przypadkowych zdarzeń w planie jest niemożliwe, jednak warto jest być przygotowanym na ich zaistnienie i włączenie w posiadane plany.
    • Umiejętność podzielenia większego planu na „mniejsze kroki” – japońska filozofia Kaizen.

    Reakcja na informacje zwrotne

    Informacje zwrotne są podstawą uczenia się, rozwoju i motywacji. Dzięki nim można nie zbaczać z obranego kursu. Często się ich unika, bądź świadomie ignoruje, warto jednak skupić się na ich interpretacji.

    • Warto polubić doświadczenia słodko-gorzkie. Praktycznie nie istnieją sukcesy stuprocentowe. Warto, jednocześnie ciesząc się z osiąganych sukcesów, wyciągać wnioski z mniej udanych dokonań. Aby łatwiej było to uczynić, starajmy się oddzielić nasze działania (które możemy zmienić), od naszej opinii o nas samych (gdzie sami dla siebie jesteśmy niezmienni).
    • Modyfikujmy dialogi wewnętrzne – wykorzystujmy techniki asertywności do modyfikowania dialogów wewnętrznych. Unikajmy „głosu dziecka i rodzica” na rzecz „głosu dorosłego”. Unikajmy poniższych pułapek.
    PułapkaOmówieniePrzykład
    UogólnieniaWmawianie sobie, że ma się jakąś mocno zakorzenioną wadęNigdy niczego nie mogę zapamiętać
    Rozmijanie się z rzeczywistościąWyciąganie wniosków, które nie mają poparcia w faktachSkoro szef nie pochwalił mojego raportu, na pewno o czymś zapomniałem
    TranspozycjaPrzenoszenie negatywnych emocji z jednej dziedziny życia na innąMam trudności z pisaniem, zatem na pewno nie mam szans jako mówca

     

    • Nie warto szczędzić sobie pochwal – nic tak dobrze nie podbudowuje wiary w siebie, jak pochwały i pozytywne emocje, szczególnie szczerze wyrażone przez samego siebie.
    Gamma - firma szkoleniowa roku. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi szkoleniami sprzedażowymi i szkoleniami z rozwoju osobistego jak: szkolenia z negocjacji, szkolenia dla sprzedawców, szkolenia z obsługi klienta. Sprawdź te szkolenia!

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza