Wprowadzenie do automotywacji

Motywacja to proces, który wywołuje, ukierunkowuje i podtrzymuje określone zachowania ludzi w realizacji określnych celów.

23 maja 2017
zdjęcie - Wprowadzenie do automotywacji

Teorie psychologiczne definiują motywację, jako popędy i dążenia natury biologicznej, społecznej i psychologicznej, które popychają nas do działania. Rozpoznanie własnych celów jest podstawowym punktem wyjścia w procesie motywacji.

W psychologii pracy motywacja to zestaw czynników, które sprawiają, że pracownicy wykonują swoje obowiązki służbowe chętnie.


KOŁO MOTYWACJI
Praktycznym narzędziem procesu motywacyjnego jest tzw. Koło motywacji. Składa się z 5 elementów przedstawionych poniżej:

Wizja

Pierwszym aktem w kole wygranej jest wykreowanie pociągającej i trafnej wizji celu, oraz najważniejszych etapów podróży.
Tworząc wizję:

  • Posługuj się wyobraźnią – masz przecież stworzyć obraz.
  • Wykorzystaj wszystkie zmysły (+ poczucie humoru, obowiązku, zmysłu równowagi itp.).
  • Sprawdzaj, czy wizja jest osiągalna. Najprostszym sposobem jest zastosowanie jej lub jej części do opracowania bardzo prostego planu działania, który będzie łącznikiem między wizją, a resztą koła. Bez zbędnych szczegółów – kilka najważniejszych kroków.

Motywując kogoś innego lub innych, powinno się:

  • Ożywić wizję w jakikolwiek sposób, nie tylko posługując się słowami. Gdy celem jest opanowanie konkretnej umiejętności, najskuteczniejsza jest demonstracja, gdyż ukazuje, że osiągnięcie celu jest możliwe.
  • Zaangażować innych do wzbogacania wizji. Wizja, która powstała z udziałem innych, będzie o wiele bogatsza i ciekawsza, a uczestnictwo w jej tworzeniu przybliża ją twórcom.
  • Przedstawić wstępny projekt przekonująco, pokazując ludziom, że potrafią być wspaniali. Zbuduje to w nich wiarę we własne siły.
  • Raz na jakiś czas wracać do początkowej wizji.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Zarządzanie pokoleniem y – czyli jak rozmawiać z dwudziestoparolatkiem aby czuł się zmotywowany do pracy? Posiadanie w jednym zespole przedstawicieli różnych pokoleń jest wyzwaniem dla współczesnych menagerów i liderów. Szkolenie z zarządzania multigeneracyjnego pozwala bliżej przyjrzeć pokoleniom aktywnym na rynku pracy oraz dobrać odpowiedni model zarządzania do każdego z nich.


Mogą Cię również zainteresować: szkolenie z zarządzania projektami, warsztaty z komunikacji.

Bodziec

Bodziec jest czynnikiem motywującym do działania, silniejszy od wizji udanego rozwiązania problemu. Należy znaleźć podstawy do samoprzekonywania się do działania i pokonać bierność i chęć odłożenia sprawy na później.
Poszukując bodźca, czasami wystarczy stworzyć pierwszy, jednostronicowy plan działań, umożliwiający wystartowanie.

Źródłami bodźców mogą być:

  • Pieniądze
  • Władza
  • Seks
  • Zazdrość
  • Duma
  • Obowiązek
  • Sukces
  • Nadzieja
  • Inne czynniki: szacunek, rywalizacja rodzeństwa, altruizm, patriotyzm, wiara, itd.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Szkolenia online umożliwiają pełną interakcję zarówno z prowadzącym jak i z innym uczestnikami.

Realizujemy szkolenia online, webinary i projekty hybrydowe.

Sprawdź nasze kursy i szkolenia online:



Efekty i przeszkody

Kolejny etap pojawia się w momencie, kiedy możemy dostrzec pierwsze skutki naszych działań. Jest to pierwsza analiza podjętych działań oraz pokonywanie przeszkód.

 

  • Wracanie do swojej wizji – warto co jakiś czas zadać sobie pytanie: Jaki wpływ ma dany efekt lub zdarzenie na ostateczny i pożądany rezultat?
  • Posiadanie planu oraz planu awaryjnego – podczas tworzenia planu z pewnością stworzony został obraz drogi dojścia do pożądanego celu. Czynnikiem silnie motywującym jest umiejętność dostrzegania, jak konkretny efekt ma się do całości planu.
  • Modyfikowanie planów, aby były jak klocki, a nie jak kostka Rubika. Unikanie sztywnych i skomplikowanych planów pozwala na elastyczność i gwarantuje szybsze posuwanie się do przodu. Dokładnie znając elementy składowe, można zdecydować się, które z nich będzie najrozsądniej zrealizować w danej chwili.
  • Wykorzystywanie szans, czyli kształtowanie umiejętności korzystania ze zbiegów okoliczności. Uwzględnienie przypadkowych zdarzeń w planie jest niemożliwe, jednak warto jest być przygotowanym na ich zaistnienie i włączenie w posiadane plany.
  • Umiejętność podzielenia większego planu na „mniejsze kroki” – japońska filozofia Kaizen.

Reakcja na informacje zwrotne

Informacje zwrotne są podstawą uczenia się, rozwoju i motywacji. Dzięki nim można nie zbaczać z obranego kursu. Często się ich unika, bądź świadomie ignoruje, warto jednak skupić się na ich interpretacji.

  • Warto polubić doświadczenia słodko-gorzkie. Praktycznie nie istnieją sukcesy stuprocentowe. Warto, jednocześnie ciesząc się z osiąganych sukcesów, wyciągać wnioski z mniej udanych dokonań. Aby łatwiej było to uczynić, starajmy się oddzielić nasze działania (które możemy zmienić), od naszej opinii o nas samych (gdzie sami dla siebie jesteśmy niezmienni).
  • Modyfikujmy dialogi wewnętrzne – wykorzystujmy techniki asertywności do modyfikowania dialogów wewnętrznych. Unikajmy „głosu dziecka i rodzica” na rzecz „głosu dorosłego”. Unikajmy poniższych pułapek.
PułapkaOmówieniePrzykład
UogólnieniaWmawianie sobie, że ma się jakąś mocno zakorzenioną wadęNigdy niczego nie mogę zapamiętać
Rozmijanie się z rzeczywistościąWyciąganie wniosków, które nie mają poparcia w faktachSkoro szef nie pochwalił mojego raportu, na pewno o czymś zapomniałem
TranspozycjaPrzenoszenie negatywnych emocji z jednej dziedziny życia na innąMam trudności z pisaniem, zatem na pewno nie mam szans jako mówca

 

  • Nie warto szczędzić sobie pochwal – nic tak dobrze nie podbudowuje wiary w siebie, jak pochwały i pozytywne emocje, szczególnie szczerze wyrażone przez samego siebie.
Gamma - firma szkoleniowa roku. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi szkoleniami sprzedażowymi i szkoleniami z rozwoju osobistego jak: szkolenia z negocjacji, szkolenia dla sprzedawców, szkolenia z obsługi klienta. Sprawdź te szkolenia!

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.